13:20|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 04 خرداد 1398 - 06:18
کد خبر: 12041
باریش گزارش می‌دهد:

کلافگی مردم از جولان قیمت‌های سلیقه‌ای در بازار

نبود ثبات در بازار، وضعیت اقتصادی خانواده‌ها را امروز بیشتر از هرزمان دیگری دچار آشفتگی کرده، اما آنچه در این میان مردم را بیشتر کلافه و سردرگم می‌کند، جولان قیمت‌های سلیقه‌ای در بازار و نبود کنترل کافی بر عاملین فروش است.
کلافگی مردم از جولان قیمت‌های سلیقه‌ای در بازار

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، گرانی و گرانفروشی دو مقوله جدا از هم هستند که این روزها موضوع و بحث داغ بین افراد جامعه شده است. شرایط نا‌بسامان اقتصادی باعث شده فرصت‌طلبان از این موقعیت پیش آمده سؤاستفاده کرده و خود بر حال بازار نظارت داشته و کارشناسی کنند. در شرایط کنونی ایجاد قیمت‌های سلیقه‌ای در بازار به حدی افزایش پیدا کرده است که مردم برای خرید کوچکترین اقلام مورد نیاز خود سردرگم بوده و نمی‌دانند که از کدام فروشگاه‌ها خرید کنند. به طوری که قیمت یک کالای مشابه در دو مغازه کنار هم با یکدیگر متفاوت است و قیمت مصوبی وجود ندارد.
لزوم افزایش کارشناسان نظارتی در بازار
محمد یکی از کارگران ساختمانی در سطح شهر ارومیه است که در گفت‌وگو با خبرنگار باریش می‌گوید: با درآمد کم و کار سختی که دارم  دیگر تأمین مایحتاج خانواده برایم سخت شده و قدرت خرید ندارم.
وی از افزایش گرانفروشی و نبود ثبات در بازار گلایه کرد و گفت: افزایش قیمت کالاهای اساسی باعث شده دلالان اقدام به گرانفروشی کنند و این مسئله مردم را رنج می‌دهد.
محمد گفت: نظارت و بازرسی از مراکز خرید در حد قابل قبولی نیست و مراکز خرید اقلام اساسی باید بیش از این مورد نظارت قرار گیرد تا تخلفات گرانفروشی کاهش یابد.
افزایش 416 درصدی ارزش ریالی پرونده‌های تخلف اصناف در آذربایجان غربی
علیرضا محمودی معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در گفت‌وگو با سرویس اقتصادی باریش گفت: بازرسان اداره اصناف در حال نظارت بر بازار هستند که در صورت مشاهده هرگونه گرانفروشی، یا از طریق گزارشات مردمی طبق قانون با گران‌فروشان برخورد می‌شود. 
محمودی ادامه داد: هم اینک در آذربایجان غربی یک صدو 11 هزارو286واحد صنفی وجود دارد و 150 اکیب بازرسی نیز به صورت دونفره و با برنامه منسجم در حال نظارت بازار هستند که این تعداد بازرس در قبال تعداد واحدهای صنفی کم است و در این میان همکاری مردم در گزارش تخلفات افراد سود جو و گران‌فروش اهمیت زیادی دارد.
مردم تخلفات اصناف را با سامانه 124 گزارش دهند
وی عنوان  کرد: مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه گران‌فروشی با ارائه مستند با سامانه 124 تماس گرفته و تخلفات و گرانفروشی واحدهای صنفی را گزارش دهند تا در اولین فرصت به تخلفات رسیدگی و تشکیل پرونده صورت گیرد.
محمودی گفت: در ماه مبارک رمضان 9 کالای تعریف شده با قیمت مصوب به وسیله جهاد کشاورزی تأمین و توزیع می‌شود و ستاد تنظیم بازار کشوری قیمت گذاری کالاها را بر عهده دارد همچنین در مکان‌های توزیع گوشت سفید و قرمز در سطح استان نیز بازرسان نظارتی مستقر شدند که تخلفی صورت نگیرد.
محمودی اظهار کرد: در سال گذشته،204 هزارو 50 مورد بازرسی از بخش‌های مختلف کالایی و خدماتی انجام شده  و 10 هزار و 126 فقره پرونده تشکیل و 11 هزار و 615 نوع تخلف ثبت شده که برای سازمان تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی ارسال شده است.
اصناف ملزم به ارائه فاکتور فروش به مشتری هستند 
وی به عملکرد سازمان نظارت و بازرسی آذربایجان غربی اشاره و ادامه داد: در سال 97 در خصوص تعداد تشکیل پرونده تخلف در استان شاهد 47 درصد پیشرفت نسبت به مشابه سال گذشته بوده‌ایم همچنین در مورد تخلفات کشف شده 37 درصد افزایش نسبت به مشابه سال گذشته داشته‌ایم که ارزش ریالی پرونده‌ها 416 درصد افزایش داشته است.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در پایان افزود: تمامی واحدهای صنفی مؤظف هستند تا به مشتری فاکتور ارائه دهند که در صورت عدم ارائه فاکتور از سوی فروشنده طبق قانون تخلف محسوب می‌شود.
عدم ارائه فاکتور برخی فروشندگان
حسین یکی از مخاطبان پایگاه خبری باریش نیوز در ارسال پیامی گفت: با وجود اینکه طرح تنظیم بازار برای کالاهای اساسی قیمت‌های مصوبی اعلام می‌کند اما وقتی برای خرید به مراکز عرضه مراجعه می‌کنیم شاهد افزایش قیمت و نبود قیمت مصوب در بازار هستیم.
وی گفت: برخی از فروشندگان از ارائه فاکتور به مشتری اجتناب می‌کنند و این امر تخلف بوده و باید از سوی بازرسان نظارتی برخورد شود.   

مردم به دلیل شرایط بد اقتصادی این‌روزها با مشکلات عدیده ای مواجه هستند که گرانفروشی و افزایش خودسرانه قیمت‌ها و نبود ثبات در بازار کالاهای اساسی هر روز بر حجم این سختی می افزاید و رنج مردم را در تامین معاش خانواده دو چندان می‌کند از همین رو نظارت، بارزسی و برخورد با متخلفان در آشفته بازار اقتصادی امروز بدون شک امری ضروری است که باید مورد توجه متولیان کنترل بازار قرار گیرد تا دست دلالان از جیب مردم قطع شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید