13:03|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 04 خرداد 1398 - 05:22
کد خبر: 12039

نبود امکانات دریاچه ارومیه را از مدار گردشگری خارج می‌کند

دریاچه ارومیه پتانسیل مهم آذربایجان غربی در توسعه صنعت گردشگری است، اما کمبود امکانات در حاشیه این دریاچه احیای ظرفیت‌های توریستی آن را با چالش مواجه می‌کند.
نبود امکانات دریاچه ارومیه را از مدار گردشگری خارج می‌کند

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، دریاچه ارومیه از سال‌های دور به دلیل جاذبه گردشگری منحصر به فرد، مسافران بیشماری را به ساحل شور خود کشانده است.
گرچه حضور گردشگران در چند سال گذشته به واسطه خشک شدن بخشی از دریاچه ارومیه کاهش چشمگیری داشت، در سال جاری به واسطه بارش‌های الهی که جان دوباره‌ای به پیکره نیم جان نگین فیروزه‌ای آذربایجان بخشید، بار دیگر شاهد حضور مسافران و گردشگران در کنار دومین دریاچه شور جهان شدیم.
اما نکته قابل تامل در استفاده از ظرفیت‌های عظیم دریاچه ارومیه، زمینه‌سازی برای بهره‌برداری به موقع از این جاذبه طبیعی است، فرصت‌سوزی بلایی است که همواره بهره‌مندی از مواهب طبیعی دریاچه ارومیه در راستای رونق و توسعه اقتصادی استان را با خلل روبرو کرده است.
وجود امکانات فعلی در حاشیه دریاچه ارومیه با توجه به تعداد گردشگران و مسافرینی که در روزهای آخر هفته برای گذران اوقات فراغت ساحل این دریاچه را انتخاب می کنند، پاسخگوی نیاز عمومی نیست و نیاز است مسئولان امر با توجه به فرارسیدن فصل تابستان و آغاز مسافرت‌های تابستانی در رابطه با توسعه امکانات رفاهی و تفریحی چاره‌ای عاجل بیندیشند.
توسعه امکانات رفاهی و گردشگری در حاشیه دریاچه ارومیه مزیت های مختلفی می تواند برای استان و مردم آن داشته باشد که از مهم‌ترین آن می‌توان به رونق اشتغال‌زایی اشاره کرد.
در برهه‌ای از زمان که اشتغال مهم‌ترین دغدغه اقشار مختلف جامعه شده و دولت نیز بسترهای لازم برای اشتغال جوانان در عرصه‌های دولتی را ندارد، اشتغال‌زایی در بخش گردشگری می‌تواند سهم مهمی در رفع مشکلات این حوزه داشته باشد.
دولت و مسئولان با ایجاد زمینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و همراهی با این بخش می‌تواند فرصتی فراهم کند تا مردم در کنار مسئولان در حل برخی از مشکلات پای کار باشند.
وجود جزایر بسیار در داخل دریاچه ارومیه یکی از ظرفیتهایی است که می توان از آن در راستای جذب توریست و گردشگر داخلی و خارجی استفاده کرد به شرط آنکه امکانات مورد نیاز برای افراد در داخل جزایر فراهم باشد.
البته کمبود امکانات رفاهی و گردشگری مطلب تازه و یا مختص به فضاهای گردشگری آذربایجان غربی نیست و اکثر شهرهای کشور با این مشکل کم و بیش دست مواجه هستند ولی برخی از استانها کمر همت بسته‌اند تا بخشی از این نواقصات را رفع کنند و چه بسا میزان ورودی گردشگر گویای موفقیت در این امر باشد، مسئولان آذربایجانغربی هم باید برای قرار گرفتن استان در مدار توسعه پایدار آستین همت را بالا بزنند تا بیشتر از این از قافله توسعه صنعت گردشگری عقب نمانند.

در حال حاضر مجموع امکانات رفاهی حاشیه ساحل دریاچه ارومیه به تعدادی قایق و تعداد اندکی پلاژ محدود شده است که متاسفانه پاسخگوی نیاز گردشگران نیست، گرچه در سال‌های نه چندان دور که دریاچه ارومیه هنوز رنج کم‌آبی را تحمل نکرده بود، مجموعه‌های تفریحی و رفاهی در ساحل آن احداث شده، اما خشکسالی در این چند سال اخیر باعث کم رونق شدن فعالیت این مجموعه‌ها شد تا جایی که برخی‌ها از دور فعالیت و اشتغال خارج شده‌اند که انتظار می‌رود با ادامه روند احیای دریاچه بار دیگر به چرخه اشتغال بازگشت داده شوند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید