13:44|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 02 خرداد 1398 - 06:29
کد خبر: 12032
باریش گزارش می‌دهد:

دلدادگان پشت میله‌های زندان!

یکی از آمارهای مربوط به جمعیت کیفری زندان‌ها متعلق به افرادی است که به علت عدم توانایی در پرداخت مهریه و شکایت همسران خود در زندان‌ها به سر می‌برند، بدون اینکه از نظر عناصر مربوط به ارتکاب جرم واقعاً مجرم باشند.
دلدادگان پشت میله‌های زندان!

به گزارش سرویس اجتماعی باریش‌نیوز؛ «مهریه را کی داده، کی گرفته» جمله‌ای آشنا و معروف در تمام مراسم‌‌های خواستگاری محسوب می‌شود. و شاید در روزگار گذشته امکان به حقیقت پیوستن این جمله در زندگی‌های افراد وجود داشت ولی امروزه شرایط روانی جامعه و مشکلاتی که به سبب مهریه برای خانواده‌ها پیش آمده است، می‌توان این جمله را منسوخ دانست‌. از همین رو جلسات خواستگاری امروزه به جدالی برای به کرسی نشستن نظر خانواده‌ها درخصوص میزان مهریه تبدیل شده است و در این میان جوانان دلداده قربانی اصلی این نبرد هستند.
جوانانی که در ابتدای مسیر زندگی و بدون شناخت از عاقبت تصمیم خود به مهریه‌های بالا تن می‌دهند، مهریه‌‌هایی که نه تنها در آن زمان بلکه تا آخر عمر نیز قادر به پرداخت آن نیستند.
چشم‌وهم چشمی دلیل اصلی مهریه‌های بالا
چشم‌وهم چشمی و فخر فروشی به اطرافیان را می‌توان مهم‌ترین دلیل مهریه‌های سنگین دانست‌. دختران جوان و خانواده‌هایی که میزان ارزش دختر خود را با مهریه بالا می‌سنجند و به هیچ وجه حاضر نیستند که اندکی این میزان کمتر از مهریه دختران فامیل و همسایه باشد زیرا آن را دور از شان خانواده خود می‌دانند و مهریه بالا را دلیلی به فخرفروشی می‌دانند.
این هدیه و بخشش که از طرف مرد انجام می‌شود، امروزه به هدف پایبندی به لوازم زندگی مشترک و ارتباط زناشویی یا ضامنی برای حق طلاق زن است. در آموزه‌های دینی برای مهریه، مقدار معینی تعیین نشده‌است، بلکه این امر به توافق زن و مرد بستگی دارد. همچنین در نوع مهریه نیز محدودیتی وجود ندارد و هر چیزی که ارزش اقتصادی واجتماعی داشته باشد، می‌تواند مهریه قرار گیرد.
رابطه معناداری بین میزان مهریه و پایداری زندگی مشترک وجود ندارد
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: آثار منفی و تبعات میزان مهریه‌های سنگین فرد، خانواده و جامعه را به یک میزان دچار آسیب می‌کند و ملاک درستی برای تضمین خوشبختی خانواده‌ها و دوام زندگی مشترک نیست.
حجت‌الاسلام محمد جواد مجتهد شبستری با بیان اینکه مهریه سنگین از جمله مواردی است که فرهنگ اسلامی مذموم شمرده شده است، خاطرنشان کرد: چشم و هم‌چشمی و فخر فروشی خانواده‌ها به یکدیگر از عللی است که وضع مهریه‌های نامتعارف را در جامعه رواج می‌دهد چراکه به تصور خانواده‌ها ملاک ارزشمندی فرزندانشان در برابر دیگران میزان مهریه‌ای است که زوج در هنگام عقد آن را قبول می‌کند.
وی ادامه داد: از آنجایی که زوج مهریه را دینی بر عهده خود می‌داند، میزان نامتعارف و خارج از استطاعت مالی آن شیرینی زندگی خانوادگی را به کام زوجین تلخ می‌کند چون هدف از ازدواج معامله و یا داد و ستد نیست که بخواهیم با دریافت مهریه سنگین آن را به پایان برسانیم.
شبستری، هدف از ازدواج را تشکیل خانواده در سایه برقراری پیمان و تعهدی دانست که بین طرفین ایجاد می‌شود تا بتوانند یکدیگر را تکمیل کرده و موجبات رشد در مسیر تعالی فردی، اجتماعی و فرهنگی را فراهم سازند.
این مسئول معتقد است که وجود مهریه معقول از ضروریات بوده چرا که عقد بدون مهریه باطل است و ضمانت و تعهد اجرایی ندارد اما اینکه میزان مهریه نامتعارف و خارج از توان مالی و اقتصادی زوج باشد در برخی موارد ممکن است به شکست زندگی خانوادگی بینجامد و  گاهی سبب شود زوجه برای دریافت مهریه متوسل به اجرای آن شود و چون خارج از توام مالی طرف است متعاقبا روند قانونی را طی کند که در نهایت افزایش آمار زندانیان مهریه پیامد چنین رفتارهایی است.
محدودیتی برای ثبت میزان مهریه در دفاتر وجود ندارد
مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان غربی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 120 دفتر ثبت ازدواج و طلاق در استان فعالیت دارند و محدودیتی برای ثبت میزان مهریه بالا و تعداد سکه در دفاتر وجود ندارد.
امیرجوان کیا تصریح کرد: در حال حاضر دستورالعمل مشخصی برای ایجاد محدودیت برای دفاتر ثبت ازدواج در ثبت مهریه‌ها چه ازنظر مبلغ و یا مقدار سکه مهرشده وجود ندارد
آذربایجان‌غربی 87 زندانی مهریه و نفقه دارد
مدیرکل زندان‌های آذربایجان غربی درخصوص آمار زندانیان مهریه در زندان‌های آذربایجان غربی اظهار کرد: براساس آخرین آمار 87 نفر محکومین مهریه و نفقه در استان وجود دارد، که این آمار شامل هر دو گروه یعنی زندانیان نفقه و مهریه است و مورد تفکیک قرار نگرفته است.
بروجنی تاکید کرد: با تغییر رئیس قوه قضائیه کشور سازوکار و برنامه‌ریزی جدیدی جهت حل مشکل زندانیان مهریه تعریف شده است که با اجرای این طرح به زودی در کل کشور و به تبع آن در استان در تلاش خواهیم بود که میزان زندانیان مهریه را به صفر برسانیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید