10:40|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 02 خرداد 1398 - 05:46
کد خبر: 12031
باریش گزارش می‌دهد:

فرسودگی رنج ماندگار بر تن ناوگان عمومی ارومیه است

ناوگان حمل و نقل عمومی در ارومیه سال‌هاست که از فرسودگی و دودزا بودن رنج می‌کشد و کمبود اتوبوس در برخی مسیرها نیز مشکل دیگری است که پویایی سهم این ناوگان را در کاهش ترافیک شهری همواره با چالش‌های جدی روبرو کرده است.
فرسودگی رنج ماندگار بر تن ناوگان عمومی ارومیه است

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، افزایش تردد خودروها و رشد سفرهای درون شهری از جمله چالش‌های پیش رو برای زندگی‌های شهری به شمار می‌رود و به یکی از دغدغه‌های اساسی این روزها تبدیل شده است. فرسودگی و کمبود اتوبوس‌های درون شهری در سطح شهر ارومیه و همچنین استفاده بیش از حد از خودروهای تک سرنشین عامل اصلی ایجاد ترافیک و افزایش آلاینده‌های هوا حاصل از دود زا بودن وسایل حمل و نقل شهری است.
تردد وسایل حمل و نقل عمومی فرسوده و دود زا، نقش قابل توجهی در آلودگی هوا دارد و چهره نامناسبی به فضای شهری می‌بخشد از این رو ساماندهی و تجهیز آن می‌تواند به کاهش این معضل کمک کند.
55 درصد از ناوگان حمل و نقل عمومی بخش خصوصی فرسوده است 
رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری ارومیه می‌گوید: در سال گذشته 45 درصد از اتوبوس‌های بخش خصوصی تعمیر و بازسازی ‌شده‌اند بنابراین 55 درصد از ناوگان حمل‌ونقل بخش خصوصی ارومیه فرسوده است.
وی تأکید می‌کند: میانگین سنی و استاندارد تعریف ‌شده برای عمر اتوبوس‌ها در کل کشور 10 سال است اما میانگین سنی اتوبوس‌های شهر ارومیه نزدیک به 13 سال است و برخی مشکلات نیز سبب شده که در تهیه برخی از وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای بازسازی اتوبوس‌ها با مشکل مواجه شویم.
افزایش کیفیت ناوگان حمل و نقل عمومی به کاهش استفاده از خودروهای شخصی منجر می‌شود 
به گفته معاون نظارت و پایش اداره کل محیط ‌زیست آذربایجان غریی، سن ناوگان حمل‌ونقل عمومی ارومیه به اتمام رسیده و مثلاً یک اتوبوس معیوب در حد 200 اتوبوس با استاندارد یورو 4 آلودگی تولید می‌کند..
به گفته سعید موسوی، در شهرها و کشورهای پیشرفته که در کنترل آلاینده‌های هوا فعالیت کرده و موفق نیز بوده‌اند ناوگان حمل‌ونقل عمومی نقش مهمی دارد، ازآنجایی ‌که هرچه فعالیت این ناوگان بهتر و بیشتر باشد می‌تواند سبب استفاده کمتر از خودروهای شخصی شود و درنتیجه آلاینده کمتری به محیط شهر که ظرفیت خود بالای محدودی دارد می‌شود.
افزودن 100 دستگاه اتوبوس شهری به ناوگان حمل و نقل عمومی
عضو شورای اسلامی شهر ارومیه در خرداد ماه سال گذشته گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که در ارتباط با کاهش ترافیک درون‌شهری و آلودگی هوای شهر ارومیه انجام‌شده است، 100 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی افزود می‌شود.
وی اظهار کرد: این اتوبوس‌ها بسیار سریع، راحت  و ایمن  هستند و از لحاظ قیمت نیز باصرفه‌ و مناسب است و در این‌ ارتباط می‌توان از آن‌ها در بخش خصوصی نیز استفاده کرد. 
وعده‌های مسئولان عملی نمی‌شود
محمدرضا یکی از شهروندان ارومیه‌ای در پیامی به پایگاه خبری باریش نیوز با گلایه از کمبود تعداد اتوبوس در برخی از مسیرهای شهری گفت: مسولان برای تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی فقط در حد وعده عمل می‌کنند.
وی افزود: فرسوده بودن وسایل حمل و نقل عمومی یکی از عواملی است که شهروندان برای استفاده از آن تمایل ندارند.
این شهروند ادامه داد: استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تا حد زیادی در کاهش ترافیک شهری تأثیر دارد اما به دلیل کمبود اتوبوس‌های شهری در برخی از مناطق شهر ارومیه و همچنین فرسودگی آن مردم به استفاده از خودروهای شخصی روی می‌آورند، برخی روزها برای رسیدن به بیمارستان امام رضا ارومیه باید ساعت‌ها در ایستگاه اتوبوس منتظر بمانیم در حالی مسیرهایی که به ادارات و واحدهای خدمات‌رسان منتهی می‌شوند باید تعداد بیشتری اتوبوس داشته باشند تا مردم خیلی معطل نمانند تا دست آخر یا دربستی سوار بشوند یا با مشین شخصی تردد کنند.

سن قابل تامل ناوگان حمل و نقل عمومی در ارومیه

آمارها نشان می‌دهد میانگین سنی اتوبوس‌های شهر ارومیه به ۱۳ سال رسیده که این رقم با سن استاندارد کشوری فاصله دارد. ساماندهی و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی و تعبیه نیازهای حداقلی شهروندان در استفاده از آن، کمترین کاری است که مدیران شهری برای توسعه و رونق می‌توانند انجام دهند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید