05:22|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 01 خرداد 1398 - 04:57
کد خبر: 12024
باریش گزارش می‌دهد:

چالش‌های گردشگری تاریخی در ارومیه/درهایی که همیشه بسته هستند

گردشگری بناهای تاریخی آذربایجان غربی به ویژه در ارومیه امروزه با چالش‌های جدی از جمله بسته بودن درب مکان‌های تاریخی روبرو است.
چالش‌های گردشگری تاریخی در ارومیه/درهایی که همیشه بسته هستند

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز، یکی از چالش های مهم در گردشگری و توریست بناهای تاریخی و فرهنگی آذربایجان غربی وجود درهای بسته است، معظلی که به ظاهر متولی خاصی هم وجود ندارد تا بتواند آن را رفع کند.
امروزه گردشگری در دنیا به یک صنعت تبدیل شده است که چرخه آن می تواند به اشتغال هزاران نفر منجر شود، ظرفیتی که در آذربایجان غربی به رغم وجود زمینه های بسیار زیاد آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی خیلی مورد توجه قرار نگرفته است.
گرچه در سال‌های اخیر، سازمان‌های متولی برای ساماندهی و بازسازی بناهای تاریخی استان گام هایی برداشتند، اما بسته بودن دربهای مکان‌های تاریخی گردشگری مشکلی است که در بیشتر ایام سال وجود دارد.
کلیساهای ارومیه از جمله بناهای تاریخی هستند که درب آنها در بیشتر روزهای سال برای بازدیدکنندگان بسته است و میراث فرهنگی استان می‌گوید نقشی در بسته بودن درب آنها ندارد.
فرد مسئول در برخی از بناهای تاریخی وجود ندارد
جلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی همواره سعی داشته تا درب تمامی اماکن تاریخی باز باشد تا تمامی مردم و گردشگران از آن‌ها بتوانند دیدن کنند.
وی افزود: برخی از کلیساها که درب آن‌ها بسته است به سبب نبود یک فرد مسئول جهت بازنگه داشتن آن‌ها است که متأسفانه گردشگران با درب‌های بسته روبه‌رو می‌شوند.
جباری گفت: مساجد نیز بر اساس سیستم هیئت‌امنایی اداره می‌شوند و گاهی بسته بودن درب مساجد قدیمی نیز به این موضوع ربط دارد.
وی خاطرنشان کرد: این اداره حتی با گروه‌های دانشجویی و اطلاع‌رسانی و سایر ارگان‌ها همکاری لازم را دارد که آن‌ها نیز بتوانند از مکان‌های تاریخی دیدن کنند و با تاریخ استان آشنا شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی بیان کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بازسازی بناهای تاریخی در استان و پیگیری رفع مشکلات مربوط به آن‌ها سعی دارد تا آثار تاریخی را در بهترین شکل ممکن حفاظت نموده و آن‌ها را آماده بازدید عموم نگه دارد.
بسته بودن درب مکان‌های تاریخی ضعف بزرگی برای گردشگری استان است
حمید تورلیدر است و در طول سال تورهای مسافرتی زیادی را به در استان‌های مختلف همراهی می‌کند، در این باره اظهار کرد: برای تورهای مسافرتی و گردشگری بازدید از مکان های تاریخی و فرهنگی همیشه جذاب بوده و مورد استقبال قرار می‌گیرد اما متاسفانه ما همیشه در ارومیه و شهرهای دیگر آذربایجان غربی با مشکل بسته بودن درب مکان های تاریخی مواجه هستیم. 
وی با بیان اینکه بسته بودن بدون دلیل درب مکان های تاریخی و فرهنگی سبب دلزدگی گردشگران و ومسافران در سفر به شهر و استان می شود، ادامه داد: با توجه به اینکه آذربایجان غربی دارای شرایط آب و هوای مناسبی است لذا در بیشتر ایام سال مسافران و گردشگران زیادی برای بازدید از بناهای تاریخی به این استان سفر می‌کنند و بسته بودن درهای بناهای تاریخی ضعف بزرگی برای استان به شمار می‌رود.
ورود مسافران و گردشگران در تابستان با شروع فصل مسافرت به آذربایجان غربی افزایش چشمگیری پیدا می‌کند، مخصوصا در روزهایی که تعطیلات عمومی بیشتری وجود دارد، شمار مسافران ورودی به ارومیه و استان بیشتر می‌شود، اما نکته قابل تامل آنجاست که در این روزها درب بسیاری از بناهای تاریخی و گردشگری ارومیه بسته است و مسافران به دلیل اینکه نمی‌توانند از اکثر بناهای تاریخی بازدید کنند، بیش از یک یا دو شب در ارومیه اقامت نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند مسافرت خود را در  استانهای همجوار ادامه دهند.
همین یک ضعف در مدیریت و هماهنگی بین دستگاه‌های برای بازدید از بناهای تاریخی ارومیه کافی است تا چرخه توریسم و گردشگری را در استان لنگ کند و علیرغم وجود پتانسیل‌های بالقوه، ظرفیت گردشگری تاریخی، طبیعی و فرهنگی استان برای بیشتر مردم کشورمان ناشناخته باقی بماند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید