14:03|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 31 اردیبهشت 1398 - 05:06
کد خبر: 12016
یادداشت:

سایه شوم نبود امنیت شغلی برسر فضاهای کار آذربایجان غربی

نداشتن امنیت شغلی چالشی است که شاغلان به ویژه در بخش‌های خصوصی باید پس از یافتن شغل هر روز با آن دست و پنجه نرم کنند، معضلی که استرس محیط های کاری را برای افراد دو چندان می‌کند.
سایه شوم نبود امنیت شغلی برسر فضاهای کار آذربایجان غربی

سرویس اقتصادی باریش نیوز؛ داشتن نیروی کارآمد یکی از عوامل موثر در پیشرفت هر کشوری است، زیرا امر توسعه و تعالی بیش از هر موردی وابسته به نیروی انسانی کارآمد است. در این وادی نیز عوامل روحی و روانی در افزایش کارآمدی نیروهای انسانی تاثیر بسزایی دارند لذا هر جامعه‌ای باید در ابتدا به مبحث حفظ آرامش روحی و روانی نیروهای خود توجه کند. اگر نیم نگاهی به جامعه کنونی خود بیندازیم، شاهد حضور نیروهای انسانی در جامعه خواهیم بود که به هیچ وجه از بعد روحی و روانی تامین نمی‌شوند و همواره روزگار و لحظات خود را با تلاطم و آشفتگی می‌گذرانند.
دلیل وجود و نمود چنین مشکلی در بین شاغلین جامعه به سبب نبود امنیت شغلی است، زیرا کم نیستند مشاغلی که هیچ اعتباری به دوام آنها وجود ندارد و به سبب افزایش قراردادهای سفید امضا، فصلی بودن برخی مشاغل، حقوق‌های معوقه، اخراج‌های ناگهانی و وضعیت نامشخص نیروهای قراردادی همواره هراس از دست دادن شغل برای صاحب آن شغل وجود دارد.
شغل های تعریف شده در بخش خصوصی و نیروهای شرکتی در زمره مشاغل فاقد امنیت شغلی هستند که هر روز ترس از دست دادن روح و جانشان را آزار می هد و همین امر نوعی احساس بلاتکلیفی را در فرد به وجود می‌آورد زیرا با شرایط بی‌ثباتی امکان هر گونه برنامه‌ریزی منسجم برای آینده را از فرد می‌گیرد و از همین رو همواره با کابوس از دست دادن موقعیت شغلی شب‌ها را روز می‌کند و از کیفیت کاری فرد نیز به دلیل مشکلات روحی و روانی کاسته می‌شود.
پای لنگ قانون کار در دفاع از حقوق افراد
یک از دلایل عمده‌ای که عدم ثبات در کار را برای برخی از مشاغل به وجود آورده است، نبود قانون شفاف در بسیاری از موارد است که به ویژه در موارد در زمینه قراردادهای موقت و حقوق کارگر و کارفرما مستلزم اصلاح و بازنگری است و این بازنگری باید در مسیر رونق تولید و اشتغال پایدار باید شکل گیرد.
برای داشتن جامعه‌ای مصون از آسیب‌های روحی و روانی باید دولت و قوانین درجهت ایجاد امنیت شغلی برای برخی از مشاغل حرکت کنند، این امر علاوه بر حل دغدغه و چالش بخش عمده‌ای از اقشار جامعه منجر به شکل‌گیری عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی می‌شود. 

کارگرانی که صدایشان به جایی نمی‌رسد

هرچند تنها قشر کارگری در جامعه کشور ما فاقد امنیت شغلی نیست و بسیاری از مشاغل نیز با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند ولی قشر کارگری به سبب سختی کار و با وجود شعارها و وعده‌هایی که توسط مسئولین در جهت حمایت از آنان داده می‌شود، بیشتر در معرض آسیب های حاصل از این کمبود قرار دارد و این قشر از جامعه که تعدادشان نیز کم نیست همواره در معرض اخراج و از دست دادن شغل خود به دلیل عدم ثبات کاری قرار دارند و هنوز که هنوز است برپایی مراسمات روزکارگر و شعارهای دفاع از حقوق این صنف سودی برایشان در پی نداشته است و در کنار عدم امنیت شغلی از درآمد بسیار پایینی نیز برخوردار هستند و  تاکنون صدایشان به جایی نرسیده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید