12:23|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 30 اردیبهشت 1398 - 08:07
کد خبر: 12014
باریش گزارش می‌دهد:

ثروتی که بلای جان طبیعت می‌شود

زباله معروف به طلای کثیف، ثروتی است که اگر بهره‌وری از آن مدیریت نشود و راهکار لازم برای جهت تولید درآمد پایدار شهری وجود نداشته باشد، مثل خوره به جان طبیعت می‌افتد و بلای جانش می‌شود.
ثروتی که بلای جان طبیعت می‌شود

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، افزایش تولید زباله به صورت روزانه و استفاده بیش از حد مردم از کیسه‌های پلاستیکی به یکی از دغدغه‌های مهم حوزه محیط زیست تبدیل شده است. افزایش بی رویه از مصنوعات پلاستیکی در زندگی‌های روزمره امروزه یکی از تهدید جدی تخریب محیط زیست به شمار می‌رود. از سوی دیگر افزایش تولید پسماند و حتی رهاسازی زباله‌های مختلف در طبیعت سلامت افراد را را نیز با خطر مواجه می‌کند.
روزانه بیش از 500 تن زباله در ارومیه دفن می‌شود 
احد یوسفی رئیس سازمان پسماند شهرداری ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اجتماعی باریش، اظهار کرد: اگر حجم تولیدی زباله مدیریت نشود آسیب‌های جبران ناپذیری در جامعه مخصوصا در بخش محیط زیست خواهد گذاشت و آیندگان را نیز تهدید خواهد کرد. 
وی افزود: روزانه بیش از 500 تن زباله در شهر ارومیه دفن می‌شود و برای این حجم از زباله، ماشین آلات و نیرو جهت جمع آوری زباله نیاز است که این کار ماهیانه بیش از 3 میلیارد تومان برای سازمان پسماند هزینه دارد.
یوسفی گفت: بخش جمع آوری و دفن زباله هزینه بر است اگر مشارکت و نگاه دلسوزانه مردم با پرداخت به موقع عوارض نوسازی و خدمات پسماند نباشد سازمان شهرداری به تنهایی نمی‌تواند از پس این هزینه‌ها بر آمده و زباله‌های تولیدی در سطح شهر را مدیریت و کنترل کند.
لزوم نهادینه کردن تفکیک زباله از مبدأ 
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه تصریح کرد: برنامه سازمان مدیریت پسماند در آینده نگاه علمی و مکانیزه کردن سیستم مدیریت، جهت جمع آوری و دفن پسماندها است و همچنین تفکیک از مبدأ و بحث فرهنگ سازی و نهادینه کردن این عمل در بین خانواده‌ها است که از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می‌تواند تأثیر فوق العاده‌ای در بحث مدیریت پسماند داشته باشد.
کمبود سطل‌‌های مخصوص تفکیک پسماند در سطح شهر
ناهید یکی از مخاطبان باریش نیوز در گفت‌وگو با خبرنگار باریش، گفت: من یک خانه دار هستم و خرید مایحتاج منزل را بر عهده دارم هنگامی که برای خرید مواد غذایی به بازار خرید مراجعه می‌کنم از یک سبد پلاستیکی و یا کیف پارچه‌ای استفاده می‌کنم.
وی گفت: تا حد زیادی از تولید زباله در منزل پیشگیری می‌کنم و سعی می‌کنم زباله‌های تولید شده را از هم تفکیک کنم اما متاسفانه مخزن‌های ویژه و مناسبی برای تفکیک زباله در سطح شهر وجود ندارد.
این شهروند افزود: اگر مسئولین مربوطه در بخش جمع آوری پسماند مخزن‌های ویژه برای تفکیک زباله در سطح شهر ایجاد کنند مردم نیز برای تفکیک زباله ترغیب می‌شوند. 
می‌دانید برای تجزیه انواع زباله‌ها در طبعیت چند سال زمان لازم است؟ 
طبق مطالب منتشر شده، شیشه 4000 سال، پلاستیک 100 تا 1000 سال، پوست میوه 6 ماه و آدامس 5 سال زمان برای بازیافت و بازگشت به طبیعت نیاز دارند. با این که برخی از زباله‌ها نیز آرام آرام در طبیعت تجزیه می‌شود ولی برخی دیگر نه تنها تجزیه نمی‌شود، بلکه اثرات مخربی نیز بر آن وارد می‌کنند.
برخی از زباله‌ها مانند بطری پلاستیکی و ظروف شیشه‌ای ممکن است هیچ‌گاه تجزیه نشوند و این موضوع می‌تواند عواقب زیست محیطی فاجعه باری را به همراه داشته باشد.

در راستای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و جلوگیری از تخریب محیط زیست بوسیله تولید پسماند باید زیرساخت‌های مناسبی در بخش‌های مختلف ایجاد شود. مسئولین در جایگاه کاری سهم خود را دارند و مردم نیز با فرهنگ‌سازی مناسب و کاهش تولید زباله سهم بسزایی می توانند در پاکسازی طبیعت و پیشگیری از تخریب ایفا کنند که امیدواریم با برنامه‌ریزی اساسی فرهنگ کاهش تولید پسماند و تفکیک زباله در بین مردم نهادینه شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید