09:34|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 29 اردیبهشت 1398 - 05:57
کد خبر: 12001

سهم گمشده بانوان از فضاهای ورزشی آذربایجان غربی

علیرغم همه تلاش‌هایی که در قالب جلسات و کارگروه‌های تخصصی برای رفع مشکلات عرصه‌های آموزشی بانوان انجام می‌شود، همچنان سهم این قشر در تخصیص فضاهای ویژه برای تفریح و ورزش کردن در به فراموشی سپرده شده است.
سهم گمشده بانوان از فضاهای ورزشی آذربایجان غربی

به گزارش سرویس ورزشی باریش نیوز، بانوان در هر جامعه‌ای نیمی از جمعیت آن را تشکیل می‌دهند، این حجم عظیم از جمعیت به طور حتم نیاز به فضاهای مختلف ورزشی، تفریحی، فرهنگی و آموزشی متناسب با خود را دارند.
آمادگی جسمانی و سلامت جسم و روح از مؤلفه‌های اصلی داشتن جامعه‌ای سالم و با نشاط است و بدون شک بانوان و دختران پایه‌های مهم نشاط و شادابی در محیط خانواده و اجتماع محسوب می‌شوند.
در یک مسیر چند کلیومتری در خیابان‌های اصلی شهر که نگاه کنید هر طرف دست کم چند باشگاه و مکان تفریحی و ورزشی ویژه آقایان به چشمتان خواهد خورد ولی باید کل شهر را از جنوب تا شمال زیر و رو کنید تا بتوانید باشگاه یا مکان ورزشی و تفریحی اختصاصی بانوان پیدا کنید.
باغ نرگس ارومیه از جمله مکان‌های تفریحی است که برای بانوان و دختران این شهر تعریف شده، اما کمبود امکانات ورزشی مناسب، نبود دسترسی آسان به این محل از یک طرف و باز بودن درب باغ تنها در روزهای خاصی از هفته عملا بهره‌مندی از این مکان تفریحی ویژه زنان را کاهش داده است.
البته بدون شک وضعیت مکان‌های تفریحی و ورزشی اختصاصی بانوان در شهرستان‌های دیگر به مراتب بهتر از مرکز استان نیست و اصلا پارک اختصاصی و استادیوم اختصاصی برای بانوان نه تنها در ارومیه بلکه در شهرستان‌های دیگر هم وجود ندارد.
نادیده گرفتن نیاز بانوان در تخصیص امکانات ورزشی در شهرستانها
راضیه از مخاطبان باریش نیوز در یکی از شهرهای جنوبی استان در این رابطه اظهار کرد: بانوان و دختران برای ورزش کردن در شهرهای کوچک با محدودیت‌های خاصی روبرو هستند، مکان ورزشی که ویژه و اختصاصی بانوان باشد در این شهر وجود ندارد.
وی افزود: باشگاه‌های بخش خصوصی نیز تنها در یک شیفت خدمات به بانوان ارائه می‌دهند و آن‌هم بیشتر شیفت صبح است، بنابراین عملا برخی از زنان و دختران که مشغله کاری و یا تحصیلی دارند نمی‌توانند از امکانات ورزشی باشگاه‌ها استفاده کنند.
این مخاطب ادامه داد: باشگاه‌های ویژه آقایان تا پایان شب باز هستند و مردان می توانند پس از کار با فراغ آسوده استفاده کنند ولی تمهیداتی برای ایجاد امکانات جهت ورزش بانوان در این شهرستان دیده نشده است.
قبل از آنکه خیلی دیر شود شروع کنید
سکینه، بانوی 48 ساله‌ای که در یکی از پارک‌های ارومیه مشغول ورزش صبحگاهی است، در مورد ترویج ورزش کردن بین بانوان گفت: زنان طوری مشغول روزمرگی‌های زندگی می‌شوند که ورزش کردن یادشان می‌رود و زمانی به فکر می‌افتند که به انواع دردهای کمر، پا درد، فشار خون و یا قند خون دچار می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه ورزش کردن در پارک‌هایی که محل تردد آقایان نیز است، برای برخی از بانوان راحت نیست، معتقد است که محل ورزش کردن این قشر باید جدا از آقایان شود تا زنان راحت‌تر به ورزش‌های همگانی بپردازند.
امکانات فعلی پاسخگوی نیاز ورزش استان نیست
محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی در خصوص وضعیت سرانه ورزشی استان اظهار کرد: با وجود اتمام تمامی طرح‌های ورزشی نیمه تمام نیز نمی‌توان ادعا کرد که وضعیت سرانه استان به وضع مطلوب می‌رسد ولی از وضع کنونی بهتر می‌شود.
وی اضافه کرد: وجود 126 مکان ورزشی روستایی و 65 خانه روستایی، جوابگوی نیاز جوانان 2 هزار و 800 روستای موجود در استان نیست.
استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: در راستای توسعه و پیشبرد ورزش همگانی تمام دستگاه‌های اجرایی باید سهم یک درصد اعتبارات خود را بر اساس آیین نامه ماده 53 قانون الحاق به ورزش اختصاص دهند و از هزینه این اعتبار در سایر حوزه‌ها پرهیز کنند.
کمبود سرانه ورزشی؛ مهم‌ترین مشکلات ورزش بانوان 
عبدالله چمن گلی، مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان غربی گفت: یکی از مشکلاتی که در حوزه ورزش بانوان وجود دارد کمبود سرانه ورزشی است و آذربایجان غربی از این لحاظ در رتبه ۲۵ استانی قرار دارد.
این مسئول بیان کرد: به دلیل اینکه زنان در خانه مدیریت خانه را به عهده‌ دارند باید از سلامتی کامل برخوردار باشند و مادرانی که بیمار هستند نمی‌توانند فرزندان سالمی را تربیت کنند و نیاز است که خانواده‌ها نگاه ویژه‌ای به همسران خود داشته باشند.
سرانه‌ای که در حد ورزش بانوان استان نیست
با توجه به اینکه بانوان ورزشکار آذربایجان غربی در سالی که گذشت در عرصه‌های مختلف ورزشی و کسب مقام‌های مهم در میادین پر افتخار ملی و فراملی خوش درخشیدند اما هنوز که هنوز است، سرانه ورزشی اختصاصی بانوان آن‌گونه که شایسته است به این قشر اختصاص نیافته است.
درخشش بانوان ورزشکار آذربایجان غربی در میادین مختلف
شهلا مومن، معاون ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان غربی گفت: 94 ورزشکار بانو طی سال گذشته از این استان به تیم‌های ملی دعوت شدند و از این تعداد 24 نفر به عضویت این تیم‌ها درآمدند.
شهلا مومن با اشاره به اینکه 15 بانو از این استان داوران اعزامی به رویدادهای ملی در رشته های والیبال، تکواندو، کاراته، فوتسال و بسکتبال بودند، اضافه کرد: وحیده رنجبری در رشته فوتسال و المیرا گوزل زاده در رشته کاراته داوران اعزامی به رویدادهای بین المللی از این استان بودند.
وی با بیان اینکه سال گذشته 536 مدال در رویدادهای کشوری به بانوان آذربایجان غربی رسید، ادامه داد: از این تعداد 165 مدال طلا، 178 نشان نقره و 193 مدال برنز نصیب این ورزشکاران شد.
معاون ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان غربی گفت: بانوان ورزشکار استان در رویدادهای بین‌المللی نیز با کسب چهار مدال طلا و 2 نشان برنز برای کشور افتخارآفرینی کردند.
استعدادهایی که خاموش می‌شوند
حال پرسش اصلی که متولیان و مسئولان استانی باید پاسخگو باشند این است آیا کسب این همه افتخارات ملی و بین‌المللی از سوی بانوان آذربایجان غربی در رشته‌های مختلف ورزشی نمی‌تواند توجیه کافی برای توجه بیشتر به زیرساخت‌های ورزشی این قشر از جامعه باشد!
بدون شک هستند استعدادهای ورزشی که در گوشه و کنار این استان به دلیل نبود شرایط کافی نتوانسته‌اند مجال بروز و ظهور پیدا کنند اما فراهم شدن امکانات گسترده ورزشی در شهرهای مختلف می تواند شکوفایی استعداد بانوان در رشته های ورزشی را به دنبال داشته باشد، چراکه بالندگی و نشاط زن در جامعه زمینه‌ساز تربیت نسلی پویا و بانشاط می‌شود.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید