05:03|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1398 - 07:15
کد خبر: 11981

سوخت فرصت‌ها در مرزهای آذربایجان غربی با بی‌تدبیری

یک چهارم پایانه‌های مرزی کل کشور در آذربایجان غربی قرار دارد ولی متاسفانه استان توانسته است از امتیاز مرزهای مشترک و پایانه‌های موجود بهره چندانی ببرد و شرایط نابسامان اقتصادی مردم این دیار خود گواه محکمی بر این ادعا است.
سوخت فرصت‌ها در مرزهای آذربایجان غربی با بی‌تدبیری

به گزارش سرویس اقتصادی باریش‌؛ آذربایجان غربی با دارا بودن یک چهارم از پایانه‌های مرزی کل کشور دارای امتیازی ویژه برای گشودن دروازه‌های توسعه به سمت استان است. آذربایجان غربی گمرک و پنج بازارچه مرزی دارد. بی‌تردید هر استان و منطقه‌ای اگر از این امتیاز ویژه برخوردار بود به سهولت می‌توانست قدم‌های توسعه را به سرعت بپیماید ولی متاسفانه باید اعتراف کرد که آذربایجان غربی تاکنون نتوانسته است از امتیاز مرزهای مشترک و پایانه‌های موجود بهره چندانی ببرد و شرایط نابسامان اقتصادی مردم این دیار خود گواه محکمی بر این ادعا است.
پایانه‌های مرزی آذربایجان غربی شامل مرز زمینی پلدشت و بازرگان در شمال، رازی و سرو در مرکز و مرز تمرچین در جنوب استان است که تمرچین با کشور عراق و پلدشت با جمهوری خودمختار نخجوان جمهوری آذربایجان هم‌مرز بوده و سه مرز بازرگان، سرو و رازی دروازه عبور و مرور و تجارت با کشور ترکیه است.
توسعه اقتصادی مرزی استان موجب ایجاد اشتغال می‌شود
معاون اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر ضرورت تکمیل زیرساخت های حمل و نقل کالا در مرزهای آذربایجان غربی گفت: اکنون پنج پایانه مرزی در آذربایجان غربی ساخته شده یا در حال احداث است و تکمیل و بهره برداری از آنها می‌تواند به توسعه مبادلات تجاری استان و اثرگذاری اقتصادی در کشور منجر شود.
«رضا حسینی» تاکید کرد: توسعه اقتصاد مرزی استان موجب ایجاد اشتغال در بخش‌ای خطوط ریلی، هتل‌ها و رستوران‌ها و سایر خدمات می‌شود.
فرمانداران آذربایجان‌غربی بدون هماهنگی حق تعطیلی بازارچه‌های مرزی را ندارند
حسینی اظهار کرد: هیچ وقفه‌ای نباید در فعالیت بازارچه‌های مرزی پیش آید چون گاهی برخی بازارچه‌ها بدون هماهنگی فرمانداران تعطیل می‌شوند که این امر قابل پذیرش نیست
وی با اشاره به روند رو به رشد صادارات از بازارچه و مبادی مرزی استان در سال گذشته گفت: سال گذشته میزان صادرات از مبادی مرزی استان از نظر ارزش 164 درصد و از نظر حجمی 277 درصد رشد داشته است که بیشترین این میزان صادرات از طریق بازاچه های مرزی استان انجام شده است
پایانه‌های مرزی محل گذر است نه توقف
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی، با بیان اینکه این استان ۲۳ درصد از پایانه‌های مرزی کشور را در خود جای داده است، اظهار می کند: بیشترین حجم حمل و نقل که یکی از مهم‌ترین عوامل در پیشرفت اقتصادی و افزایش مراودات است، از طریق حمل و نقل جاده‌ای انجام می‌شود.
«ارسلان شکری» ادامه می‌دهد: برنامه‌ریزی برای استفاده هر چه بهتر از پایانه‌های مرزی در صدر اهداف ما قرار دارد به طوری که با همکاری شورای ترافیک و حمل و نقل استان، محورهای شریانی و گردشگری توسعه خواهد یافت.
وی از جمله “پایانه ‌های مرزی محل گذر است نه توقف” به عنوان شعار در دستور کار دولت یاد می‌کند و می‌افزاید: در جهت تحقق این شعار عملیات ساخت پایانه‌های مرزی آغاز شد و به همین منظور ۵۰ میلیارد تومان در پایانه‌های مرزی آذربایجان غربی سرمایه گذاری شده است.
حجم بالای مراودات اقتصاد ترکیه، بازار بزرگ و مناسبات اقتصادی عراق و زیرساخت‌های سرمایه گذاری در جمهوری آذربایجان، زمینه‌‌ها و عوامل لازم برای توسعه اقتصادی و مبادلات تجاری، فنی و مهندسی آذربایجان غربی با این کشورها را فراهم کرده است که سود جستن از آن می‌تواند برای استان بسیار مثمر ثمر باشد و بالاخره بعد از گذشت سالیان طولانی که انگ مرزی بودن استان را از توسعه به دور کرده بود بتوان از این شمشیر دو لبه سود برد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید