14:00|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1398 - 07:01
کد خبر: 11980
باریش گزارش می‌دهد:

سایه سنگین کم‌لطفی بر سر یار مهربان

سبد خانواده امروزی از خیلی کالاها و اقلام اساسی خالی شده و کتاب هم جزو کالاهای فرهنگی است که در پی نبود عادت به مطالعات روزانه و همچنین سیطره فضای مجازی بر لایه‌های مختلف زندگی از این سبد رخت بر بسته است.
سایه سنگین کم‌لطفی بر سر یار مهربان

به گزارش سرویس فرهنگی باریش، کتاب وسیله‌‌ای است که به واسطه آن دانش بشر افزایش یافته و این دانش به نسل‌های بعدی نیز منتقل می‌شود. می‌توان گفت سهم کتاب و مطالعه در انتقال دانش و دانایی از دیگر ابزارهای آموزشی فراتر است و اهمیت آن برای همه نمایان می‌باشد. از این رو مطالعه کردن در جامعه باید جایگاه ویژه‌ای داشته و در برنامه‌ریزی روزانه افراد گنجانده شود.
جایگاه دانش و کتاب از منظر پیامبر اکرم (ص) 
توجّه اسلام به حفظ و گسترش میراث علمی، جایگاه والای دانش و کتاب را از دیدگاه این دین مبین نشان می‌دهد. از رسول گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم روایت شده است که فرمود: «هرگاه که مؤمنی از دنیا برود و یک ورق از خود بر جای گذارد که در آن دانشی مکتوب است، همان برگه در روز قیامت، میان او و آتش، پوشش و مانعی خواهد بود.»
نشانه‌های روحی انس گرفتن با کتاب و مطالعه
بی شک هیچ ذخیره و میراثی سودمندتر و با ارزش‌تر از کتاب خواندن و مطالعه نیست؛ چرا که کتاب، مایه آرامش روحی انسان است. حضرت علی علیه‌السلام فرمودند: «کسی که به کتاب‌ها تسلّی و آرامش بیابد، هرگز آرامش را از دست نخواهد داد.» کتاب همدم انسان است و مطالعه کننده را از تنهایی در می‌آورد و بر دانش آن می‌افزاید.
70 باب کتابخانه عمومی و مجهز در آذربایجان غربی وجود دارد
علی فیروز، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی اظهار کرد: اصلاح نظام آموزشی به منظور ترغیب کودکان و دانش آموزان به کتابخوانی یکی از راهکارهای ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه است.
وی افزود: در سال 96 ، ٤ باب کتابخانه در استان راه اندازی شد که یک باب کتابخانه روستایی در روستای کشتییان ارومیه،‌ یک باب کتابخانه عمومی در آواجیق چالدران، ‌یک باب کتابخانه عمومی در خوی و یک باب کتابخانه نیز در بخش قطور شهرستان خوی راه اندازی شده است.
وی با اشاره به وضعیت نامناسب اعتبارات دولت،‌ ادامه داد: ‌تعداد ٢٥ باب کتابخانه جهت راه اندازی مصوب شده بود که در هر شهرستان یک کتابخانه و در فرمانداری‌های ویژه ٢ باب کتابخانه و در ارومیه ٥ کتابخانه راه اندازی شود.
فیروز تصریح کرد:‌ در سال 96 با احداث ١٣ کتابخانه اعلام موافقت شد که اعتبار ٦ میلیارد و ٢٠٠ میلیون تومان برای تحقق این امر در نظر گرفته شده و مبلغ یک میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی گفت:‌ ٣ باب کتابخانه طباطبایی، و دهخدا در میاندوآب و کتابخانه ابن سینا در سردشت قدیمی و فرسوده شده‌اند که در اولویت بازسازی بوده و به محل استیجاری منتقل شده اند تا پس از بازسازی مجددا مورد استفاده قرار گیرند.
سرانه مطالعه در آذربایجان غربی 14 دقیقه است
حجت الاسلام ناصر خدایاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: سرانه مطالعه هر فرد در استان آذربایجان غربی 14 دقیقه است که باید این رقم با اقدام‌های فرهنگی افزایش یابد باید با هدف گذاری مناسب سرانه مطالعه کتاب را در آذربایجان غربی را به 25 دقیقه برسانیم.
وی بیان کرد: شناخت وضع موجود، بررسی فرصت‌ها و شناخت راه کارهای مناسب برای مقابله با تهدیدها امری است که می تواند سرانه مطالعه را در جامعه افزایش دهد.
وی اظهار کرد: شناسایی شهرها و روستاهایی که پتانسیل بالایی برای مطالعه کتاب دارند از دیگر برنامه‌هایی است که توسعه کتابخوانی را در جامعه به ارمغان می آورد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: مسوؤلان فرهنگی استان باید با شناسایی نقاطی که امکانات مناسب برای کتابخوانی ندارند، امکان دسترسی آنها را فراهم کنند.
حجت الاسلام خدایاری بیان کرد: افرادی که علاقه‌مند به مطالعه کتاب هستند ولی توانایی خرید کتاب را ندارند نیز باید حمایت شوند و کتاب‌های مورد نظر در اختیار آنان قرار داده شود.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره دوستداران کتاب در سال جاری بیان کرد: برگزاری این جشنواره نیازمند شناسایی فرصت‌های موجود و بهره برداری از این فرصت‌ها با به کارگیری تمام امکانات است.
سبد خالی خانوار آذربایجان غربی از کتاب
با توجه به اینکه سرانه مطالعه در جامعه کاهش یافته است ورود فضای مجازی به زندگی افراد نیز در این زمینه بی تأثیر نیست و در شرایط کنونی فضای مجازی جایگزین کتاب و کتابخوانی شده است اما باید به این نکته نیز توجه کرد که استفاده از فضای مجازی و بهره بردن از آن جایگاه خود را دارد و نباید فرصت کتابخوانی و مطالعه افراد را اشغال کند. 
کتاب در سبد خانوار ایرانی‌ها گم شده و این روزها پای فضای مجازی است که به زندگی بشر وارد شده و می‌توان گفت کابران را دچار اعتیاد مجازی کرده است.
بنابراین فرهنگ کتابخوانی و مطالعه باید بیش از پیش در جامعه امروزی نهادینه شود و آموزش‌های لازم و افزایش فضاهای مناسب برای مطالعه کردن در دسترس مردم قرار گیرد تا با وضعیت کنونی مطالعه در جامعه شاهد رخت بربستن کتاب از جمع خانواده‌ها نباشیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید