06:45|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1398 - 05:34
کد خبر: 11978
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی در گفت‌وگو با باریش:

بهره‌برداری از ظرفیت 27 هزار مکعبی تصفیه‌خانه فاضلاب گلمان ارومیه

عملیات اجرایی پروژه احداث شبکه مدرن فاضلاب شهرک گلمان با ظرفیت 27 هزار و 200 مترمکعبی از سال 1392 شروع شده و تاکنون حدود 17.5 کیلومتر لوله‌گذاری در معابر انجام گرفته است.
بهره‌برداری از ظرفیت 27 هزار مکعبی تصفیه‌خانه فاضلاب گلمان ارومیه

رسول اکبری در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش، اظهار کرد: در مطالعات شهرسازی، شهرک گلمان به عنوان توسعه ناپیوسته شهر ارومیه و سرریز جمعیتی در نظر گرفته شده است، با توجه به تأمین اکثر امکانات و زیرساخت‌های لازم که باعث اسکان جمعیت روز افزون در این شهرک شده است، توسعه طرح‌های فاضلاب بهداشتی اهمیت دو چندان می‌یابد.
وی افزود: انجام مطالعات و اقدامات اولیه و به تبع آن عملیات اجرایی احداث شبکه فاضلاب از سال 1392 در این شهرک شروع و همزمان اقدامات دیگری نیز جهت تملک و خرید اراضی مورد نیاز ایستگاه پمپاژ و محل تصفیه خانه صورت گرفت.
اکبری در ادامه به عمده اهداف طرح فاضلاب ارومیه اشاره و تشریح کرد: دستیابی مردم به سیستم دفع فاضلاب بهداشتی و مدرن و افزایش سطح رفاه مردم، کاهش مشکلات زیست محیطی و جلوگیری از آلودگی آب‌های سطحی، ساماندهی و جلوگیری از دفع غیر بهداشتی و غیر اصولی پساب‌های خانگی در سطح معابر و مهیا نمودن زیرساخت شبکه مدرن و بهداشتی فاضلاب جهت استفاده اهالی ساکن در مساکن مهر و تولید پساب قابل استفاده در امور کشاورزی و هدایت آب به سمت دریاچه ارومیه از عمده اهداف این طرح به شمار می‌روند.
وی در ادامه ظرفیت تصفیه خانه را 180000 نفر در 2 مدول و 4 فاز عنوان کرد و افزود: هر فاز برای جمعیت 45000نفر است.
اکبری تصریح کرد: دبی متوسط مدول اول فاز یک 6 هزار و 840 متر مکعب در روز و دبی هیدرولیکی برای طراحی واحدهای مشترک و تآسیسات ورودی 825 لیتر بر ثانیه است. BOD5 ورودی 290 میلی گرم بر لیتر، cod ورودی 550 میلی گرم بر لیتر، TSS ورودی 300 میلی گرم بر لیتر است.
وی در ادامه به  شرح خدمات شبکه فاضلاب اشاره کرد و افزود: عملیات اجرایی پروژه احداث شبکه مدرن فاضلاب در شهرک گلمان از سال 1392 شروع گردیده به طوری که تاکنون در حدود 17.5 کیلومتر لوله گذاری در معابر انجام گرفته است و بقیه عملیات تکمیلی مطابق برنامه ریزی‌های انجام شده در حال حاضر و در سنوات آینده اجرا خواهند شد.
این مقام مسئول در خصوص ایستگاه پمپاژ و خط انتقال این طرح گفت: با توجه به موقعیت و توپوگرافی محل احداث تصفیه خانه و از  عدم امکان هدایت فاضلاب به صورت ثقلی، لاجرم از یک واحد ایستگاه پمپاژ در پایین دست شهرک جهت هدایت فاضلاب تولیدی از طریق خط انتقال تحت فشار به طول بیش از 2 کیلومتر استفاده شده است.
وی اضافه کرد: محل تصفیه خانه فاضلاب شهرک گلمان ارومیه در شرق شهر ارومیه با مساحتی در حدود 5 هکتار قرار دارد این تصفیه خانه از نوع SBR با ظرفیت نهایی 27،200 متر مکعب در شبانه روز برای جمعیتی در حدود 180 هزار نفر پیش بینی شده است که در 2 مدول و چهار فاز و هر فاز برای جمعیتی در حدود 45 هزار نفر طراحی گردیده است.
اکبری تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی کل طرح فاضلاب شهرک گلمان با در نظر گرفتن فعالیت‌های همه پیمان‌ها از جمله عملیات تکمیلی سیویل تصفیه خانه فاضلاب،خط انتقال، ایستگاه پمپاژ و شبکه جمع آوری فاضلاب احداث شده شهرک گلمان و خرید تجهیزات توسط پیمانکار تجهیزاتی در حدود 95 درصد می‌باشد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی در پایان افزود: با توجه به گزارش مطالعات پایه طرح جمعیت شناسی - سرانه تولید فاضلاب و براساس تصویب کمیته فنی آب و فاضلاب آذربایجان غربی، سال شروع و انتهای طرح به ترتیب برای‌سال‌های 1395 و 1420 و جمعیت انتهای طرح برابر 180 هزار نفر در نظر گرفته شده است همچنین مسیر طراحی شده برای انتقال پساب فاضلاب تصفیه خانه گلمان به دریاچه ارومیه حدود 1/4 کیلومتر بوده که از محل خروجی پساب تصفیه خانه گلمان آغاز  و به طور کامل اجرا شده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید