08:21|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 24 اردیبهشت 1398 - 08:16
کد خبر: 11976
باریش گزارش می‌دهد:

بازگشایی مرز کوزه‌رش در حد وعده!

با وجود وعده‌های مکرری که از سوی مسئولین شهری و استانی به مردم داده شده است هنوز مردمان این دیار طعم خوش سود جستن از مرز مشترک را نچشیده‌اند.
بازگشایی مرز کوزه‌رش در حد وعده!

به گزارش سرویس اقتصادی باریش؛ هم‌مرزی آذربایجان غربی با سه کشور همسایه را می‌توان امتیازی ویژه برای استان شمرد، امتیازی که همانند شمشیر دو لبه است و در عین اینکه محاسن خود را دارد، معایب آن نیز کم نیست و اصلی‌ترین معایب آن همان مارک امنیتی خوردن استان است. ولی اگر بتوان از این هم‌مرزی در جهت توسعه آذربایجان غربی سود برد شاید دیگر معایب آن همانند گذشته خودنمایی نکند.
از همین رو است که افتتاح و بازگشایی بازارچه‌های مرزی جز برنامه‌های مسئولین استانی قرار گرفته است و یکی از این مرزهای حائز اهمیت «مرز کوزه‌رش» سلماس است، ولی متاسفانه با وجود وعده‌های مکرری که از سوی مسئولین شهری و استانی به مردم داده شده است هنوز مردمان این دیار طعم خوش سود جستن از مرز مشترک را نچشیده‌اند.
بازارچه مرزی کوزه‌رش_گلینجک در مرز دو کشور ایران و ترکیه و در فاصله 10 کیلومتری روستای کوزه رش، مرکز دهستان «شناتال» بخش کوهسار سلماس واقع شده است این مرز  کوتاه ترین، هموارترین و امن‌ترین راه ارتباطی بین دو کشور ایران و ترکیه است. مصوبه راه‌اندازی بازارچه مرزی سلماس در بهمن ماه 1383 توسط هیات وزیران به وزارت کشور ارسال شده است، اجرایی شود.
در سال‌های اخیر و با پیگیری‌های مسئولین استانی و شهر سلماس اهمیت بازگشایی کوزه‌رش مورد توجه مسئولین کشوری قرار گرفته است و همین امر منجر به بازدید از این مرز و مشاهده ظرفیت بازارچه برای توسعه استان آذربایجان غربی و شهر سلماس شده است.
بررسیِ ایجاد مرز و بازارچه رسمی در کوزه‌رش سلماس  در سفر به ترکیه
استاندار آذربایجان غربی که روز پنجشنبه 19 مهر 1397 به همراه رحمانی فضلی، وزیر کشور در ترکیه با مقامات این کشور دیدار کرده است، درباره دستاورد این جلسات برای شهرستان سلماس اظهار کرد: در نشست با مقامات ترکیه، برخی مسائل مرزی مربوط به استان آذربایجان‌غربی مطرح شد که مهم‌ترین آنها، ایجاد مرز رسمی در کوزه‌رش سلماس و بورالان ماکو بود.
محمد مهدی شهریاری افزود: در نشست با مقامات ترکیه، توافق شد که کمیته‌ای مشترک برای بررسی و کارشناسی مسأله ایجاد مرز و بازارچه رسمی در کوزه‌رش سلماس و بورالان ماکو تشکیل‌ شده و پس از اعلام نظر کارشناسی و تصویب در این کمیته، این توافقات اجرایی شود.
بازگشایی مرز کوزه رش_گلینجک سلماس یک مطالبه ملی 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اهمیت بازگشایی مرز کوزه‌رش سلماس گفت: بحث بازگشایی مرز کوزه‌رش_گلینجک سلماس به یک مطالبه ملی تبدیل شده است و امیدواریم با اقدامات مجموعه دستگاه‌های مرتبط بتوانیم مردم منطقه را به آرزویشان برسانیم.
فلاحت پیشه با بیان شرایط مختلف برای ایجاد مرز رسمی با کشور همسایه تصریح کرد: در کنار شرایط مطلوب و پتانسیل‌های مرزی سلماس، باید منافع ملی وامنیتی کشورها را هم در نظر داشت و در این راستا حتما مراتب را از سفیر ترکیه در ایران و سفیر ابران در ترکیه پیگیری خواهیم کرد.
وی با اشاره به لزوم برقراری امنیت پایدار در نقاط مرزی جهت انجام مراودات مرزی بیان کرد: استفاده از ظرفیت مرز برای برقراری مناسبات اقتصادی بین کشورهای همسایه سیاست راهبردی ماست که  با همت نیروهای نظامی و امنیتی کشور و مردم جمهوری اسلامی ایران، ‌امنیت پایدار در مرزهای ایران اسلامی از جمله در نقطه صفر مرزی سلماس برقرار است .
فلاحت‌پیشه با بیان اینکه بازگشایی مرز منوط به برقراری امنیت در مرزهای هر دوکشور است، خاطرنشان کرد: به کشور ترکیه اعلام شده که حاضر هستیم در رابطه با امنیت در مرزها همکاری کنیم، چراکه اگر شرایط امنیتی داخلی ترکیه نیز مانند امنیت سلماس باشد، بازگشایی مرز سلماس در طول یک هفته امکان پذیر خواهد شد.
فعالیت گروهک‌های تروریستی در مرزهای سلماس به صفر رسیده است
فرماندار سلماس درباره ظرفیت شهر سلماس با توجه به هم مرزی با کشور ترکیه اظهار کرد: وجود مرز مشترک شهرستان سلماس با ترکیه از ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری این شهرستان به شمار می‌رود که در این راستا دولت تصمیم گرفته از این ظرفیت در جهت توسعه سلماس استفاده کند. 
نظری گفت: بازار مشترک مرزیˈ کوزه رش از امکاناتی است که می تواند در توسعه شهرستان سلماس نقش اساسی داشته باشد. در صورتی که دولت ترکیه نظیر این بازارچه را در خاک خود ایجاد کند، دولت ایران تمام زیرساخت ها و امکانات لازم را برای توسعه این بازارچه فراهم خواهد کرد. 
وی افزود: بازارچه مرزی کوزه رش در زمینی به مساحت 45هزار متر مربع و با 10 میلیارد ریال اعتبار احداث خواهد شد که طرف ترک نیز قول مساعدی برای راه اندازی آن تا شهریور ماه امسال داده است. در حال حاضر فعالیت گروهک‌های تروریستی در مرزهای سلماس به صفر رسیده و این گروهک‌ها هیچ‌گونه شیطنتی در مرزها ندارند.
با وجود دیدارهای مکرر و بازدیدهای مسئولین، هنوز مردم سلماس چشم انتظار بازگشایی این مرز و افتتاح بازارچه مرزی هستند تا به واسطه آن کسب و کار خود را رونق دهند و شهر سلماس را نیز به رونق برسانند. البته موضوع مرز با وجود اهمیتی که در رونق و توسعه یک شهر و استان دارد از سویی باید از بعد امنیتی  مورد توجه قرار گیرد و همین امر سبب شده است تا مسئولین برای ایجاد این مرز در عین حفظ امنیت کشور و استان با درنظر گرفتن تمام جوانب تصمیم‌گیری کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید