14:45|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 23 اردیبهشت 1398 - 07:08
کد خبر: 11966
یادداشت روز:

گره کور بیکاری بر کلاف مشکلات اقتصادی

سختی‌های اقتصادی و اوضاع نابسامان معیشت این روزها دیگر امان خیلی از خانواده‌ها را بریده و کلاف این مشکلات با بیکار شدن سرپرستان خانواره‌ها هر روز پیچیده‌تر می‌شود.
گره کور بیکاری بر کلاف مشکلات اقتصادی

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، بیکاری و فقر از دیدگاه بسیاری از کارشناسان خاستگاه مهم معضلات اجتماعی است، در شرایطی که مشکلات اقتصادی شرایط تامین هزینه‌های جاری زندگی را برای خانواده‌ها سخت کرده، هر روز بر آمار افراد بیکار به دلیل رکود در کارگاه‌های تولیدی و یا سایر دلایل افزوده می‌شود.
بیکاری مهم‌ترین معضلی است که اقتصاد استان را می‌تواند تحت شعاع قرار دهد چرا که توسعه اقتصادی هر منطقه نیازمند افزایش ضریب اشتغال به کار نیروی انسانی در آن منطقه است.
افزایش نرخ بیکاری در کشور
بابک دین پرست، معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور با اعلام نرخ بیکاری گفت: این نرخ در سال 97 در مقایسه با مدت مشابه سال 96 یک درصد افزایش داشته یعنی از 11.9 درصد به 12 درصد رسیده است.
آذربایجان‌غربی در رده‌های برتر آمار بیکاری 
آذربایجان غربی هم که همیشه پیشتاز آمارهایی است که از موانع توسعه هستند، براساس اعلام آمارهای کشوری، این‌بار هم در نرخ بیکاری جزو استان‌های رتبه اولی شده و درصد بیکاری در سال 97 در این استان 0.3 درصد افزایش داشته است.
 افزایش نرخ بیکاری در این استان به رغم داشتن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بکری که در آن به ودیعه گذاشته شده، بیانگر این مهم است که آن‌گونه که باید این ظرفیت‌ها از سوی متولیان استانی در راستای شکوفایی اقتصاد و رونق تولید به کار گرفته نمی‌شود.
امروز دغدغه هر خانواده به ویژه خانواده‌های کارگری در آذربایجان‌غربی این است که آیا فردا هم شغل خود را خواهد داشت یا نه! و آیا این ماه می‌تواند روی حقوق و دستمزد کاریش حساب کند و به موقع پرداخت می‌شود یا خیر!
 کار که نباشد خیلی از چیزها هم وجود ندارد، آرامش در خانواده‌ها نیست، ازدواجی در بین جوانان در کار نیست، رونق اقتصادی در بازار وجود ندارد و گردش چرخ بسیاری از مسائل عادی زندگی‌ها به بودن کار بستگی دارد و چه زیبا توصیف کرده است پیامبر گرامی اسلام؛ «کسی که برای تأمین معاش خانواده اش تلاش می‌کند، همانند مجاهد در راه خداست» چون مشکلات این روزهای آشفته بازار اقتصاد مرد جهاد می‌خواهد و گرز آهنین که بتوانی دوام بیاوری و دم نزنی!

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید