16:48|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 23 اردیبهشت 1398 - 04:51
کد خبر: 11961
باریش گزارش می‌دهد:

قیمت‌های سلیقه‌ای به تنور نانوایان هم رسید

قیمت‌های سلیقه‌ای و گران‌فروشی به تنور داغ نانوایان هم رسیده تا به بهانه‌های مختلف نان که قوت اصلی سفره‌های مردم است در شهر ارومیه، به قیمت‌های متفاوت عرضه شود.
قیمت‌های سلیقه‌ای به تنور نانوایان هم رسید

به گزارش سرویس اقتصادی باریش، در چند ماه اخیر، ایجاد شرایط نامساعد اقتصادی و در پی آن افزایش دو برابری قیمت کالاهای اساسی مردم را با مشکلات جدی در زندگی مواجه کرده است. در این شرایط سخت اقتصادی فرصت برای برخی از دلالان و کسبه بازار نیز فراهم شده تا با ایجاد قیمت‌های سلیقه‌ای و گرانفروشی، از جیب مردم سوء استفاده کنند. در این میان قیمت آرد و نان نیز از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به اینکه مسؤلان مربوطه اعلام می‌کنند که قیمت نان در ارومیه افزایش نداشته است اما کماکان مردم از افزایش قیمت نان در برخی از نانوایان ارومیه گلایه‌مند هستند.
گرانفروشی به بهانه نبود پول خرد!
خلیل یکی از مخاطبان پایگاه خبری باریش نیوز در گفت‌وگو با خبرنگار باریش گفت: برای خرید نان سنگک به یکی از نانوایی‌های شهر ارومیه مراجعه کردم و با توجه به اینکه قیمت مصوب نان سنگک 1200 تومان است به بهانه نبود پول خرد 1500 تومان پول از من دریافت کردند.
وی ادامه داد: وقتی در قبال این کار اعتراض کردم نانوایی از فروش نان صرف نظر کرد.
خلیل گفت: از مسؤلان درخواست می‌کنیم جهت نظارت و بازرسی و جلوگیری از تخلفات گرانفروشی نظارت بیشتری در این زمینه داشته باشند. 
افزایش قیمت نان در ارومیه تخلف است
عزیز عسگراوغلو، رئیس اتحادیه نانوایان ارومیه در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش، در خصوص افزایش قیمت نان در برخی نانوایان اظهار کرد: در حال حاضر هیچ‌گونه بخشنامه‌ای برای افزایش قیمت نان از سوی اتحادیه نانوایان اعمال نشده است و هرگونه افزایش قیمت از طرف نانوایان تخلف و گرانفروشی محسوب می‌شود. 
وی افزود: برای انواع نان‌ها یک قیمت مصوب تعیین شده و تا زمانی که تغییر قیمت صورت نگیرد نانوایان موظف هستند نان را با قیمت مصوب شده به مشتریان ارائه دهند.
عسگراوغلو تصریح کرد: نظارت بر بازار و کنترل قیمت بر عهده سازمان نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت است و در حال حاضر نیز هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان وجود ندارد.
گزارش تخلفات و گرانفروشی با شماره تماس 124 
رئیس اتحادیه نانوایان ارومیه در پایان اضافه کرد: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه گرانفروشی از سوی نانوایان، با شماره 124 تماس بگیرند و تخلفات را به سازمان نظارت و بازرسی گزارش دهند تا کارشناسان نظارتی بلافاصله در محل مورد نظر حاضر شده و بررسی‌های لازم را انجام دهند و طبق قانون با متخلفین گرانفروشی برخورد خواهد شد.
افزایش 416 درصدی ارزش ریالی پرونده‌های تخلف اصناف در آذربایجان غربی
علیرضا محمودی معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در گفت‌وگو با سرویس اقتصادی باریش، اظهار کرد: بازرسان اداره اصناف در حال نظارت بر بازار هستندو در صورت مشاهده هرگونه گرانفروشی، یا از طریق گزارشات مردمی طبق قانون با گران‌فروشان برخورد می‌شود.
وی افزود: هم اینک دراستان آذربایجان غربی یک صدو 11 هزارو286واحد صنفی وجود دارد و 150 اکیب بازرسی نیز به صورت دونفره و با برنامه منسجم در حال نظارت بازار هستند که این تعداد بازرس در قبال تعداد واحدهای صنفی کم است و در این میان همکاری مردم در گزارش تخلفات افراد سود جو و گران‌فروش اهمیت زیادی دارد.
این مسئول همچنین به وظیفه سازمان نظارت و بازرسی اشاره و تصریح کرد: بحث گرانی و گران‌فروشی دو مقوله جدا از هم هستند و وظیفه این سازمان بازرسی و نظارت بر بازار و جلوگیری از تخلفات و گران‌فروشی است.
محمودی اظهار کرد: در سال گذشته، 204 هزارو 50 مورد بازرسی از بخش‌های مختلف کالایی و خدماتی انجام شده  و 10 هزار و 126 فقره پرونده تشکیل و 11 هزار و 615 نوع تخلف ثبت شده که برای سازمان تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی ارسال شده است.
سود اگر خواهی از اندازه زیادت مطلب!
در این آشفته بازار اقتصادی لزوم توجه و نظارت بیشتر بر قیمت‌ها و برخورد با گران‌فروشان اهمیت زیادی دارد و موجب ثبات در بازار می‌شود، انصاف اصلی است که به سبب نابسمانی‌های بازار امروز از خیلی از صنف‌ها رخت بربسته و هرکس به این فکر است تا افزایش قیمت مواد اولیه را به نحوی با افزایش بدون مجوز جبران کند تا خدایی نکرده سود عایدیش دچار خسران و ضرر نشود و در این میان اگر همسایه‌اش توانایی خرید نداشت هم نداشت خیلی مهم نیست چون فروشنده سودش را به اندازه کافی کرده است و انگار در این بین نیازی هم به مجوزهای اداری و دولتی ندارد، حکایت قیمت کالاها و نیازهای اساسی مردم در بازار حکایت مثنوی هفتاد من است که به این زودی ها خیال تمام شدن ندارد. 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید