19:43|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 22 اردیبهشت 1398 - 05:59
کد خبر: 11957
یادداشت روز:

سکوت زنانی که صدای درد می‌دهد

زنان سرپرست خانوار در عین زن بودن، همانند یک مرد در برابر مشکلات و سختی‌ها ایستاده‌اند و این روزها با شرایط حاکم بر جامعه که زندگی را برای مردان نیز دشواره کرده، مردانه در برابر هجوم مشکلات در سکوتی دردناک روزگار می‌گذرانند.
سکوت زنانی که صدای درد می‌دهد

سرویس اجتماعی باریش‌؛ وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه به گونه‌ای شده است که مردم به سختی روزگار می‌گذرانند و حتی برخی با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند، زیرا افزایش سرسام‌آور قیمت انواع کالاها و مایحتاج اساسی مردم سبب شد که مردم ناگزیر شوند هر روز بیش از دیروز سفره‌های خود را کوچک‌ترکنند، به گونه‌ای که در سبد خرید بسیاری از خانواده‌ها دیگر انواع میوه، سبزی جایی ندارد و برخی حتی به لقمه‌ای نان قانع شده‌اند.
با این شرایط گفته شده که همه مردم جامعه در ماه‌های اخیر آن را با تمام جان خود حس می‌کنند، گذراندن زندگی‌ها برای مردان خانواده دشوار شده است و حتی گاه طاقتشان را نیز از بین برده است، اکنون به این بیندیشید که با شرایط ذکر شده گذراندن زندگی و سیرکردن اعضای خانواده توسط یک زن چقدر می‌تواند سخت باشد.
زنان سرپرست خانواری که به حکم روزگار و علی‌رغم میل باطنی خود مجبور هستند علاوه بر ایفای نقش زن و مادر در خانواده عهده‌دار وظایف سنیگن پدر خانواده باشند. حتی فکر کردن به شرایط زنان سرپرست خانوار برای افراد عادی تلخ و رعب‌آور است. ولی خواه یا ناخواه چنین زنانی در گوشه و کنار شهر به تعداد زیاد وجود دارند و زندگی می‌کنند. زندگی‌هایی که با کابوس‌های هرشب برای این زنان رقم زده می‌شود.
در حقیقت حمایت درخوری از این بانوان سرزمینمان وجود ندارد و حمایت‌های کوچک دستگاه‌های متولی آنگونه‌ که باید، نتوانسته باری از دوش این بانوان بردارد. زیرا دغدغه تامین خوراک، مسکن و مایحتاج فرزندان همواره چون داغی بزرگ سینه مادران سرپرست خانوار را می‌رنجاند. از سویی نیز به سبب اوضاع نابسامان اقتصادی جامعه که بسیاری از کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و تولیدی‌ها را به تعطیلی کشانده، سبب شده خیل عظیمی از زنان سرپرست خانوار که غالبا در محیط‌های ذکر شده مشغول فعالیت بودند از کار خود بیکار شوند. حال آیا مزایای اندکی که بهزیستی و کمیته امداد در اختیار بانوان سرپرست خانوار قرار می‌دهد می‌تواند نیازهای آنان را در شرایط فعلی رفع کند؟ بی‌تردید نه!
از سوی دیگر این زنان با توجه به شرایط زندگی و مشکلاتی که می‌گذرانند از نظر روحی و روانی نیز نیازمند مشاوره و همراهی هستند در حالی که به این امر نیز در جامعه ما توجه چندانی نشده است و این زنان در سکوتی معنا دار درد می‌کشند دردی که نه راهی پیش برایشان اقی گذاشته و نه راه پس! زنان دارای روحیه لطیفی هستند که این حجم از سختی‌ها وجوددشان را در هم می‌کوبد.
زنان سرپرست خانوار انسان‌های والایی هستند که نیازمند توجه و حمایت ویژه از سوی مسئولین و متولیان امر هستند. حمایت‌هایی که باری از دوششان بردارد، آن‌ها را توانمند کند و از نظر روحی نیز آنان را سرپا نگه دارد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید