03:29|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 21 اردیبهشت 1398 - 07:27
کد خبر: 11951
یادداشت روز:

زندگی از جنس فقر در مناطق حاشیه‌نشین

مناطق حاشیه‌نشین را می‌توان، آبستن معضلات اجتماعی دانست که اصلی‌ترین ریشه آن فقر است. فقر از در و دیوار خانه‌های این مناطق سرازیر می‌شود و حسرت در چشمان کودکان ساکن مناطق حاشیه‌نشین نقش می‌بندد.
زندگی از جنس فقر در مناطق حاشیه‌نشین

سرویس اجتماعی باریش‌؛ فقر، نبود امکانات و آرزوهای دوری که هر روز و هر شب در اذهان کودکان و ساکنان مناطق حاشیه‌نشین بافته و پرداخته می‌شود، ساکنانی که فقر آنان را محکوم به تحمل زندگی فاقد امکانات اولیه کرده است. نتیجه آن نیز حسرتی بی‌انتها برایشان نبوده و نخواهد بود.
اگر سری به مناطق حاشیه شهر زده باشید بارش فقر را از در و دیوار این خانه‌ها به خوبی حس خواهید کرد، البته فقر در این خانه‌ها منوط به فقر مالی نیست زیرا هرجا که فقرمادی حضور داشته باشد ناخودآگاه فقر فرهنگی را نیز رقم می‌زند و به تبع آن نیز آسیب‌ها و معضلات اجتماعی نمود پیدا می‌کند. بر همین اساس است که مناطق حاشیه‌ای شهرها همواره آبستن انواع معضلات اجتماعی از جمله اعتیاد هستند.
وفور افراد معتاد در این مناطق سبب شده که فروشندگان موادمخدر نیز در این مناطق حضور فعال و گسترده‌ای داشته باشند زیرا بیشترین تعداد مصرف‌کنندگان خود را در این مناطق پیدا می‌کنند و این حضور به حدی گسترده است که گاهی داد و ستدها در برابر چشمان کودکان رقم زده می‌شود و آنان از بدو حضورشان در جامعه با این درد خانمان‌سوز آشنا می‌شوند، شناختی که در آینده خبر از احتمال وقوع حادثه‌ای ناگوار را می‌دهد.
از سوی دیگر همان فقر فرهنگی در این مناطق سبب می‌شود که والدین هیچ شناختی با نیازهای کودک و نوجوان خود نداشته باشند و در برخی از مواقع به سبب تعداد زیاد فرزند در این خانواده‌ها و همراهی فقر مالی در دل کودکان مناطق حاشیه‌نشین هموار داغی به عنوان حسرت تا ابدیت درج می‌شود.
نبود بهداشت، نبود اماکن تفریحی و کوچه‌های خاکی نیز از دیگر ویژگی‌ها و مشخصات بارز مناطق حاشیه شهرها به شمار می‌رود. در تمام سال‌ها و دولت‌ها وعده‌هایی جهت ساماندهی وضعیت مناطق حاشیه‌نشین شهر داده شده و دستورها و قوانینی نیز صادر شده است ولی این مشکل به ویژه در شهرهای بزرگ که مهاجرپذیر هستند و خانواده‌های کم بضاعت به حاشیه این شهرها به امید بهبود وضعیت خود پناه برده‌اند، هنوز حاکم و پابرجا است. و با ادامه این روند نیز پابرجا خواهد و ساماندهی آن عملی نخواهد شد زیرا تا زمانی که دولت نتواند از نظر معیشتی شرایطی را به وجود آورد که در شهر یا روستای خود امرار و معاش کنند، خانواده‌ها نیز به حاشیه شهرها پناه خواهند برد.
از سویی یکی از نیازهای اساسی ساکنان این شهر علاوه بر زیرساخت‌های شهری، آموزش مسائل فرهنگی و بهداشتی است که ایجاد فرهنگسراها در این مناطق را می‌توان از اقدامات مفید در این راستا عنوان کرد ولی متاسفانه هنوز فرهنگسراها آن‌گونکه باید نتوانسته‌اند، موفق عمل کنند و از نظر محتوا نتوانسته‌اند در جهت رفع نیازهای فرهنگی ساکنان مناطق حاشیه‌ای حرکت کنند. از این‌رو توجه به این موضوع و در اولویت قرار دادن آن، ایجاد فضای سبز و تامین امکانات تفریحی تا حدودی می‌تواند روند را در این مناطق بهبود دهد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید