16:00|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1398 - 05:18
کد خبر: 11938

حضور آرتیمیا در دریاچه ارومیه و فرصتی که باید قدر دانست

افزایش حجم آب دریاچه ارومیه به مدد بارش‌های الهی سبب شد که آرتیمیا این موجو باارزش دوباره در میان آب‌های شور خودنمایی کند، حضوری که می‌تواند از آن برای توسعه و جذب گردشگر در استان سود جست.
حضور آرتیمیا در دریاچه ارومیه و فرصتی که باید قدر دانست

به گزارش سرویس اجتماعی باریش‌؛ سال 1398 با تمام روزهای تلخی که از ابتدای آغاز برای مردم رقم زد ولی از سویی برای مردم آذربایجان غربی نویدبخش روزهای خوبی بود زیرا به مدد بارش‌های الهی دریاچه ارومیه جانی دوباره گرفت و پرآبی این نگین فیروزه‌ای علاوه بر شادکامی هم‌وطنان سبب شادی و شعف دیگر موجودات که روزگاری در کنار این دریاچه زندگی می‌کردند، شد و تنها موجود زنده دریاچه ارومیه یعنی آرتیمیا نیز با افزایش حجم دریاچه بار دیگر در میان آب‌های شور خودنمایی کرد.
پرورش آرتیمیا فرصتی برای درآمدزایی در استان
مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به بازگشت حیات به آرتمیا در این پارک ملی اظهار داشت: با توجه به افزایش حجم آب دریاچه و کاهش درصد شوری در سال جدید شاهد بازگشت حیات آرتمیای دریاچه هستیم.
فرهاد سرخوش گفت: امید آن می‌رود آرتمیا از اردیبهشت شروع به تخم گذاری کند و تعداد آن روزبه‌روز افزایش یابد تا به حد نرمال خود در زمانی که آب دریاچه بالا بود بازگردد.
آرتیمیا موجب رونق گردشگری در آذربایجان غربی می‌شود
وی افزود: بازگشت آرتمیا به دریاچه ارومیه یک فرصت بزرگ است که در این دریاچه زنده شد چرا که می‌توان با پرورش آن از این موجود برای استان درآمدزایی کرد.
مدیر استانی احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی بیان کرد: آرتمیا که تنها موجودی است که می‌تواند در غلظت شوری بالای دریاچه ارومیه زندگی کند بنابریان حیات آن از لحاظ گردشگری نیز مهم است و پای سایر هم وطنان را به این دیار باز کند
پرورش آرتیمیا جایگزین کشت محصولات پرآب
البته نباید از فرصت به دست آمده به راحتی چشم‌پوشی کرد و بدون توجه به این موجود کوچک ئ تاثیراتی که می‌تواند در اقتصاد استان گذارد، رد شد و آن را به وادی فراموشی سپرد. از سویی باید همواره به خاطر سپرد که دریاچه به سبب بارش نزولات آسمانی حیات مجدد خود را به دست آورده و فعالیت‌ها و برنامه‌های انسانی باید منسجم‌تر و با اراده مضاعف ادامه یابد. یکی از این برنامه‌های اولویت‌دار و حائز اهمیت توجه به جایگزینی کشت محصولات پرآب در حوزه دریاچه ارومیه با یک  فعالیت سودمند دیگر است که در عین حال آسیبی نیر به دریاچه ارومیه وارد نسازد. زیرا وقتی کشاورز را از کاری منع می‌کنیم باید جایگزینی برای آن معرفی شود و پرورش آرتیمیا می‌تواند یکی از اقدامات مفید ئ جایگزین برای کشاورزان حوزه دریاچه ارومیه باشد.
پرورش آرتیمیا به کشاورزان حوزه دریاچه ارومیه آموزش داده می‌شود
رئیس دانشگاه ارومیه در خصوص پرورش آرتیمیا و اهمیت آموزش آن اظهار کرد: در جنوب دریاچه ارومیه استخرهایی برای پرورش ماهی تعبیه شده بود که امروز بدلیل غلظت بالای نمک آبی این استخرها بلااستفاده مانده اند به همین دلیل می توان امروز از این استخرها استفاده‌های مناسبی کرد.
«رحیم حب نقی» ادامه داد: کشاورزان این مناطق جنوبی حوضه دریاچه ارومیه می‌توانند از این فرصت به خوبی استفاده و دراستخرهایی که بلااستفاده مانده به پرورش آرتمیا که خود نیز صنعت سود‌آوری است، چرا که سودآوری فراوانی نسبت به دیگر آبزیان از جمله ماهی و میگو دارد.
وی اذعان کرد: پرورش آرتمیا فرصت مناسبی برای کشاورزان حوضه دریاچه ارومیه است که با حمایت های علمی که زیر نظر دانشگاه ارومیه در اختیارشان قرار می‌گیرد به این پرورش که جایگزینی مناسب برای فعالیت های کشاورزان حوضه دریاچه‌ی ارومیه است.
پرورش آرتیمیا فرصتی برای سرمایه‌گذاری در استان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه پرورش آرتمیا توجیه اقتصادی دارد و می تواند به عنوان فرصت سرمایه گذاری در استان مطرح شود، خاطر نشان کرد: باید مزارع الگویی ترویجی کاربردی و دانش بنیان را هم در بخش شیلات و هم در سایر بخش های کشاورزی بیش از پیش ایجاد و توسعه دهیم.
«رسول جلیلی» با اشاره به وضعیت مطلوب تولید آبزیان در استان، ابراز امیدواری کرد تا بتوانیم با به کارگیری روشهای علمی و غنی سازی آبهای سطحی و استفاده  بهینه از چشمه‌های موجود درجهت تولید ابزیان بیش از پیش شاهد رشد و شکوفایی صنعت ابزی پروری و ا رتقای سطح معیشت بهره برداران در استان باشیم.
اگر پرورش آرتیمیا با مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح در استان شکل گیرد و علاقمندان به پرورش این موجود باارزش از سوی سازمان‌ها درگیر بروکراسی‌های پیچیده اداری نشوند، می‌توان امید داشت که روزهای خوب دریاچه ارومیه نوید بخش اشتغال‌زایی و توسعه در استان همیشه محروم آذربایجان غربی می‌شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید