11:39|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1398 - 03:43
کد خبر: 11933
باریش گزارش می‌دهد:

رابطه تنگاتنگ افسردگی و گرایش به اعتیاد در جوانان

مشکلات اقتصادی گریبانگیر والدین، آثار و تبعات فراوانی بر روح و روان جوانان نهاده و موج گسترش ناامیدی در این قشر را افزایش داده است.
رابطه تنگاتنگ افسردگی و گرایش به اعتیاد در جوانان

به گزارش سرویس اجتماعی باریش‌؛ نبود شادی و نشاط در جوانان به خوبی واضح و روشن است، هیچ اثری از هیجان و امید به زندگی در بسیاری از جوانان دیده نمی‌شود و همین ناامیدی آنان را میان حجم سنگینی از ناامیدی غرق کرده است از همین رو نیز دیگر کمتر تمایلی به حضور در جامعه و اثرگذاری دارند و همچون کالبدی بی‌روح در میان افکار و آرزوهای دورشان که تحقق‌ناپذیر می‌بینند، 
جوانان که درصد قابل توجهی از افراد جامعه را تشکیل می‌دهند و آینده‌سازان کشور محسوب می‌شوند زیرا فردای کشور به دست همین افراد خواهد چرخید لذا برنامه‌ریزی برای حل مشکلات این قشر از سوی مسئولین امر مسئله مهم و خطیزی است که باید بدان توجه ویژه‌ای شود زیرا غفلت از این موضوع آثار و تبعات زیان‌بار بسیاری را در پی دارد که به سهولت نیز قابل جبران نمی‌باشد.
مشکلاتی که جوانان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند
در سال‌های گذشته گرایش جوانان به استفاده از موادمخدر افزایش یافته است و رواج بی‌رویه مواد مخدر در سطح جامعه به خوبی گواه بر این ادعا است، از همین رو است که بخشی از جوانان جامعه امروزی به سیگار و قلیان و همچنین موادمخدر اعتیاد دارند و این موضوع خود هم‌چون زنگ هشداری است که اگر صدای نواخته‌شدنش شنیده نشود، خسارات جبران‌ناپذیری را به بدنه‌ی کشور وارد می‌سازد و همچون سیلی سهمگین همه چیز را با خود برده و ما فقط باید بنشینیم و آثار خرابی آن را نظاره کنیم.
متاسفانه از سوی دیگر قبح این مشکل نیز در جامعه و در میان برخی از خانواده‌ها از بین رفته است و حتی دیده می‌شود که در برخی موارد به سهولت با اعتیاد فرزند خود کنار می‌آیند و در بعضی اوقات نیز فرزندان به راحتی در کنار خانواده خود سیگار و قلیان مصرف می‌کنند در حالی که در گذشته فرزندان به خود اجازه نمی‌دادند که در مقابل والدین خود اقدام به چنین کاری کنند همین از بین رفتن قبح بسیاری از امور زمینه گسترش آن را در جامعه فراهم کرده است.
افسردگی در وجود جوانان ریشه دوانده است
در حال حاضر بسیاری از جوانان بنا به دلایل عدیده‌ای به افسردگی مبتلا شده‌اند و از همین رو کمتر تمایل دارند در میان جمع دوستانه و خانوادگی حضور داشته باشند، هیچ انگیره‌ای برای انجام امور و یا تجربه کارهای جدید ندارند و ترجیح می‌دهند تا بیشتر مواقع در لاک خود فرو روند. نبود اماکن تفریحی متناسب با نیز جوانان برای گذراندن اوقات فراغت نیز بیش از پیش به گسترش افسردگی دامن زده است.
فرزندان افسرده نتیجه والدین غوطه‌ور در مشکلات اقتصادی
باید دانست که هرگاه اسباب تفریح و شادی برای جوانان فراهم نشود و تدبیری برای اوقات فراغتشان اندیشیده نشود، نمی‌توان انتظار تحرک و سرخوشی از آنان را داشت. البته شرایط اقتصادی کنونی خانواده‌ها و غوطه‌ور بودن والدین در میان حجم عظیمی از مشکلات اقتصادی نیز نقش بزرگی را در افسردگی میان جوانان بازی می‌کند که به هیچ‌وجه قابل اغماض نیست. زیرا فرزندان از محیط خانواده تاسی می‌گیرند و زمانی که حال والدین خوب نباشد به تبع آن جوانان نیز درگیر مشکلات و ناامیدی می‌شوند. شرایط به وجود آمده امید بستن و خیال‌پردازی برای آینده که از ملزومات و زمینه‌های تلاش و تحرک است را در بین جوانا از بین برده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید