17:52|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 17 اردیبهشت 1398 - 09:41
کد خبر: 11925
باریش گزارش می‌دهد:

فرهنگ‌سازی رکن اصلی اهدای عضو

سخت‌ترین انتخاب خانواده‌ها گاها براساس احساسات و امیدهای واهی به برگشت عزیزشان رقم زده نمی‌شود و کالبد بی‌جان عزیرشان بدون آنکه زندگی‌ساز باشد در خاک سرد برای همیشه آرام می‌گیرد.
فرهنگ‌سازی رکن اصلی اهدای عضو

به گزارش سرویس اجتماعی باریش‌؛ برای همه افراد در زندگی لحظه‌های وجود دارد که باید بر سر دو راهی که در برابرش ایستاده‌اند، انتخاب کنند. انتخاب‌هایی که علاوه بر سرنوشت خود فرد، در بسیاری از موارد سرنوشت بسیار دیگری از افراد را نیز رقم می‌زند و از این انتخاب‌ها می‌توان به عنوان «انتخاب‌های سرنوشت‌ساز» نام برد و این انتخاب‌ها با توجه به حساسیت‌شان تصمیم‌گیری را نیز دشوار می‌کنند. یکی از این انتخاب‌ها «اهدای زندگی به دیگری» است که امروزه با اهدای عضو در جامعه رواج یافته است. تصمیم سختی که در عین دشواری و تلخی نتیجه‌ی شیرین و زندگی بخشی به ارمغان می‌رود.
شاید اولین بار که اهدای عضو در جامعه بیان شد هیچ‌کس تصورش را نمی‌کرد که این قدم به این میزان در سال‌های بعدی تبدیل به چالش شود. چالشی که در بیشتر موارد خانواده فرد اهداکننده با آن دست به گریبان می‌شود. سخت‌ترین انتخاب خانواده‌ها گاها براساس احساسات و امیدهای واهی به برگشت عزیزشان رقم خورد نمی‌شود و کالبد بی‌جان عزیرشان بدون آنکه زندگی ساز باشد در خاک سرد برای همیشه آرام می‌گیرد و افراد چشم به راه بسیاری را که در صف پیوند عضو هستند تا سلامتی خود را به دست بیاورند را از محقق‌شدن امیدهایشان ناامید می‌کند و در مواردی نیز مرگ فرد در صف انتظار رقم زده می‌شود.
البته در سال‌های گذشته فدم‌های خوبی برای فرهنگ‌سازی اهدای عضو در جامعه برداشته شده و سبب شده بسیاری از افراد خود آگاهانه و داوطلبانه کارت اهدای عضو را دریافت کنند تا اگر روزی خانواده‌هایشان در مسیر انتخاب قرار گرفتند، بتوانند با آرامش خاطر راه درست را با توجه به خواسته قلبی خود فرد اهداکنند، انتخاب کنند. ولی متاسفانه با این وجود نیز هنوز اهدای عضو در آذربایجان غربی یک چالش بزرگ است و خانواده‌های اندکی رغبت به اهدای عضو در شرایط خاص دارند.
آذربایجان غربی رتبه ۲۹ کشور را در اهدای عضو دارد
مدرس بین المللی اهدای عضو اظهار کرد: سالانه ۲۵۰ فرد قابل اهدای عضو در آذربایجان غربی وجود دارد که فقط ۴۰ نفر آنها راضی به اهدای عضو هستند 
قبادی ادامه داد: آذربایجان می تواند قطب پیوند اعضا در شمالغرب کشور باشد و این نیازمند حمایت مسئولین و عزم جدی دانشگاه علوم پزشکی و همراهی اهالی رسانه است.
وجود سالانه 120 نیازمند اهدای عضو در آذربایجان غربی
وی بیان کرد: سالانه ۱۲۰ فرد نیازمند اهدای عضو در آذربایجان غربی وجود دارد که باید مسیولین راهکارهای اهدای عضو را افزایش دهند.
قبادی بیان کرد: باید طوری عمل کنیم که سیستم سنتی اهدای عضو را به روش های نوین مجهز کنیم و در این صورت است که موفق خواهیم شد
رغبت نداشتن خانواده‌های آذربایجان غربی برای اهدای عضو
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: متأسفانه با آماری که در دست داریم وضعیت اهدای عضو در استان مطلوب نیست و بهبود این وضعیت نیاز به فرهنگ سازی دارد.
«جواد آقا زاده» با اشاره به اینکه اهدای عضو در آذربایجان غربی با توجه به جمعیت بالای ۳ میلیون نفر باید شاخص در استان برابر ۷۵ باشد یعنی به ازای هر یک میلیون نفر ۲۵ نفر در سال اهدای عضو گردندمتأسفانه با آماری که در دست داریم این شاخص در استان برابر ۴ است که نشان از اینست که هنوز راه درازی در پیش داریم که باید با تلاش و فرهنگ سازی غنی به آمار قابل قبول در کشور برسیم.
وی  با تاکید به اینکه سرجمع ۷۸۱ نفر بیمار همودیالیزی در استان در لیست انتظار پیوند قرار دارند اظهار کرد: در سال ۹۷ تعداد ۱۳ مورد اهدای عضو در استان صورت گرفت که این نسبت به جمعیت استان بسیار پایین است و برای رسیدن به سطح استان های همچون شیراز، یزد و خراسان باید برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی انجام شود.
عدم پذیرش مرگ مغزی و باورهای نادرست دلیل اصلی عدم رغبت به اهدای عضو
وی در خصوص عمده دلایل عدم رغبت خانواده های بیماران مرگ مغزی به اهدای عضو بیماران خود گفت: بیشترین عدم رضایت خانواده ها در استان به خاطر عدم پذیرش مرگ مغزی و امیدها و باورهای نادرست است.
سالانه حدود 3 هزار نفر به دلیل نرسیدن عضو فوت می‌کنند
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان ادامه داد: به علت همین عملکرد گره پیشاهنگ در قلب است که فردی که دچار مرگ مغزی شده تبدیل به آدم مرده‌ای می‌شود که قلبش به‌وسیله اکسیژن مصنوعی جریان دارد، همه می‌دانیم بافت مرده را باید از بدن جدا کرد چراکه موادی ترشح می‌کند که بقیه بدن را فاسد می‌کند، از لحظه‌ای که مرگ مغزی اتفاق می‌افتد سموم تولید شده توسط مغز باعث می‌شوند همه اعضا کیفیت خود را از دست بدهند و حداکثر 2 هفته می‌توان فرد مرگ مغزی را نگه داشت.
نجفی زاده با اشاره به اینکه ممکن است خانواده فرد دچار مرگ مغزی بالاخره بعد از چند روز رضایت دهند اما دیگر دیر شده و عضوی برای اهدا نداشته باشد، خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که تنها یک‌سوم اعضای مرگ مغزی‌ها قابل‌ اهدا خواهد بود.
وی اضافه کرد: 99 درصد مرگ‌ها قلبی بوده و تنها یک درصد مغزی است و آن یک درصد را مردم نمی‌شناسند و به همین دلیل است که سخت می‌توان به خانواده‌ای گفت بیمارتان فوت شده اما قلبش ضربان دارد و این ضربان باعث بازگشت بیمار نخواهد شد.
بهبود وضعیت اهدای عضو استان نیاز به فرهنگ‌سازی دارد
فرهنگ سازی گسترده در سطح شهر، همکاری رسانه ها و شهرداری در این زمینه همکاری سایر نهادها و ارگان های دولتی در جهت اشاعه فرهنگ اهدا عضو در جامعه، زمینه ساز و پیش نیاز افزایش آمار اهدای عضو در خانواده های که عزیزانشان مرگ مغزی شده است. پیوند اعضا و رواج آن در جامعه نیازمند عزم همگانی و گسترش همدلی در جامعه است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید