20:27|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 16 اردیبهشت 1398 - 12:43
کد خبر: 11922
باریش گزارش می‌دهد:

مرگ تدریجی بنگاه‌های کوچک آذربایجان غربی در نبود حمایت‌ها

حمایت از بنگاه‌های اقتصادی کوچک و زودبازده و کمک به سرپا نگه‌داشتن این نوع کسب و کار یکی از ضرورت‌های برون‌رفت از رکود اقتصادی در شرایط فعلی در آذربایجان غربی به نظر می‌رسد.
مرگ تدریجی بنگاه‌های کوچک آذربایجان غربی در نبود حمایت‌ها

به گزارش سرویس اقتصادی باریش، شرایط اقتصادی فعلی که سبب شده بسیاری از کارخانجات و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و تجاری با مشکل کمبود منابع مالی روبرو شوند و در نتیجه اقدام به تعدیل نیرو و کاهش توان تولیدی کنند، حمایت از بنگاه‌های اقتصادی کوچک و زودبازده یکی از راه‌حل‌های عملی برای برون‌رفت از رکود به شمار می‌رود.
بنگاه‌های تولیدی کوچک و زودبازده در کسب و کارهای مختلف، در صورت حمایت می‌تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری و همچنین در بخش کارآفرینی ایفا کنند، رونق بنگاه‌های کوچک و زودبازه خود می‌تواند به روند کاهش نرخ بیکاری در استان کمک کند و از همین رو شاید بتوان یکی از راهکارهای کلیدی برای برون رفت از مشکلاتی از قبیل افزایش نرخ بیکاری و رکود واحدهای اقتصادی در استان را با بازگرداندن بنگاه های کوچک به چرخه تولید و اشتغال، دانست.
بدون حمایت‌های لازم نمی‌توان به آینده بنگاه های اقتصادی خوش‌بین بود
علی قاسمی، فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران است در گفت‌و‌گو با خبرنگار باریش گفت: چند سال به دنبال شغل از این شرکت به آن شرکت رفتم ولی موفق به یافتن شغل مناسب و یا حتی تمام وقت نشدم، با توجه به اینکه پدرم در بخش صنعت مهارت داشت تصمیم گرفتم همراه بردارم مکان کوچکی را اجاره کنیم و به تولید ابزارهای صنعتی اقدام کنیم ولی چون سرمایه اولیه نداشتیم در ابتدای کار با مشکلات زیادی روبرو شدیم.
این صاحب صنعت گفت: برای دریافت وام جهت سرمایه‌گذاری به هربانک و موسسه اعتباری که مراجعه کردیم ضامن معتبر و سپرده‌های بلند مدت می‌خواستند که تامین آن از توانمان خارج بود.
وی اضافه کرد: برای تامین سرمایه اولیه راه‌اندازی کسب و کار کوچکمان چند سال پیش خانه پدریمان را فروختیم و در بازار کار سرمایه کردیم گرچه در ابتدا ریسک زیادی داشت ولی خوشبختانه در طول این چند سال توانستیم هم برای خود و هم برای چند نفر از جوانان هم رشته خودمان ایجاد اشتغال کنیم و همچنین الان به عنوان کارفرما حق بیمه پرداخت می‌کنیم.
قاسمی، خاطرنشان کرد: برای راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک باید مسئولان، جوانان را همراهی کنند چون یک جوان که می‌خواهد کسب و کاری راه بیندازد و تازه از درس و دانشگاه فارغ شده، نه تجربه کاری دارد و نه سرمایه کافی برای هزینه کردن، از همین‌رو در شرایط کنونی بدون حمایت و تزریق سپرده‌هایی با درصدهای کم نمی‌توان به رونق تولید در بنگاه‌های کوچک خیلی خوش‌بین شد.
اشتغال‌زایی در بنگاه‌های کوچک در صورت حمایت‌های لازم
نازیلا، بانوی روستایی است که کسب و کار کوچک خود را یک دهه پیش با هدف حمایت از همسرش جهت تامین هزینه‌های زندگی در اتاق کوچک خانه‌اش با یک چرخ خیاطی سنتی شروع کرده است و در حال حاضر به یک کارگاه کوچک تولیدی لباس در شهر ارومیه تبدیل شده، در این زمینه به خبرنگار باریش گفت: تمام هزینه‌ها و سرمایه اولیه راه‌اندازی و توسعه کسب و کار کوچک خود را به طور شخصی تامین کرده است.
این بانوی کارآفرین گفت: در حال حاضر 5 نفر به طور مستقیم در کارگاه تولیدی لباس مشغول به کار هستند که بیشتر این افراد سرپرست خانواده هستند و از این طریق هزینه‌های زندگی خانواده خود را تامین می‌کنند و اگر زمینه برای توسعه  کارگاه  داشته باشیم می توانیم زنان بیشتری را سرکار بیاوریم، چون شرایط اقتصادی جامعه در حال حاضر معیشت افراد را با سختی مواجه کرده به‌طوری در یک خانواده تنها یک نفر نمی‌تواند هزینه‌های کلی را تأمین کند و نیاز است تمام افراد خانواده دوشادوش هم کار کنند.
پرداخت 746 میلیارد ریال اعتبار برای بنگاه های کوچک در سال گذشته
سیدعلی موسوی، مدیرشعب بانک سپه منطقه آذربایجان غربی با تاکید بر ضرورت حمایت از تولید و اشتغال و نگاه ویژه این بانک به حوزه‌های اشتغال‌زا، ادامه داد: در سال جاری 746 میلیارد ریال تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط پرداخت شده که این امر علاوه بر افزایش میزان تولید، به سرپا ماندن واحدها منجر شده است.
موسوی گفت: از کل تسهیلات پرداختی به بنگاه‌های کوچک و متوسط آذربایجان غربی 112 میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین شده است.
مدیر شعب بانک سپه منطقه آذربایجان غربی در پایان همچنین از امکان اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و افزود: تاکنون طرح‌های خوبی در این حوزه ارائه نشده و در صورت ارائه طرح مناسب، حمایت مالی از آن آغاز می‌شود.
بنگاه‌های کوچک و زودبازده اقتصادی که می‌توانند شرایط کنونی باری از دوش مشکلات توسعه و رونق تولید استان بردارند، در حال حاضر به دلیل عدم حمایت‌های مناسب دچار مرگ تدریجی شدند و دور از انتظار نیست با وجود مشکلات جدی در تامین مواد اولیه و سرمایه در گردش، این بنگاه‌ها را یکی پس از دیگری از چرخه تولید آذربایجان غربی خارج کند!    

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید