13:08|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 08 اردیبهشت 1398 - 13:22
کد خبر: 11862
باریش گزارش می‌دهد؛

بانوان دوچرخه‌سوار قربانی جدید تبعیض جنسیتی

 بانوان دوچرخه‌سوار در جامعه امروزی با بسیاری از مشکلات و محدودیت‌ها و مواجه هستند و ناملایماتی‌های بسیاری را به جان می‌خرند تا شاید بتوانند بدون هیچ تبعیض و فرقی رکاب زده و به ورزش خود ادامه دهند.
بانوان دوچرخه‌سوار قربانی جدید تبعیض جنسیتی

 به گزارش سرویس ورزشی باریش نیوز؛ در گذشته اعتقاداتی وجود داشت که دوچرخه سواری تنها برای سوزاندن کالری و بهبود عضلات پا مفید است اما حال باید اذعان داشت که این مورد تنها گوشه‌ای از فواید بزرگ و مهم دوچرخه سواری است و باید توجه داشت که فعالیت و ورزش متدوام با دوچرخه می‌تواند بدن ورزشکار را در برابر بسیاری از بیماری‌ها از جمله مشکلات روانی، چاقی، سرطان و دیابت ایمن سازد.

دوچرخه سواری ورزشی است که برای پا، عضلات چهارگانه و عضلات عقب ران مفید واقع می‌شود و بدون هیچ‌گونه مشکلی  به مراتب بهتر از وزنه زدن است و در حالت کلی دوچرخه سواری ورزشی است که طی چند سال اخیر طرفداران و خواهان زیادی یافته است. شایان ذکر است که در کنار مردان پرشوری که به ورزش دوچرخه سواری مشغول می‌باشند، جمعیت قابل توجه و زیادی از بانوان نیز علاقه‌های زیادی به فعالیت در این رشته ورزشی مفید دارند ولی متاسفانه برای دوچرخه سواری با بسیاری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

 بانوان دوچرخه‌سوار در جامعه امروزی با بسیاری از مشکلات و محدودیت‌ها و مواجه هستند و ناملایماتی‌های بسیاری را به جان می‌خرند تا شاید بتوانند بدون هیچ تبعیض و فرقی در خیابان‌ها رکاب زده و به سلامتی برسند، اما بدون شک آن روز دور نبوده و اگر مردم و مسئولین نگاه خود را تغییر دهند به جنبه‌های مثبتی در این زمینه خواهیم رسید.

دوچرخه‌سواری برای بانوان هیچ منع قانونی نداشته و ندارد اما در این میان همچنان فرهنگ کنار آمدن با زنانی که از این وسیله  برای ورزش، رفت و آمد در سطح شهر و تفریح استفاده می‌کنند جا نیفتاده است.

با وجود اینکه طی چند سال اخیر شاهد اطلاع رسانی و تعدیل فضای عمومی جامعه در این خصوص بوده‌ایم ولی هنوز هم عده زیادی هستند که به زنان دوچرخه‌سوار به شکل هنجارشکنانی بی چهارچوب نگاه می‌کنند.

در حال حاضر برخی از افراد پوشش نامناسب زنان دوچرخه‌سوار را مورد هدف قرار داده و ازحضور این ورزشکاران در سطح شهرها جلوگیری به عمل می‌آورند اما باید قبول کنند که واقعیت چیز دیگری است.

در این خصوص اسدی رییس هیات دوچرخه سواری آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه دوچرخه‌سواری در آذربایجان‌غربی قدمت نزدیک به ۴۰ ساله دارد اما از جایگاه مناسبی در سطح استان برخوردار نیست، اظهار کرد: هیئت دوچرخه‌سواری در استان هر چند یک‌بار شاهد ظهور دوچرخه‌سوارانی می‌شود که به دلیل نبود برنامه‌ریزی مناسب و بروز حواشی به فراموشی سپرده می‌شوند که امید است با حمایت مسوولان گام موثری در پیشرفت این رشته ورزشی در استان باشیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت خوبی در خصوص این رشته ورزشی در آذربایجان‌غربی وجود دارد، بیان کرد: دوچرخه سواری استان برای پیشرفت نیازمند حمایت مسوولان کشوری و استانی دارد اما متاسفانه حمایت از این ورزش در استان بسیار ضعیف است.

رییس هیات دوچرخه سواری آذربایجان‌غربی تصریح کرد: استعدادها و دوچرخه‌سواران بسیاری در این استان وجود دارد که اگر زیرساخت‌های مناسبی برای آنها فراهم ‏شود امکان افتخار آفرینی بیشتر در صحنه‌های بین‌المللی را خواهند داشت که با برنامه‌ریزی دقیق امیدواریم ‏به زودی شاهد خبرهای بسیار خوبی از ورزش دوچرخه‌سواری استان باشیم.

وی بیان کرد: علاوه بر آن بانوان دوچرخه سوار هنوز هم از نبود امکانات و تساوی حقوق بین ورزشکاران مرد و زن را مهمترین دغدغه خود می‌دانند و خواستار این هستند که ارتباط مسوولان با ورزش بانوان به خصوص دوچرخه‌سواری بیشتر باشد.

اسدی با اشاره به اینکه فرهنگ دوچرخه‌سواری زنان در جامعه نهادینه نشده است، تصریح کرد: متاسفانه زنان دوچرخه‌سوار در استان با محدودیت و مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و ناملایمات بسیاری را به جان می‌خرند تا شاید روزی برسد که بتوانند بدون هیچ تبعیضی در خیابان‌ها رکاب بزنند.

وی افزود: هیات دوچرخه‌سواری آذربایجان‌غربی از تمام ظرفیت‌های استان، برای ارتقای سطح و جایگاه ورزش دوچرخه‌سواری استفاده می‌کند تا این رشته ورزشی در استان ارتقا یابد.

حال باید مسئولان مربوطه چاره‌ای بیاندیشند تا مشکلات بزرگ موجود بر سر راه بانوان دوچرخه سوار رفع گردد و جامعه را از یک فقر فرهنگی و اجتماعی بزرگ نجات دهند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید