16:29|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 08 اردیبهشت 1398 - 09:57
کد خبر: 11858
باریش گزارش می‌دهد:

ارومیه نیازمند میدان میوه و تره‌بار مدرن

با وجود اینکه شهر ارومیه از قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی در کشور محسوب می‌شود ولی میدان میوه و تره‌بار این شهر فاقد بسته‌بندی، سورتینگ و صنایع تبدیلی در کنار میدان است، همین موضوع نیز روند عرضه و تقاضا را با مشکل جدی روبه‌رو کرده است.
ارومیه نیازمند میدان میوه و تره‌بار مدرن

به گزارش سرویس اقتصادی باریش‌نیوز؛ شهر ارومیه از دیرباز به عنوان قطب‌ تولید محصولات کشاورزی شناخته می‌شود و از همین رو حدود 30 درصد از مردم این شهر و روستاهای اطراف در زمینه کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. لذا برای اینکه کشاورزان و به تبع آن استان به سمت پیشرفت و توسعه اقتصادی قدم بردارد، بایستی زیرساخت‌های موردنیاز برای بهبود وضعیت تولید، بسته بندی، فروش و صادرات محصولات کشاورزی نیز با دقت و ظرافت بیشتری مورد توجه قرار گیرد. ولی متاسفانه ارومیه به رغم اینکه عنوان کلانشهر را نیز به یدک می‌کشد در این زمینه نتوانسته موفق عمل کند و حتی صنایع تبدیلی مورد نیاز برای محصولات کشاورزی خود را نیز ندارد از همین رو در بحث عرضه و تقاضا موفق عمل نکرده و به نوعی همیشه یک جای کار لنگ زده و همین امر و فاقد ارزش‌گذاری به این مقوله مشکلاتی را برای کشاورزان در زمینه فروش محصولات خود به بار آورده است. میدان میوه و تره‌بار ارومیه از جمله مکان‌هایی است که برای اقتصادی‌کردن حرفه کشاورزی باید بدان توجه ویژه‌ای شود ولی متاسفانه هنوز این میدان به روش‌های سنتی مدیریت می‌شود و فاقد هرگونه امکانات و تجهیزات ضروری یک میدان است که مسئولین امر برای تحقق آرمان‌ها و افق‌های پیشرفت استان و شهر باید بیش از پیش به این موضوع که مستقیما با اشتغال سروکار دارد، اهمیت ویژه‌ای قائل شوند.

عرضه و تقاضا در میدان میوه و تره‌بار ارومیه به درستی انجام نمی‌گیرد
رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری ارومیه اصلی‌ترین نیاز شهر ارومیه جهت سرمایه‌گذاری را بحث کشاورزی دانسته و گفت: شهر ارومیه یکی از قطب‌های کشاورزی است و یکی از نکات عمده در این شهر نبود میدان تره بار مدرن است.
«رضا مشهدی کشتیبان» گفت: میدان تره بار فعلی تنها در بحث عرضه فعالیت دارد ولی فاقد صنایع تبدیلی است و همین امر سبب شده تا عرضه و تقاضا به درستی صورت نگیرد.
ارومیه نیاز به میدان میوه و تره بار جدید دارد
رئیس اتحادیه میوه و تره بار ارومیه گفت: میدان میوه و تره بار ارومیه با مساحت 18 هکتار مترمربع دارای 300باب مغازه است که به یک میدان جدید مرکزی با مساحت 100 هکتار نیاز داریم.
«قاسم عزتی»افزود: علاوه بر این احتیاج ویژه به یک باسکول ویژه از نیاز اساسی میدان میوه و تره بار ارومیه است
میدان میوه و تره‌بار ارومیه به خارج از شهر منتقل می‌شود
رئیس سازمان مدیریت ساماندهی مشاغل شهری شهرداری ارومیه اظهار کرد: روند انتقال میدان میوه و تره‌بار ارومیه به محل جدید در مرحله نقل و انتقالات اسناد قرار دارد و این میدان در زمینی به مساحت 58 هکتار در جاده شهید کلانتری مستقر می‌شود.  
 غلامرضا حافظی، خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش جمعیت شهرنشینی میدان میوه و تره بار ارومیه در حال حاضر در زمینی به مساحت 13 هکتار و بیش از 300 غرفه پاسخگوی نیاز شهری نیست و اهتمام جدی برای انتقال آن به مکانی با وسعت بیشتر وجود دارد تا خدمات ارائه شده با کیفیت بهتر به مردم ارائه شود.

حوزه کشاورزی ارومیه نیازمند تجارت الکترونیکی برای حذف واسطه‌ها است

این حقیقت که واسطه‌ها در بازار کشاورزی ارومیه بیش از خود کشاورز و تولیدکننده و بدون هیچ زحمتی سود بیشتری عاید خود می‌کنند برای همگان آشکار و واضح است و همیشه کشاورز و مردم هستند که در این میان متضرر می‌شوند لذا حذف واسطه‌ها از بازار فروش محصولات کشاورزی اهمیت فراوانی دارد و راه‌اندازی سیستم تجارت الکترونیک تا حدود زیادی می‌تواند این مشکل را حل کند.

همچنین باغات و زمین‌های کشاورزی مردم آذربایجان غربی مملو از انواع محصولات است که به یکباره وارد بازار فروش می‌شوند، همین ورود یکباره و متنوع انواع میوه و مرکبات یه بازار ارومیه باعث می‌شود تا فرآیند عرضه و تقاضا به درستی انجام نگیرد، از طرفی دیگر چون شهر ارومیه و میدان میوه و تره‌بار این شهر فاقد انبارهای مجهز و صنایع تبدیلی است لذا انباشت این حجم از محصولات باعث هدر رفت محصولات می‌شود. لذا تاسیس یک کارخانه بسته بندی و سورتینگ بهداشتی و مناسب برای بسته بندی محصولات در کنار میدان از نیازهای اساسی میدان میوه و تره بار ارومیه است همچنین  پیاده سازی پروژه بسته بندی، سورتینگ در ارومیه، می‌تواند گره گشای مشکلات باشد که متاسفانه تاکنون زیرساخت‌های این نیازهای میدان میوه‌ و تره‌بار از سوی مسئولین فراهم نشده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید