16:07|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 07 اردیبهشت 1398 - 12:28
کد خبر: 11854
باریش گزارش می‌دهد:

اهدایی که به مفاهیم اخلاق بشری جان می‌دهد

ایثار جان به امید زندگی بخشیدن به نفس‌های دیگری اقدامی است که مفاهیم اخلاق انسانی در پرتوی این عشق والا، جان دوباره به خود می‌گیرد.
اهدایی که به مفاهیم اخلاق بشری جان می‌دهد

به گزارش سرویس فرهنگی باریش، شاید در اطراف خود با بیمارانی روبرو شدید که به دلیل بیماری و یا نقص عضو در یکی از اندامی‌های حیاتی بدن نفس کشیدن برایشان سخت شده و رنج بیماری طاقتشان را کاسته است، اما با این حال هنوز چشم انتظار روزهایی هستند که با پیوند عضو زندگیشان رنگ و بوی تازه‌ای بگیرد و جان تازه‌ای در رگهایشان جاری کند.
 اهدای عضو از افرادی که به دلایل مختلف دچار سانحه شده و به تشخیص پزشکان متخصص دچار مرگ مغزی می‌شوند از مهم ترین راه‌های است که می‌تواند رنج این طیف از بیماران را کاهش دهد.
اهداکردن اعضا ایثار و گذشتی است که بدون شک واژه‌ها در تفسیر آن سر تعظیم فرود می‌آورند و زبان از بیان ارزش والای این حرکت اخلاقی انسان عاجز می‌شود، چه موهبتی بالاتر از اینکه گوشه‌ای از جانت مرهی برای زخم چندین ساله دیگری شود و نفس‌های به شماره افتاده بیماری را دوباره احیا کند.
شاخص اهدای عضو در آذربایجان غربی برابر با 4 است
جواد آقازاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در این رابطه گفت: وضعیت اهدای عضو در استان نیازمند فرهنگ سازی جدی است.
وی با بیان اینکه وضعیت اهدای عضو در آذربایجان غربی مطلوب نیست، افزود: در جمعیت بالای 3 میلیون نفر شاخص اهدای عضو 75 باید باشد که این شاخص در استان برابر با 4 است.
این مسئول، تعداد بیماران همودیالیزی استان که در لیست انتظار قرار دارند را 781 نفر اعلام کرد و خاطرنشان کرد: در سال گذشته تعداد 13 مورد اهدای عضو در استان صورت گرفت که این نسبت به جمعیت استان بسیار پایین است.
آقازاده بیشترین دلیل عدم تمایل خانواده ها به اهدای عضو را عدم پذیرفتن مرگ مغزی افراد دانست و افزود: بیشترین دلیل رضایت ندادن خانواده ها در استان به اهدای عضو  عدم پذیرش مرگ مغزی و امیدها و باورهای نادرست در مورد بازگشت دوباره بیمار است.
ایثار و گذشت در هر عرصه‌ای که تجلی یابد بدون شک شایسته تقدیر و تحسین می‌شود و ایثار جان عزیزان به امید زندگی بخشیدن به نفس‌های دیگری اقدامی است که مفاهیم اخلاق انسانی در پرتوی این عشق والا جان دوباره به خود می‌گیرد.
اما گسترش فرهنگ ایثار برای کاستن تعداد بیماران در لیست انتظار پیوند اعضا، فرهنگی است که هنوز آن‌چنان که شایسته است در آذربایجان غربی نهادینه نشده، گرچه از دست دادن عزیزی داغ بزرگی بر دل بستگان می‌نهد اما امید داشتن به تپش قلبش در سینه‌ای در همین نزدیکی‌ها می‌تواند التیام‌بخش دوری عزیزی باشد که فقط جسمش در میان ما نیست.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید