03:41|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 07 اردیبهشت 1398 - 10:43
کد خبر: 11853
باریش گزارش می دهد:

تداعی صحنه‌های اکشن در خیاباهان ارومیه

نبود فرهنگ صحیح رانندگی و عدم توجه برخی از رانندگان به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی خیابان‌های ارومیه را شبیه لوکیشین فیلم‌های اکشن کرده است.
تداعی صحنه‌های اکشن در خیاباهان ارومیه

به گزارش سرویس فرهنگی باریش، رعایت قوانین در همه بخش‌ها از جمله راهنمایی و رانندگی یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع به شمار می‌رود.
فرهنگ رانندگی، مجموعه آداب و رفتارهایی است که حمل و نقل برای رسیدن به مقاصد مختلف در طول روز را با خودروی شخصی و یا عمومی را تسهیل کرده و سرعت می‌بخشد.
عدم توجه به مجموعه قوانین راهنمایی و رانندگی و ضعف در فرهنگ رانندگی نتیجه‌ای جزء بروز حوادث مختلف ترافیکی و به بار نشستن آسیب‌های جانی و مالی ندارد.
ضعف فرهنگ رانندگی در خیابان‌های ارومیه در برخی اوقات صحنه‌های ناهنجاری از رانندگی را به نمایش می‌گذارد به طوری‌که بیشتر صحنه فیلم‌های اکشن هالیوودی را در ذهن فرد تداعی می‌کند.
گفتنی است؛ در این میان رفتارهایی که بیشتر از همه مردم را کلافه می کند، انجام حرکت‌های نمایشی، بوق زدن‌های مداوم و بی‌هدف، تغییر ناگهانی مسیر در بین خطوط از سوی برخی از رانندگان در خیابان‌های کم‌عرض و اغلب پرترافیک شهر ارومیه است که در می‌تواند امنیت جانی عابرین پیاده را نیز به مخاطره بیندازد.
حرکت نکردن در بین خطوط ترافیک‌های کلافه کننده ایجاد می‌کند
رقیه صمدزاده، سرویس مدرسه دختران دانش‌آموز یکی از مدارس راهنمایی است، در رابطه با وضعیت رانندگی در خیابان‌های شهر گفت: کل کل کردن در خیابان، راه‌ندادن به راننده دیگر و حرکت نکردن در مسیر از جمله مشکلاتی است که هنگام رانندگی در خیابان با آن روبرو می‌شوم.
وی با بیان اینکه عامل بیشتر ایجاد ترافیک‌های طولانی شهر، رانندگی نکردن در لاین واحد است، افزود: تغییر مداوم لاین و سبقت گرفتن‌های خطرناک در بیشتر مواقع سبب بروز حوادث ترافیکی می‌شود.
حرکات نمایشی توسط راننده‌نماها انجام می‌شود
ابراهیم راننده پا به سن گذاشته ای است که به گفته خودش بیشتر از سی سال است که رانندگی می‌کند، از رانندگی برخی‌ها به خصوص جوانان و لایی کشیدن آنها در بین ماشین بخصوص در ساعت پرترافیک به شدت گلایه کرده و افزود: راهنمایی و رانندگی باید در مورد ارائه گواهینامه رانندگی به جوانان و تازه واردها کمی سخت گیرانه تر عمل کند.
وی همچنین معتقد است که حرکات نمایشی از سوی کسانی انجام می شود که به ظاهر راننده هستند و بیشتر هدفشان فخر فروشی و جلب توجه دیگران است وگرنه راننده حرفه ای متشخص با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی شخصیت خود را به دیگران نشان می‌دهد نه با حرکات نمایشی که ممکن است سبب به خطر افتادن جان دیگران شود.
کاهش 25 درصدی ماموریت ترافیکی شهری 
باقر بهرامی، رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی در گفت‌و‌گو با باریش، با بیان اینکه در نیمه اول فروردین ماه جاری بیش از 4 هزار مورد ماموریت توسط  اورژانس استان انجام شد، تعداد مأموریت‌های ترافیکی در طول تعطیلات نوروزی را ۷۷۶ مورد اعلام و اضافه کرد: از این تعداد ۳۷۲ مأموریت ترافیکی شهری با ۲۵ درصد کاهش و ۴۰۴ مورد مأموریت ترافیکی جاده‌ای بود که 10 درصد کاهش داشته است.
وی گفت: امسال در طول طرح تعطیلات نوروزی یک هزار و 7 نفر مصدوم حوادث ترافیکی داشتیم که نسبت به مدت زمان سال گذشته ۱۰ درصد کاهش دارد.
بهرامی، تعداد فوتی‌های گزارش شده توسط اورژانس را ۱۲ نفر اعلام و خاطر نشان کرد: متأسفانه امسال آمار فوتی‌ها افزایش قابل توجهی داشت ولی این آمارها توسط اورژانس استان دقیق نبوده و باید آمارهای رسمی در این خصوص از طریق پزشک قانونی استان اعلام شود.
رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی  خاطرنشان کرد: تعداد مجروحان درمان در محل ۱۳۵ نفر با ۲۲ درصد افزایش از دیگر اقدامات اورژانس استان در طول اجرای طرح تعطیلات نوروزی است.
در دنیای امروز که داشتن خودرو به یک نیاز جدی برای فرد و خانواده تبدیل شده، بدون شک رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و احترام گذاشتن به حریم دیگران در هنگام رانندگی مهم‌ترین اصلی است که می‌تواند رانندگی کردن در خیابان‌های پرتردد را سهل و آسان کند.
رفتار اجتماعی که هنگام رانندگی به نمایش گذاشته می شود در واقعی گویای شخصیت و اخلاق اجتماعی فرد است، در حالی که براساس آمارها در 95 درصد از تصادفات و حوادث ترافیکی عامل انسانی مهم‌ترین محرک معرفی می‌شود، بدیهی است داشتن رفتاری مبتنی بر ارزش‌های اخلاقی و انسانی در هنگام رانندگی و احترام گذاشتن به حریم دیگران می‌تواند از بروز بسیاری از حوادث جلوگیری کند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید