04:20|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 05 اردیبهشت 1398 - 11:04
کد خبر: 11844
باریش گزارش می‌دهد:

جولان رشته‌های بدون بازار کار در جامعه

پذیرش دانشجو بدون مطالعه نیازمندی‌های بازار کار هر جامعه‌ای باعث افزایش تعداد بیکاران در رشته‌هایی می‌شود که زمینه‌های اشتغال آن فراهم نشده است.
جولان رشته‌های بدون بازار کار در جامعه

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، افزایش رو به رشد مراکز علمی و دانشگاهی در نهایت سبب افزایش تعداد بیکارانی می‌شود که تحصیلات عالیه دارند ولی بازار کار مناسبی برای رشته دانشگاهی آنها تعریف نشده است.
نبود بازار کار متناسب با رشته‌های دانشگاهی پذیرش شده در جامعه، سبب افزایش آمار بیکارانی می‌شود که به دلیل حضور در دانشگاه، فرصت لازم برای کسب مهارت‌های جدی را نداشته‌اند و از این روز مصداق ضرب‌المثل «از اینجا رانده و از آنجا مانده» شدند.
نبود توجه به نیاز بازار کار در هنگام انتخاب رشته  
محمد، فارغ التحصیل رشته مدیریت صنایع است ولی علیرغم اینکه سه سال است تحصیلات خود را تمام کرده، هنوز نتوانسته شغل مناسب خود را پیدا کند، در این باره گفت: متاسفانه در هنگام انتخاب رشته دانشگاهی بیشتر به عنوان و برند رشته توجه می شود و تنها ملاکی که کمتر مد نظر است، وجود بازار کار برای رشته دانشگاهی است.
وی ادامه داد: متاسفانه شرایط اشتغال در جامعه طوری شده است که افراد اگر به دنبال کارهای مناسب باشند باید مدتها سرگردان شوند چون فرصت‌های شغلی برای افراد تحصیل‌کرده خیلی اندک است و بیشتر تحصیل‌کردها به انجام کارهای خدماتی مانند کار در فروشگاه‌ها و رستوران‌های روی آورده‌اند.

بیکاری 22 درصدی فارغ التحصیلان دانشگاهی در آذربایجان غربی 
رضا نقی زاده، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌غربی، با بیان اینکه نرخ بیکاری سال گذشته هنوز از سوی مرکز آمار اعلام نشده است، از افزایش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی با استناد به آمارهای سال 96 خبر داد.
وی با تصریح اینکه نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در سال 96 در استان 22.7 درصد بود که رقم آن از آمار کشوری بالاتراست، افزود: بیشترین نرخ بیکاری مربوط به رشته‌های محیط ‌زیست، علوم کامپیوتر، علوم حیات، زیست و فیزیک است.
نقی زاده با اشاره به حمایت از طرح‌های کارورزی در بنگاه‌های زودبازده برای حمایت از فارغ التحصیلان دانشگاهی بر ضرورت و لزوم ایجاد تناسب بین رشته های دانشگاهی و نیاز بخش های مختلف استان تاکید کرد.
کاش جای دانشگاه رفتن دوره مهارت‌ورزی را می گذراندم
زهرا که در رشته کارشناسی آمار فارغ التحصیل شده و در یک مرکز آزمایشگاهی کار می کند، در این باره اظهار کرد: در ارتباط با رشته تحصیلی خودم علیرغم شرکت در آزمون های استخدامی مختلف نتوانستم شغل مناسب را پیدا کنم و الان در آزمایشگاه به عنوان صندوقدار مشغول کار هستم.
وی با بیان اینکه نبود شغل مناسب با رشته دانشگاهی، انگیزه ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را در بین جوانان کاهش می دهد، خاطرنشان کرد: وقتی برای مقطع کارشناسی نتوانستیم کار پیدا کنیم به نظرم ادامه تحصیل در ارشد و دکتری هدر دادن وقت و هزینه است و به جای این همه زمانی که صرف گرفتن مدرک کردم اگر مهارت خاصی را یاد می‌گرفتم الان شغل و درآمد بهتری داشتم.

فارغ التحصیلان بیکاری که روی دست جامعه باد کردند
شغل مهم‌ترین نیاز اجتماعی انسان به شمار می‌رود، از همین رو نبود فرصت‌های شغلی برای جوانان بدون شک پیامدها و آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی خاص خود را به دنبال دارد چراکه توسعه همه جانبه جامعه‌ای بستگی میزان اشتغال بهینه افراد در سن کار و نیروی انسانی ماهر دارد.
نبود مطالعات جدی از سوی متولیان امر و افزایش بی‌رویه مراکز علمی و دانشگاهی در بخش خصوصی و غیرانتفاعی روند پذیرش دانشجو در سال‌های اخیر را با رشد بی‌سابقه‌ای روبرو کرده است.
نبود فرصت‌های شغلی باعث شد که خروجی دانشگاه‌های مختلف روی دست بازار کار بادکند و روی آوردن به شغل‌های بدون ارتباط با زمینه تحصیلی و یا در موارد خوش‌بینانه راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی و آنلاین تنها راهی است که شرایط اشتغال جامعه امروز پیش روی هزاران جوانی گذاشته که نتوانسته‌اند شغل متناسب با رشته تحصیلی را پیدا کنند.
   

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید