20:29|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 05 اردیبهشت 1398 - 10:50
کد خبر: 11843
به مناسبت هفته سلامت:

لزوم توجه وِیژه به سلامت روح و روان

مشکلات عاطفی، اختلالات فکری و جسمی، استفاده از تکنولوژی و زندگی ماشینی باعث بروز فشارهای روحی و روانی و در نهایت بیماری افسردگی در افراد می‌شود.
لزوم توجه ویژه به سلامت روح و روان

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، پیشرفت روز افزون علم و فراهم شدن وسایل رفاه و بروز تکنولوژی‌های نوین برای انسان‌ها، اختلالات فکری و جسمی افراد در جامعه را گسترش داده است از این رو به گفته کارشناسان بهداشتی بیماری افسردگی بخشی از جمعیت جهان را درگیر کرده است.
درگیری‌های خانوادگی، مسائل عاطفی، وابستگی به زندگی ماشینی، استفاده از مواد غذایی آماده و رژیم‌های نامناسب، استفاده از دخانیات، دوری از باورها و ارزش‌های دینی و مذهبی و حوادث مختلف دیگر سبب گسترش اضطراب، استرس و افسردگی در میان آحاد مختلف مردم در جامعه امروزی شده است. 
بیماری افسردگی دومین مشکل و پراهمیت‌ترین معضل سازمان جهانی بهداشت تا 2020 میلادی عنوان شده است چرا که افراد مبتلا به افسردگی به دلیل نیاز به بستری شدن، نسبت به دیگر بیماران، تخت بیشتری نیاز دارند که این امر علاوه بر تحمیل هزینه‌های زیاد به نظام سلامت برای بیمار نیز مخارج زیادی را به دنبال دارد. 
 تعریف سازمان جهانی بهداشت از بیماری افسردگی داشتن نوعی احساس غم مداوم و نداشتن علاقه و انگیزه برای انجام فعالیت‌های طبیعی و روزانه است که در صورت شدت یافتن و طولانی شدن زمان آن فرد را مبتلا به بیماری افسردگی می‌کند.
اثرات بیماری افسردگی در برخی موارد به حدی زیاد است که فرد را وادار به خود زنی و خودکشی می‌کند و این امر یکی از خطرناک‌ترین اختلالات روانی بیماری افسردگی است.
مطالعات سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که ازهر چهار نفر در جهان یک نفر به یکی از اختلالات روانی مبتلا هستند اگر چه این بیماری به گروه یا قشر خاصی تعلق ندارد اما گفته می‌شود میزان ابتلا به افسردگی در سراسر جهان در میان زنان به طور نسبی 2 تا سه برابر بیش از مردان است و در ایران نیز بر پایه پویش‌های مقطعی انجام گرفته، شمار زنان مبتلا به افسردگی بیش از مردان است.
آمارهای جهانی نشان می‌دهد که بین 300 تا 350 میلیون نفر در دنیا به افسردگی مبتلا هستند، در سال 2002 میلادی بیماری افسردگی از نظر بار بیماری رتبه چهارم را در بین بیماری‌های مختلف داشت اما برآوردها نشان می‌دهد تا سال 2030، افسردگی به رتبه دوم از نظر بار بیماری‌ها در دنیا تبدیل شود. 
بیماری افسردگی علاوه بر ایجاد مشکلات روحی و روانی، ناراحتی‌های جسمی زیادی همچون درد قفسه سینه، کمر درد، مشکلات گوارشی، درد مفاصل، کاهش وزن، ضعف و بی‌حالی، تهوع، اسهال، دل‌درد و سردرد را بدنبال دارد.
فرو خوردن خشم، نوع تربیت، الگو گیری،علل زیستی و شیمیایی، عوامل ژنتیکی و شناختی و اشکال در فرآیند حل مسئله را می‌توان از جمله عوامل و ریشه‌های بروز افسردگی دانست. 
 پیامدهای ناشی از بیماری‌های روانی، علاوه بر تحمیل کردن هزینه‌های درمان، سبب عقب ماندن فرد از مسیر طبیعی زندگی روزمره و بروز مشکلاتی برای افراد خانواده می‌شود.
به گفته کارشناسان اگرچه افسردگی بیش از 10 درصد جمعیت عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما هنوز تصورات اشتباه در مورد این بیماری ادامه دارد.
برخی پزشکان و متخصصان معتقدند، تغییر سبک زندگی، پرهیز از مصرف مواد غذایی آماده، فعالیت بدنی و ورزش کردن، بهبود روابط اجتماعی، پرهیز از هر گونه بدبینی و افکار منفی، استفاده درست از اوقات فراغت، داشتن یک برنامه منظم برای پرداختن به خود و خانواده، پرهیز از  دخانیات و موادمخدر، بهره‌مندی از تفریحات سالم، پرهیز از هر گونه شتابزدگی و تنش در جمع خانواده و محیط کار از جمله راهکارهای جلوگیری از بروز بیماری افسردگی است.
از این رو این راهکارها و ورزش کردن را می‌توان کم هزینه ترین درمان برای بیماری‌های روحی روانی دانست.
کارشناسان معتقدند مهار کردن افکار منفی، تغییر باورها، داشتن افکار مثبت و تغییر سبک زندگی از جمله راه‌های مبارزه با انواع نگرانی‌ها و بروز ناراحتی‌های روحی و افسردگی است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید