07:26|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 04 اردیبهشت 1398 - 10:39
کد خبر: 11837
باریش گزارش می‌دهد:

ترافیکی که به قیمت جان تمام می‌شود

معضلی که امروزه گریبانگیر بسیاری از کلانشهرها شده و همه جوانب زندگی اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده، ترافیک است، راه ندادن به خودروهای امدادی در ترافیک می‌تواند به قیمت جان انسانی تمام شود.
ترافیکی که به قیمت جان تمام می‌شود

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، دردسرهای ماندن در ترافیک‌های طولانی و چند ساعته دیگر جزء جدایی‌ناپذیر زندگی‌های شهری شده است.
تردد روزانه هزاران خودرو و وسیله نقیله شخصی در خیابان‌های شهر باعث ایجاد ترافیک‌های طولانی و کلافه‌کننده به‌خصوص در ساعات پیک می‌شود، این معضل وقتی جنبه غیرفرهنگی به خود می‌گیرد که وسایل نقلیه راه را برای ادامه مسیر خودروهای امدادی باز نمی‌کنند، دردسری جدیدی که میانگین حضور خودروهای امدادی و کمک‌رسانی را به محل حادثه بیشتر می‌کند.
راه ندادن به خودروهای امدادی در ترافیک خیابان‌های شهری از آن حیث چهره غیراخلاقی و فرهنگی به خود بگیرد که می‌تواند مرگ و زندگی یک نفر را در حادثه‌ای به خطر انداخته و در نهایت منجر به از دست رفتن جان انسانی شود.
استرس دیر رساندن مادرم به بیمارستان خانواده‌ام را عصبانی کرد
زهرا یکی از مخاطبان باریش در این باره گفت: هفته گذشته مادرش در منزل دچار حمله قلبی شد و بعد از تماس گرفتن با سامانه 115 تیم اورژانسی برای درمان مادرم رسیدند و تشخیص دادند که برای دریافت خدمات درمانی بیشتر باید فورا به بیمارستان منتقل شود.
وی ادامه داد: ساعت از 8 شب گذشته بود و ترافیک در خیابانهای متنهی به مرکز درمانی امام خمینی ارومیه سرسام آور بود و علیرغم اینکه آمبولاس اورژانس آژیر خطر می‌زد ولی تنها چند خودرو مسیر را برای خودروی امدادی باز می‌کردند و همین دیر رسیدن استرس خانواده را بیشتر می‌کرد به طوری که برادرم کنترل خود را از دست داد و روی پزشک اورژانس فریاد کشید چون نمی‌خواستیم خدایی نکرده برای مادرم اتفاقی بیفتد.
اجرای مسیر ویژه آتش نیم قرن طول می‌کشد 
ابراهیم شاد قوشچی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری ارومیه در گفت‌وگو با باریش، با اشاره به ضرورت وجود خط ویژه آتش برای خودروهای امدادی آتش‌نشانی، بازکردن مسیر عبوری در خیابان‌ها را یک وظیفه همگانی دانست که رسانه‌ها باید برای تحقق آن فرهنگ‌سازی کنند.
وی با بیان اینکه در تمام کشورهای اروپایی مسیر ویژه آتش وجود دارد که مخصوص عبور خودروهای امدادی است، افزود: اجرای این طرح در کشورمان شاید یک‌بازه زمانی نیم قرنی نیاز داشته باشد و متاسفانه در این مورد هم از جهات زیرساخت‌های شهری و هم از لحاظ فرهنگی ضعف وجود دارد.
این مسئول افزود: خوشبختانه در شرایط عادی در سطح شهر خودروهای آتش نشانی می‌توانند تا 4 دقیقه در محل حادثه باشند اما اگر فرهنگ سازی لازم انجام شود و مردم بالافصله با شنیدن آژیر خطر خودروهای امدادی مسیر را برای عبور آزاد کنند به مراتب این مدت به کمترین زمان ممکن کاهش پیدا کرده و به تبع خسارت ناشی از حوادث ناگهانی برای افراد و خانواده‌ها نیز کمتر می‌شود.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری ارومیه با تاکید بر وجود ضعف فرهنگی در رابطه با راه دادن به وسایل نقلیه امدادی خاطرنشان کرد: موضوعات فرهنگی کالا و یا اجناس نیستند که بتوانیم آن را از کشورهای پیشرفته وارد کنیم بلکه فرهنگ مجموعه رفتارهای داخل هر جامعه است و نبود فرهنگ سازی در موضوعاتی از این قبیل در بیشتر مواقع به ضرر شهر تمام می‌شود.
ضرورت ایجاد مسیر ویژه خودروهای امدادی در ارومیه
باقر بهرامی، مدیرکل مدیریت بحران و فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی در گفت‌و‌گو با باریش اظهار کرد: نبود مسیر ویژه عبور خودروهای امدادی در سطح شهر باعث می شود که خودروهای اورژانس برای رسیدن به محل حادثه از مسیر عمومی استفاده کنند.
وی افزود: ترافیک برخی از خیابان‌ها و مناطق شهری در روزهای پایان هفته به حدی است که در عمل اعزام نیروهای امدادی را به محل حادثه غیر ممکن می‌کند.
اعزام نیرو در روزهای پایانی هفته به جاده بند غیرممکن می‌شود
این مسئول در همین رابطه به مشکل ترافیک جاده بند اشاره کرد و گفت: در روزهای پایان هفته به دلیل تردد بیش از حد خودروها در این منطقه ترافیک به قدری سنگین است که عملا نمی توان از داخل شهر نیرو اعزام کرد.
مدیرکل مدیریت بحران و فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکه در حال حاضر میانگین حضور نیروهای امدادی در محل حادثه در ارومیه 8 دقیقه و کمتر از میانگین کشوری است، خاطرنشان کرد: مشکل خودروهای اورژانس در خیابان‌های پرترافیک است که متاسفانه تعداد کمی با خودروهای امدادی همکاری می‌کنند و در این باره ضعف فرهنگی زیادی وجود دارد.
یکی از تخلفات راهنمایی و رانندگی که می‌تواند به قیمت از دست رفتن جان انسان‌ها تمام شود، تعلل در بازکردن مسیر عبوری خودروهای امدادی و اورژانسی است چراکه در بروز یک حادثه هر ثانیه می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد و مرگ یا زندگی فردی را رقم زند.
گزارش از مریم صفری

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید