13:07|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 03 اردیبهشت 1398 - 10:42
کد خبر: 11831
باریش گزارش می‌دهد:

زخم جانکاهی که زباله برتن طبیعت می‌نشاند

ریختن زباله از هر نوع که باشد آسیب‌های جدی برای اکوسیستم در پی دارد، زخمی که آثار آن سال‌ها و بلکه قرنها در پیکره طبیعت جا خشک می‌کند.
زخم جانکاهی که زباله برتن طبیعت می‌نشاند

به گزارش سرویس فرهنگی باریش، رهاسازی زباله در طبیعت هنگام بازگشت از یک تفریح خانوادگی و یا دوستانه در دامن کوه و جنگل یا حتی کویر دیگر به پدیده‌ای عمومی تبدیل شده تا جایی که بسیاری خود را موظف به پاکیزه نگه‌داشتن طبیعت جهت آسیب نزدن به چرخه زیست جهانی نمی‌دانند.
ریختن زباله از انواع مختلف به خصوص پلاستیک و مواد شیسمایی ممکن است سال‌ها به دلیل تجزیه‌ نشدن در دامان طبیعت باقی مانده و زخم جانکاهی بری پیکره آسیب‌پذیر آن وارد سازد.
گرچه در سال‌های اخیر اقدامات فرهنگی و آگاهی‌بخشی خوبی در رابطه با مضرات رهاکردن زباله در طبیعت به مردم، توسط نهادها و ارگان‌های مختلف انجام شده است، اما وجود هزاران تن زباله به جا مانده در طبیعت پس از ترک محل توسط افراد بیانگر این است که عرصه فرهنگی این حوزه هنوز جای کار بسیار دارد.
گلایه‌های عمومی از رهاکردن زباله در بستر دریاچه ارومیه
دریاچه ارومیه که چند سالی بود به سبب کمبود بارش‌ها و همچنین عدم مدیریت صحیح منابع آبی با رنج خشک شدن دست و پنجه نرم می‌کرد، از روزهای آغازین سال‌جاری به لطف بارش‌های بیکران الهی جان تازه‌ای گرفته و دوباره پذیرای مسافران و گردشگرانی شده که دلشان برای قدم زدن در ساحل دریاچه پرآب و نگین نیلگون آذربایجان حسابی تنگ شده بود.
اما برخی از همین گردشگران دلتنگ دریاچه ارومیه، بازهم با بی‌مسئولیتی در برابر آثار رفتارهای اجتماعی‌شان بر محیط زیست اطراف و رها کردن زباله در کنار ساحل، چهره دومین دریاچه شور جهان را زشت کردند، تاجایی که صدای اعتراض و گلایه دیگران هم از این همه کم‌لطفی به روزهای خوش این دریاچه نیز درآمد.
به اذعان بسیاری از کارشناسان محیط زیست و مسئولین زندگی و حیات چند میلیون نفر ساکنین اطراف دریاچه ارومیه به پرآب بودن و حال خوش این نگین شور بستگی دارد و بی‌تفاوتی در برابر این سرمایه گردشگری و طبیعی استان می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری برای توسعه استان در پی داشته باشد.
تشکیل یک سانتی‌متر خاک 700 سال زمان نیاز دارد  
به گفته کارشناسان کشاورزی، خاک طی مدت زمان طولانی و تحت تأثیر عوامل و شرایط خاصی به‌وجود می‌آید. کنش و واکنش‌های طبيعي براي تشکيل خاک بسيار به کندي صورت مي‌گيرد و بطور متوسط ۷۰۰ سال زمان لازم است تا طي مراحل مختلف يک سانتيمتر خاک زراعي و يا خاكي كه توانايي پرورش گياهان را داشته باشد بوجود آيد و گاهي به‌وجود آمدن يك سانتيمتر خاك تا ۴ هزار سال طول مي‌كشد. اين امر به خوبي عمق خسارت وارده به منابع خاك و لزوم توجه بيشتر به حفظ اين ذخائر را نشان مي‌دهد.
تولید روزانه بیش از 400تن زباله در ارومیه
احد یوسفی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهری ارومیه میزان تولید روزانه زباله در ارومیه را بیش از 400 تن ذکر کرد و گفت: در طی یک ماهه فروردین 13 هزار و 500 تن زباله تولید شده که فقط یک درصد از این مقدار بازیافت شده است.
یوسفی با اشاره به اینکه سایت نازلو 77 هکتار است افزود: تا به امروز 40 در صد از این مقدار استفاده شده و تا 10 سال آینده مشکلی برای دفن زباله در این محل نخواهیم داشت.
این مسئول بیان کرد: این سازمان برای ارائه سیستم دفن بهداشتی زباله‌ها در حال انجام مطالعاتی است که اگر این مطالعات ثمربخش باشد عمر استفاده از سایت نازلو به 20 سال افزایش یافته و همچنین آسیب‌های زیست‌محیطی نیز کاهش می‌یابد.
 تلنبار کردن زباله در محیط طبیعت و نبود عزم جدی عمومی و مردمی برای احمای پسماندها و جمع‌آوری آن از چرخه طبیعت در درازمدت باعث فرسایش محیط و اکوسیستم طبیعی شده و چرخه زیست انسانی، گیاهی و جانوری را با خاطرات جدی روبرم می‌کند.
تاریخ تمدن هزار ساله فرهنگ ایرانی و اسلامی بیانگر مهم بودن امر نظافت و پاکیزگی محیط انسانی است، فرهنگ دوستی با محیط زیستی که برخی‌ها به راحتی از آن غافل می شوند و بدون آنکه بدانند عدم توجه به محیط زیست می تواند زندگی نسل‌های آینده بشری را با مشکلات بیشتری روبرو کند. طعم خوب تنفس در طبیعت پاک می‌تواند سهم همه انسان‌های دوستدار زندگی پاک باشد اگر بیشتر مراقب آب، خاک و گونه‌های گیاهی اطرافمان باشیم و به بهانه خوش بودن چند ساعته آنها را آلوده نکنیم.

مریم صفری

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید