12:48|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 02 اردیبهشت 1398 - 08:15
کد خبر: 11819
باریش گزارش می‌دهد:

پویایی؛ چاشنی فراموش شده برنامه‌های فرهنگی

با توجه به اینکه فعالیت‌های فرهنگی در دراز مدت می‌تواند آثار خود را در جامعه نشان دهد، استمرار و تداوم لازمه اثربخشی فعالیت‌ها و برنامه‌های این حوزه است.
پویایی؛ چاشنی فراموش شده برنامه‌های فرهنگی

به گزارش سرویس فرهنگی باریش، یکی از الزامات زندگی اجتماعی مقیدشدن به فرهنگ و مجموعه قواعدی است که در چارچوب آن زندگی‌های پیچیده امروزی برای انسان‌ها آسان شود.
از آنجا که نبود خلاقیت و نوآوری در مجموعه برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی چاشی است که بیشتر برنامه‌های این حوزه با آن دست و پنجه نرم می‌کند فعالیت‌های این حوزه باید برای اثربخشی بیشتر استمرار و پایداری اجرا داشته باشد.
فعالیت‌های فرهنگی مقطعی برگزار می‌شود
علی دانشجوی کامپیوتر که تازه به مرزهای جوانی رسیده و دهه دوم زندگی خود را تجربه می‌کند، معتقد است برای برنامه‌های فرهنگی که در حال حاضر اجرا می‌شود، جذابیت و گیرایی خاصی برای مخاطب ندارد.
این دانشجو همچنین یادآور شد: بیشتر برنامه‌های فرهنگی که در سازمان‌ها و نهادهای مختلف اجرا می‌شود، مقطعی بوده و بیشتر مناسبتی اجرا می‌شود و پس از پایان مناسبت برنامه‌هایی با محتوای فرهنگی به فراموشی سپرده می‌شوند و بیشتر برنامه‌های فرهنگی منحصر به نصب برنر و پوسترهایی با عنوان دهن پرکن شدند.
وجود ضعف در اجرای برنامه‌های فرهنگی 
حسین پناهی، عضو شورای اسلامی شهر ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی باریش، در خصوص وضعیت فرهنگی شهر ارومیه اظهار کرد: توسعه شهری باید به صورت هماهنگ پیش رود با توجه به اینکه اقدامات خوبی در زمینه‌های عمرانی در سطح شهر ارومیه انجام شده اما در زمینه توسعه فرهنگی، برنامه‌های قابل قبولی صورت نگرفته است.
وی افزود: در حال حاضر در زمینه توسعه فرهنگی نتوانسته‌ایم انتظارات شهروندان را برآورده کنیم. شورای شهر در حد وسع و توان سعی دارد در راستای فرهنگ سازی و آموزش فرهنگی در سطح شهر برنامه‌های شاد و با نشاطی را ایجاد و اجرایی کند تا شهروندان بتوانند از اجرای برنامه‌های فرهنگی استفاده کنند.
 بروزرسانی چالش اصلی برنامه‌های فرهنگی 
زهرا که فارغ‌التحصیل دانشگاهی است در پاسخ به این سوال که چه انتظاری از برنامه‌های فرهنگی دارد، گفت: برنامه‌های فرهنگی که در حال حاضر اجرا می‌شود متاسفانه مقطعی است و استمرار ندارد.
وی ادامه داد: اگر برنامه‌های اجرا شود و مخاطب خوبی را جذب کند، متولیان امر تلاش نمی‌کنند که به بروزرسانی آیتم‌های آنی،برنامه را تداوم و استمرار ببخشند و در نتیجه جوان هم دنبال سایر سرگمی‌های می رود.
به نظر می‌رسد آنچه در اجرای فعالیت‌های فرهنگی مغفول مانده است، پویایی و استمرار بخشیدن به برنامه ها است، چراکه یکی از ویژگی‌های مهم اثربخشی این نوع برنامه در شرایط فعلی جامعه که ابزارهای مختلف با ارائه برنامه های متنوع سهم بیشتر از اواقات جوانان را گرفته‌اند، تداوم و اجرای آن در دراز مدت است و گرنه با برگزاری چند همایش که تنها عنوانشان دل را ببرد آنهم به طور مقطعی و مناسبتی نمی‌تواند گره از مشکلات فرهنگی را در جامعه امروز باز کند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید