13:16|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 29 فروردین 1398 - 11:11
کد خبر: 11811

مچ‌اندازی مسئولین شهری با چالش بافت فرسوده

بافت فرسوده از جمله چالش‌های شهری است که مسئولین ارومیه نیز با آن درگیر هستند و با وجود تمهیدات و امتیازاتی که تاکنون برای دارندگان بافت فرسوده جهت احیا در نظر گرفته شده، استقبال درخوری صورت نگرفته است.
مچ‌اندازی مسئولین شهری با چالش بافت فرسوده

به گزارش سرویس اجتماعی باریش؛ بناهای تاریخی در جای جای شهر و منطقه زندگی‌مان گذرگاهی از امروز به روزگاران گذشته هستند. روزگارانی که ما از آن به عنوان تاریخ یاد می‌کنیم و این بناها نیز میراث به جا مانده از مردان و زنانی است که در صفحات تاریخ زیسته و در این بناها روزگار گذرانده‌اند. اهمیت حفط و پاسداشت این بناها بر هیچ‌کس پوشیده نیست هرچند در بسیاری از موارد با غفلت مسئولین و بی اعتنایی مردم بسیاری از این بناها با خاک یکسان شده و از روزگار محو گردیده‌اند ولی طی چند سال اخیر اهتمام و توجه ویژه‌ای از سوی شهرداری و میراث فرهنگی جهت احیای این بناها با همکاری یکدیگر صورت گرفته است. اقدامی که می‌تواند شهر ارومیه را ضمن حفاظت از بافت تاریخی در جهت افزایش ایمنی در برابر بلایای طبیعی نیز مصون دارد.
امروزه بافت فرسوده و تاریخی از چالش‌های اساسی زندگی‌های شهری به شمار می‌رود و دولت نیز ضمن توجه به لزوم احیای بافت فرسوده اقداماتی را جهت نگه‌داشت بافت تاریخی انجام داده است.  از محدوده 417 هکتاری بافت فرسوده شهر ارومیه، 300 هکتار به عنوان بافت تاریخی شهر است. کلانشهر ارومیه با دارا بودن 300 هکتار بافت فرسوده تاریخی نیازمند توجه و ساماندهی ویژه است. ولی این مقوله با حرف و شعار کار به جایی نمی‌برد لذا داشتن برنامه مدون و طرح‌های تشویقی برای دارندگان این بافت‌ها می‌تواند شهرداری را در نیل به مقصود در سریعترین زمان یاری رساند. 
100 هکتار بافت ناکارآمد فرسوده شهری​ در ارومیه
شهردار ارومیه با بیان اینکه تنها 100 هکتار بافت ناکارآمد فرسوده شهری وجود دارد، خاطرنشان کرد: رسیدگی و تقویت زیرساخت‌های موجود در بافت فرسوده شهری از جمله اقداماتی است که شهرداری در راستای احیای بافت‌های فرسوده انجام می‌دهد.
«محمدحضرتپور» با اشاره به اینکه احیای بافت‌های فرسوده متمرکز شده در بافت تاریخی شهر باید با هماهنگی سازمان‌های مربوطه انجام شود، گفت: از 417 هکتار بافت فرسوده شهری بیش از 300 هکتار بافت تاریخی هستند که بازسازی آن پروسه و فرایند خاص خود را می‌طلبد.
صدور مجوز رایگان برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری
وی با اشاره به صدور مجوز صددرصد رایگان پروانه برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری، تصریح کرد: به دلیل اینکه بخش اعظمی از بافت‌های فرسوده ناکارآمد شهری در اختیار کسانی است که در حال حاضر توان لازم برای نوسازی را ندارند، به همین سبب اقدامات شهرداری در این حوزه با چالش مواجه شده است.
شهردار ارومیه با اشاره به عزم جدی برای احیا، مرمت و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری  در سال جاری، یادآور شد: در سال 98 رقمی بالغ بر100 میلیارد تومان برای احیای بافت‌های فرسوده شهری درنظرگرفته شده است که این روند با شتاب بیشتری  پیگیری می‌شود.
وی گفت: علیرغم اینکه اقدامات بسیاری در احیای بافت‌های فرسوده شهری انجام گرفته است اما چون بخش عمده‌ای بافت فرسوده مربوط به بافت تاریخی می‌شود به همین دلیل ورود شهرداری برای نوسازی بافت با چالش مواجه شده است.
چالش اساسی شهرداری؛ ناتوانی مالی صاحبان ملک فرسوده
وی با اشاره به صدور مجوز صددرصد رایگان پروانه برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری، تصریح کرد: به دلیل اینکه بخش اعظمی از بافت‌های فرسوده ناکارآمد شهری در اختیار کسانی است که در حال حاضر توان لازم برای نوسازی را ندارند، به همین سبب اقدامات شهرداری در این حوزه با چالش مواجه شده است.
شهردار ارومیه با اشاره به عزم جدی برای احیا، مرمت و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری در سال جاری، یادآور شد: در سال 98 رقمی بالغ بر100 میلیارد تومان برای احیای بافت‌های فرسوده شهری درنظرگرفته شده است که این روند با شتاب بیشتری پیگیری می‌شود.
بافت فرسوده ارومیه آمادگی کافی در برابر زلزله ندارد​
 مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه امروزه زلزله یکی از خطرناک‌ترین موضوعات روز به شمار می‌رود، به‌عنوان‌مثال می‌توان به زلزله کوهبندان استان کرمان اشاره کرد که میزان قدرت زلزله حدود ۲/۵ ریشتر بوده که اگر این میزان زلزله در آذربایجان غربی اتفاق بیفتد شاهد خسارات بالایی خواهیم بود.
«ابراهیم شاد قوشچی» افزود: ارومیه ۴۱۷ هکتار بافت فرسوده دارد که این بافت‌ها در مقابل زلزله مقاومت کافی را نداشته و اگر زلزله‌ای رخ دهد خسارات زیادی برجای خواهد گذاشت.
وی تصریح کرد: کارگروهی متشکل از سازمان های مدیریت بحران شهرداری، مدیریت بحران استان، آتش‌نشانی، نظام‌مهندسی کارگروهی تشکیل شده و اقدامات مهمی در این کارگروه صورت گرفته که از آن جمله می توان به استقرار سوله‌های اضطراری‌ در نقاط مختلف شهر اشاره کرد که در آینده نزدیک شاهد راه اندازی این سوله ها خواهیم بود.
قوشچی افزود: شهرداری حدود ۴۸۷ میلیون تومان برای اجرای طرح جامع مدیریت بحران شهر ارومیه قرارداد بسته که نقاط ضعف و قوت ارومیه در مقابل زلزله و سیل شناسایی شوند و نیز در نظر دارند در نقاط مختلف شهر سوله‌های اضطرای را احداث کنند که در مواقع بحران از آن‌ها استفاده کنند.
عدم موفقیت شهرداری در احیای بافت فرسوده
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر ارومیه اظهار کرد: در راستای احیای بافت‌های فرسوده سالهاست همانند دیگر شهرداری‌های کشور شهرداری ارومیه نیز تلاش هایی داشته است و به همین جهت برای تشویق مردم امتیازاتی داده شده است.
«حسین بخشایشی» اظهار کرد: برای اینکه شهر از خطر بافت‌های فرسوده در امان باشد و مردم نیز از احیای این بافت‌ها استقبال کنند لذا تخفیفات خاصی در تعرفه عوارض برای دارندگان بافت فرسوده لحاظ شده است تا به احیا یا بازسازی بنای خود اقدام کنند.
وی افزود: لذا در راستای تحقق احیای بافت فرسوده پروانه ساخت و ساز50 درصد  برای دارندگان این بناها رایگان گردید اما با وجود تلاش های سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری موفقیت چنانی در این راه تا به امروز کسب نشد.
بخشایشی در پایان ابراز امیدواری کرد و افزود: امید داریم با برنامه‌ها و امتیازاتی که دولت امسال در نظر گرفته است در امر احیای بافت‌های فرسوده در شهر ارومیه نیز موفقیت‌هایی به دست آوریم.
یکی از دلایل عدم توفیق شهرداری ارومیه برای احیای بافت فرسوده را وجود بروکراسی اداری برای دریافت امتیازات دارندگان بافت فرسوده می‌توان نام برد. بروکراسی‌هایی که گاه می‌توان از آن به عنوان سنگ اندازی نام برد. امید داریم شهرداری ارومیه و میراث فرهنگی از میزان این پیچیدگی‌ها برای شهروندان بکاهند تا احیای بافت فرسوده به مقام عمل برسد. در این میان از خطر بافت فرسوده در شهر نیز نباید اغماض کرد زیرا حادثه خبر نمی‌دهد و وقوع یک بلای همچون پلاسکو می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید