11:37|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 28 فروردین 1398 - 11:18
کد خبر: 11803
باریش گزارش می‌دهد:

اما و اگرهای انتقال ضایعات‌فروشان به خارج از محدوده شهری

تجمع اصنافی چون ضایعات‌فروشان، تعمیرکاران خودرو و اوراق فروشان در ورودی شهر آسیب جدی به چهره و منظر ورودی شهر ارومیه وارد کرده است در حالی که مردم شهر ارومیه سالهاست منتظر تحقق عملی وعده انتقال این قشر به خارج از محدوده شهری هستند.
اما و اگرهای انتقال ضایعات‌فروشان به خارج از محدوده شهری

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، تجمیع ضایعات فروشان در محل‌های ورودی و حاشیه شهر به ویژه از سمت تبریز چهره ناخوشایندی به منظر ورودی ارومیه داده و بدون شک معضلات بسیاری از جمله آلودگی‌های صوتی برای ساکنان مناطق حاشیه‌نشین به وجود آورده است.
گرچه شهرداری ارومیه در سال‌های اخیر اقداماتی برای انتقال ضایعات فروشان به خارج از محدوده شهری انجام داده اما به نظر می‌رسد روند این اقدامات به قدری کند است که ساکنان مجاور با محل جمع‌آوری ضایعات تاثیرات آن را به وضوح مشاهده نمی‌کنند.
عدم استفاده بهینه از ضایعات زباله‌های شهری از یک‌سو و از سوی دیگر تجمیع ضایعات فروشان در حاشیه شهر معضلی است که باید شهرداری برنامه‌ها و اقدامات جدی‌تری برای رفع آنها در پیش گیرد.
سدمعبر پیاده‌روها توسط ضایعات‌فروشان
باقری از ساکنین مناطق در حاشیه شهر در بزرگراه خاتم الانبیاء است در این مورد به باریش گفت: ضایعات فروشان کنار خیابان چهره محله‌های حاشیه شهر را برای اهالی زشت کرده اند و به این مشکل سرو صدای ناشی از خالی شدن بار ضایعات و همچنین سدمعبر را هم باید اضافه کرد که آسایش را از مردم محله سلب کردند.
این شهروند با بیان اینکه حاشیه شهر به اندازه کافی از نظر برخورداری از امکانات شهری محروم است گفت: وجود ضایعات فروشان چهره ناشایستی از مناطق شهری را به نمایش می گذارد.
 ادامه مذاکرات برای تخصیص نهایی زمین جهت انتقال ضایعات‌فروشان  
رسول اصغرزاده عضو شورای اسلامی شهر ارومیه در این رابطه اظهار کرد:  آنچه که امروزه شهروندان و مسافران را از لحاظ منظر و سیمای شهری آزار می‌دهد تجمع ضایعات فروشان در ورودی شهر است.
وی تصریح کرد: با تعاملات انجام گرفته با ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه و اتاق اصناف استان طی جلسات برگزار شده مصوب شده است که مکان خاصی برای انتقال ضایعات فروشی‌ها به خارج از محدوده شهری در نظر گرفته شود اما هنوز مذاکرات برای تخصیص محل برای این منظور ادامه دارد.
اصغرزاده تخصیص محل مناسب برای انتقال سریع ضایعات فروشان را مطالبه جدی شورای شهر از اراده کل راه و شهرسازی عنوان کرد و افزود: زیباسازی چهره و منظر شهری امروز مطالبه اصلی شهروندان است و جامعه اصناف آمادگی کامل برای همکاری جهت تحقق این مهم را دارد.
صدور اخطار به ضایعات‌فروشان پس از تایید نهایی مکان
حجت‌الاسلام خلیل‌پور، سخنگوی شورای شهر اسلامی شهر ارومیه نیز در این رابطه تصریح کرد: برای ساماندهی ضایعات فروشان یک قطعه زمین در ابتدای جاده اشنویه و حوالی میدان دواب شناسایی شده است.
وی اضافه کرد: حضور ضایعات فروشان در سطح شهر به ویژه در حوالی کمربند میانی ارومیه، مشکلاتی را در خصوص چهره شهری ایجاد می‌کند که انتقال محل فعالیت این قشر می‌تواند رضایت شهروندان را موجب شود.
این مسئول اظهار امیدواری کرد به محض تایید نهایی زمین‌های در نظر گرفته شده از سوی کارشناسان، اخطارهای لازم از سوی شهرداری ارومیه به ضایعات فروشان ارسال و زمینه جابجایی این صنف فراهم می‌شود.

ضایعات و زباله‌های شهری به عنوان طلای کثیف می‌تواند منبع درآمد پایدار برای شهرداری‌ها محسوب شود ولی تاکنون هیچ‌گونه برنامه و اقدام عملی برای استفاده از این ظرفیت در شهر ارومیه انجام نشده، این در حالی است که اعضای شورای شهر ارومیه معتقدند که یک سوم زباله‌های تولیدی قابلیت بازیافت و تبدیل شده به درآمد دارند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید