13:52|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 28 فروردین 1398 - 11:02
کد خبر: 11802
باریش گزارش می‌دهد:

مردم در کنار مسیل‌ها اتراق نکنند

از اوایل شروع سال جدید بارش‌های خوب و قابل توجهی در آذربایجان غربی رخ داده و هم اکنون این بارش‌ها ادامه دارد و با تدابیری که برای جلوگیری از وقوع سیل اندیشیده شده، خوشبختانه تاکنون خسارت‌های جانی در پی نداشته است.
مردم در کنار مسیل‌ها اتراق نکنند

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، از آغازین روزهای سال 98 شاهد بارش رحمت الهی در اکثر نقاط کشور بوده‌ایم که در برخی مناطق باعث وقوع سیل شد و مشکلات خیلی زیادی را برای هموطنان ایجاد کرد. همچنین در برخی از نقاط کشور نیز به دلیل کمبود بارندگی در سال‌های گذشته و وجود خشکسالی، بارش‌های اخیر باعث دلگرمی و خوشحالی مردم و رونق کشاورزی در آن مناطق شد. 
در آذربایجان غربی نیز از اوایل شروع سال جدید بارش‌های خوب و قابل توجهی رخ داده و هم اکنون این بارش‌ها ادامه دارد و با تدابیری که برای جلوگیری از وقوع سیل اندیشیده شده است خوشبختانه تاکنون خسارت‌های جانی در پی نداشته است. البته گفتنی است بارش در برخی از روزها به بخش‌هایی از زمین‌های کشاورزی شهرهای مختلف استان خسارت وارد کرده است.
تداوم فعالیت سامانه بارشی در آذربایجان غربی
مهدی کریمی کارشناس سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اجتماعی باریش، در مورد آخرین وضعیت آب و هوای استان اظهار کرد: در حال حاضر سامانه جدید بارشی وارد استان شده و در برخی از نقاط استان بارش‌های قابل توجهی آغاز شده است.
وی افزود: با توجه به شدت بارش‌ها که به شکل رگبار و رعدوبرق است، احتمال سیلابی شدن مسیرها و معابر شهری دور از انتظار نیست. 
کریمی گفت: سامانه بارشی تا اواخر روز چهارشنبه در استان فعال خواهد بود و همچنین برای دو روز آینده نیز وزش نسبتا شدید باد پیش‌بینی شده است.
مردم از اتراق در کنار مسیل‌های آذربایجان غربی پرهیز کنند
امیرعباس جعفری مدیرکل ستاد مدیریت بحران آذربایجان غربی نسبت به سیلابی شدن مسیل‌ها در جنوب استان هشدار داد و اظهار کرد: طبق اطلاعیه هواشناسی از عصر سه شنبه تا بعد از ظهر چهارشنبه بارندگی‌ها این استان را فرا می‌گیرد که بیشترین شدت بارش‌ها در جنوب استان خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه علاوه بر بارش‌ها، وقوع رعد و برق، صاعقه و طوفان نیز پیش‌بینی شده است، تاکید کرد: مردم از ایستادن در مکان‌های مرتفع، کنار درختان، داربست‌های فلزی، کنار تابلوها و مکان‌هایی که کارهای عمرانی صورت می گیرد نیز پرهیز کرده و همچنین اشیای فلزی نصب شده در پشت بام‌های خود را برای جلوگیری از افتادن بر سر افراد جمع آوری کنند.
وی همچنین از دامداران، کشاورزان و عشایر نیز خواست از چرای دام های خود در مناطقی که احتمال وقوع سیل وجود دارد، پرهیز کنند تا شاهد خسارت‌های مالی نشوند.
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی با بیان اینکه احتمال وقوع طوفان در جنوب استان وجود دارد، اضافه کرد: سرعت تندباد در برخی از موارد از 40 تا 75 کیلومتر در ساعت می رسد و رانندگان باید از تردد در داخل و خارج شهر در زمان طوفانی شدن هوا پرهیز کنند.
آماده باش نیروهای شهرداری در سطح شهر
امیر سحابی، معاون خدمات شهری شهرداری ارومیه اظهار کرد: نیروهای شهرداری ارومیه از شب گذشته به همراه تجهیزات همزمان با بارش شدید باران در نقاط مختلف شهر مستقر شده و در آمادگی کامل قرار دارند.
وی افزود:عملیلات مختلفی برای هدایت آب‌های سطحی و رفع آبگرفتگی در حال جریان است کانال‌های ایجاد شده نقش موثری در هدایت آبهای سطحی ارومیه ایفا می‌کند.
سحابی گفت: آبگرفتگی‌ها از طریق سامانه 137 و شبکه های مجازی رصد می‌شود و نسبت به ارسال نیروها به آن اقدام می‌کنیم.
320 مورد تصرف در حریم رودخانه شهرچایی ارومیه انجام شده است
کیومرث دانشجو مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به اقداماتی که برای مهار سیلاب در ماه‌های اخیر به ویژه در روزهای ابتدایی فرودین ماه جاری انجام شده، اظهار کرد: 320 مورد تصرف در حریم رودخانه شهرچایی وجود دارد که برخورد با آن و آزادسازی بستر رودخانه نیازمند تعامل و همکاری همگانی تمامی دستگاه‌های متولی است.
دانشجو با اشاره به میزان رهاسازی آب از سدهای استان، افزود: از سال گذشته تاکنون یک میلیارد و 250 متر مکعب از حجم آب سدهای استان رهاسازی شده که نقش مهمی در مهار بارش‌های سیل‌آسا در اولین روزهای فروردین ماه را داشت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با تصریح براینکه بیش از 60 درصد از رهاسازی سدها بعد از نوروز امسال انجام شده است، تاکید کرد: از سال 92 تا کنون 304 کیلومتر لایروبی انجام شده و 21 کیلومتر دیگر در حال انجام است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید