10:22|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 27 فروردین 1398 - 10:25
کد خبر: 11796
باریش گزارش می‌دهد:

سیل‌بندی از جنس قناعت برای مشکلات اقتصادی

در روزهایی که مشکلات اقتصادی به واسطه دلایلی از جمله نوسانات بازار ارز همه اقشار را به نوعی کلافه کرده است، به نظر می‌رسد باید سیل‌بندی از جنس قناعت برای این مشکلات بسازیم.
سیل‌بندی از جنس قناعت برای مشکلات اقتصادی

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، بهای تمام شده کالا و مشکلات اقتصادی ناشی از گرانی در سال گذشته چنان سیر صعودی را تجربه کرد که معادلات دخل و خرج خانواده‌ها را حسابی برهم زد و البته ناگفته نماند که این سیر صعودی افزایش قیمت با ورود به سال جدید نیز همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد این قصه سر دراز خواهد داشت.
همه جوامع و نهادهای اجتماعی از کوچکترین جزء آن یعنی خانواده تا جامعه که نهاد اجتماعی بسیار وسیع‌تر محسوب می‌شود در طول حیات خود خواسته یا ناخواسته به مشکلات اقتصادی دچار شده اند و این تجربه‌ای است که همه کم و بیش در طول حیات اجتماعی خود آن را احساس کردند.
اما به نظر می‌رسد آنچه برای برون‌رفت از بحران‌های اقتصادی و تراز کردن معادلات دخل و خرج به خصوص در خانواده در شرایط بحران اقتصادی مهم است، درست کردن سیل‌بندی از جنس قناعت در برابر هزینه‌های است که تنها وجهه تشریفاتی دارد و بار مالی هنگفتی بر دوش خانواده و البته جامعه می‌گذارد.
در روزهایی ابتدایی سال که برخی از استان‌های کشورمان با بارش‌های سیل آسا دچار مشکلات عدیده‌ای شدند تجربه و نمونه بارزی از این موضوع است که اگر در برابر مشکلاتی که مانند سیل بدون هماهنگی‌های قبلی تدابیر از پیش اندیشیده‌ای نداشته باشیم دور از انتظار نیست که ثمره تلاش‌های چندین ساله‌مان به چشم برهم زدنی طعمه سیل بی‌تدبیری شود و از بین برود.
افزایش نرخ تورم در سال 97 
نرخ تورم براساس اعلام بانک مرکزی در حالی 27 درصدی شدن را در سال گذشته تجربه کرد که بسیاری از اقشار مردم از جمله اقشار آسیب‌پذیر جامعه این افزایش قیمت و بهای کالاهای اساسی را با گوشت، پوست و استخوان خود لمس کردند. 
مرکز آمار در گزارش خود نرخ تورم بهمن‌ماه را معادل 23.5 درصد گزارش کرد و پیش‌بینی شد بر مبنای این اطلاع و با نگاهی خوش‌بینانه نرخ تورم در ماه پایانی سال97 رقمی در حدود 26.5    تجربه کند و این در حالی است که نرخ تورم شهرنشینی در سال گذشته نیز معادل 26.6 درصد اعلام شد.
افزایش نرخ بیکاری و رسیدن آن به رقم 25 درصد از جمله دیگر آماری است که تداوم آن برای طبقات مختلف جامعه نگران کننده است و بدون شک نبود فرصت های شغلی در ابتدایی ترین مرحله خود ساختار اقتصاد خانواده را دچار سختی خواهد کرد.
افزایش نرخ بیکاری در قشر دانشگاهی استان
گفتنی است به اذعان رضا نقی‌زاده، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی نرخ بیکاری افراد تحصیلکرده دانشگاهی در استان 22/7 درصد در سال 96 بوده که نسیت به میانگسین کشوری آمار بالایی است و دور از انتظار نخواهد بود اگر این نرخ در سال گذشته با توجه به تحولات اقتصادی که در لایه های درون بخش تولید و سرمایه‌گذاری به وجود آمده افزایش پیدا کند.
نقی زاده، بیشترین نرخ بیکاری را مربوط به فارغ التحصیلان رشته‌های محیط ‌زیست، علوم کامپیوتر، علوم حیات، زیست و فیزیک عنوان کرده است.
در شرایطی که کمبود فرصت‌های اشتغال، منابع اقتصادی خانواده‌ها را با چالش‌های جدی مواجه کرده است به نظر بسیار منطقی باشد اگر برای برون‌رفت از این مشکلات خانواده‌ها کمی قناعت پیشه کنند و از خرج‌های اضافی که نمود تجمل و تشریفات اضافی است را حذف کنند.
شاید بد نباشد اگر هرکسی برای گذار از بحران اقتصادی موجود به جای غر زدن به جان این و آن و تلاش برای یافتن مقصر که گاهی هم پیداکردنش مصداق پیدا کردن سوزن در انبار کاه می شود، سیل بندی برای مشکلات اقتصادی بسازد تا با کمترین دغدغه و چالش از پیچ تاریخی این مشکلات عبور کند.

گزارش از مریم صفری

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید