19:41|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 26 فروردین 1398 - 12:33
کد خبر: 11791
در جلسه بررسی مشکلات حریم رودخانه شهرچایی ارومیه عنوان شد:

مشکلات حریم رودخانه شهرچایی قابل اغماض نیست

مشکلات مربوط به حریم رودخانه شهرچایی ارومیه بسیار زیاد و قابل اغماض نیست و می‌طلبد مردم برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی پای کار باشند.
مشکلات حریم رودخانه شهرچایی قابل اغماض نیست

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، مرتضی حاتمی، معاون پیشگری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان غربی صبح امروز 26 فروردین ماه جاری در جلسه‌ای با محوریت بررسی مسائل و مشکلات حریم رودخانه شهر چایی ارومیه اظهار کرد: مشکلات مربوط به بسیتر این رودخانه بسیار زیاد است و با سعه صدر و اغماض نمی‌توان کاری از پیش برد.
دستگاه قضایی به دنبال برخورد قهریه نیست
وی با تاکید بر ضرورت همکاری و تعامل مردم در رفع مشکلات مربوط به حریم و بستر رودخانه شهر چایی، خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی قصد ندارد با برخورد قهریه و ایجاد چالش برای شهروندان مشکل ایجاد کند بلکه سعی دارد با جلوگیری از سوء استفاده‌های شخصی از منافع عمومی دفاع کرده و آسیب‌های ناشی از بلایایی طبیعی در بستر رودخانه را کاهش دهد.
حاتمی ادامه داد: گرچه تاکنون در حوزه لایروبی و رفع تصرفات در بستر رودخانه‌هایی که از داخل شهرها عبور می‌کند، اقدامات خوبی انجام شده است ولی حوادث اخیر در استان‌های کشور بیانگر آن است که اقدامات پیشگیرانه باید با جدیت بیشتری از قبل انجام شود و تا خسارت به مردم و زیرساخت بخش‌های مختلف استان کمتر شود.
معاون پیشگری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان غربی با بیان اینکه در حوضه بستر رودخانه‌های شهر مهاباد 269 مورد تصرف انجام شده است، گفت: در حوضه زرینه رود میاندوآب تصرفات زیادی توسط شهروندان و خود شهرداری نیز انجام شده که 204 هکتار از جمله تصرفات چندین ساله در این حوضه است. 
320 مورد تصرف در حریم رودخانه شهرچایی ارومیه انجام شده است
در ادامه این جلسه، کیومرث دانشجو مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به اقداماتی که برای مهار سیلاب در ماه‌های اخیر به ویژه در روزهای ابتدایی فرودین ماه جاری انجام شده، اظهار کرد: 320 مورد تصرف در حریم رودخانه شهرچایی وجود دارد که برخورد با آن و آزادسازی بستر رودخانه نیازمند تعامل و همکاری همگانی تمامی دستگاه‌های متولی است.
دانشجو با اشاره به میزان رهاسازی آب از سدهای استان، افزود: از سال گذشته تاکنون یک میلیارد و 250 متر مکعب از حجم آب سدهای استان رهاسازی شده که نقش مهمی در مهار بارش‌های سیل‌آسا در اولین روزهای فروردین ماه را داشت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با تصریح براینکه بیش از 60 درصد از رهاسازی سدها بعد از نوروز امسال انجام شده است، تاکید کرد: از سال 92 تا کنون 304 کیلومتر لایروبی انجام شده و 21 کیلومتر دیگر در حال انجام است.
اختصاص اعتبار 3 هزار 465 میلیاردی برای مقابله با حوادث
پیمان آرامون، سرپرست معاون عمرانی استانداری آذربایجان غربی  در این جلسه اظهار کرد: برای اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه تاکنون 3465 میلیارد تومان از محل اعتبارات ستاد به دستگاه‌های اجرایی عضو تخصیص یافته است.
وی افزود: این اعتبار برای طرح انتقال آب، لایروبی و تکمیل سدهای در حال اجرا هزینه شده که در راستای جلوگیری از وقوع حوادث نقش مهمی ایفا کرده است.
در ادامه این جلسه نمایندگان دستگاه‌های متولی اقدامات اجرایی خود را در راستای آزادسازی بستر رودخانه‌هایی که از داخل شهرها عبور می‌کنند و رودخانه شهرچایی ارومیه بیان کردند و تصمیمات لازم جهت جلوگیری از تصرفات غیرقانونی در بستر رودخانه به دستگاه‌های مربوطه اعلام شد.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید