05:55|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 26 فروردین 1398 - 11:24
کد خبر: 11789

پاساژگردی؛ تفریحی که نبود اماکن تفریحی بدان دامن زده است

نبود اماکن تفریحی برای جوانان به ویژه زنان در ارومیه را می‌توان از جمله دلایل اصلی رواج پاساژگردی در این شهر قلمداد کرد. البته در این میان حضور زنان در پاساژها بیش از مردان به چشم می‌خورد.
پاساژگردی

به گزارش سرویس اجتماعی باریش‌نیوز؛ چند سالی است که پدیده پاساژگردی در کلانشهر ارومیه رواج و گسترش یافته است و پاساژها را می‌توان از عناصر جدایی‌ناپذیر زندگی‌های امروزی تلقی کرد.
 گفتنی است روزگاری مراکز خرید و مال‌ها به‌منظور اهداف تجاری احداث شد اما امروزه بیشتر به‌عنوان پاتوقی برای گشت‌وگذار عده‌ای در جامعه شناخته شده است، باید در نظر داشت در بیشتر موارد افرادی که به مراکز خرید و یا مال‌ها می‌روند تنها برای گذراندن اوقات فراغت خود این کار را انجام می‌دهند و در مقابل درصد بسیار کمی از افراد تنها به قصد خرید به این مراکز می‌روند که این مهم بی‌تردید در کسب‌وکار مغازه‌های موجود در پاساژ نیز آثار منفی را بر جای می‌گذارد. به عبارت ساده‌تر امروزه مراکز خرید دیگر نقش چندانی در فروش اجناس ندارند بلکه به جولانگاهی برای روابط اجتماعی و دیدارهای دوستانه تبدیل شده است.
نبود اماکن تفریحی برای جوانان به ویژه زنان در ارومیه را می‌توان از جمله دلایل اصلی رواج پاساژگردی در این شهر قلمداد کرد. البته در این میان حضور زنان در پاساژها بیش از مردان به چشم می‌خورد. زیرا زنان جامعه امروز ما در مقایسه با مادران و نسل‌های پیش از خود از اوقات فراغت بیشتری برخوردارند و داشتن تنها تک فرزند از دلایل مهم این موضوع است. متاسفانه شهر ارومیه با وجود داشتن پتانسیل‌های فراوان ولی هنوز فاقد محیط‌های تفریحی مناسب است.
 از معایب پدیده پاساژگردی را می‌توان در افزایش تجمل‌گرایی جست‌و‌جو کرد، چراکه بنا به اظهارنظر جامعه‌شناسان گشت‌وگذار بی‌رویه در مراکز خرید می‌تواند منجر به افزایش تمایل افراد به پیروی از مد و تجمل‌گرایی باشد، چراکه به‌هنگام گذراندن وقت در مراکز خرید به‌راحتی با مد و تجملات آشنا خواهند شد، بنابراین فارغ از اینکه در چه طبقه اقتصادی قرار دارند خود را ملزم به پیروی از مد و تجمل‌گرایی می‌کنند.

رواج پاساژگردی در میان زنان ارومیه

بی‌تردید جای خالی نبود اماکن تفریحی ویژه برای بانوان یکی از مشکلاتی است که شهر ارومیه با آن دست و پنجه نرم می‌کند و کلانشهری همچون ارومیه تنها دارای یک پارک ویژه بانوان است که آن نیز فاقد امکانات و تجهیزات برای بانوان جهت گذراندن اوقات فراغتشان محسوب می‌شود.

بهره‌برداری از پارک سلامت ارومیه تا پایان سال‌جاری

محمدکاظم زوار، معاون فنی و عمرانی شهرداری ارومیه در گفت‌و‌گو با سرویس اجتماعی باریش، با اشاره به نقش مهم فضاهای شهری در ترویج نشاط اجتماعی در بین شهروندان خاطرنشان کرد: در راستای تحقق این امر پروژه پارک سلامت ارومیه در حال احداث است.
وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی این طرح در سال جاری به دلیل انصرف پیمانکار از ادامه همکاری برای مدتی راکد مانده بود، تصریح کرد: اعتبارات مالی طرح ماده 48 شده و با انعقاد قرارداد با پیمانکار جدید فعالیت اجرایی آن از سرگرفته شده است.
این مسئول، عدم تامین به موقع اعتبارات مالی با توجه به وضعیت سخت اقتصادی در کشور را دلیل عمده برای تکمیل نشدن طرح‌های عمرانی دانست و اضافه کرد: در حال حاضر کمبود اعتبارات سبب شده است طرح‌های عمرانی در حوزه شهری با پیشرفت کندی داشته باشد.
زوار همچنین با اشاره به اینکه پارک سلامت ارومیه در مساحتی بیش از 20 هزار متر مربع با امکانات ویژه در حال احداث است، اظهار امیدواری کرد در فروردین سال جدید شهروندان ارومیه‌ای بتوانند از خدمات شهری پارک سلامت بهره‌مند شوند.
جای خالی برنامه‌ریزی‌های فرهنگی
یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی مراکز خرید همسونبودن آنها با ارزش‌ها و برنامه‌های فرهنگی حاکم بر جامعه است که مشکلات عدیده‌ای را در زندگی شهری ایجاد کرده، چراکه باید در نظر داشت مال‌ها خود نوعی بازار است، از این‌رو باید همان انتظاراتی که از بازار در گذشته می‌رفت امروزه از مال‌ها داشت، برای مثال در گذشته بازار نمادی از جامعه و فرهنگ غنی بود و کسبه و افرادی که در بازار حضور پیدا می‌کردند خود را مقید به رعایت آن می‌کردند اما امروزه پاساژ به‌عنوان مراکز مد و مدگرایی در میان افراد جامعه شناخته شده است. باید یادآور شد در بازارهای قدیمی مردان نقش تعیین‌کننده‌ای در بازار ایفا می‌کردند، این در حالی است که امروزه زنان تعیین‌کننده نحوه فعالیت و یا شکل‌گیری مراکز خرید هستند که می‌تواند نشان از تمایل بالای افراد به مصرف‌گرایی داشته باشد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید