15:47|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 26 فروردین 1398 - 10:58
کد خبر: 11788
باریش گزارش می‌دهد:

طرح دوچرخه‌های هوشمند نیازمند بازنگری است

دوچرخه‌های هوشمند از جمله طرح‌های شهری است که اگر زیرساخت‌های آن مدنظر قرار گیرد می‌توان از آن در کاهش ترافیک و داشتن شهری هوشمند بهره برد.
طرح دوچرخه‌های هوشمند نیازمند بازنگری است

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، چند سالی است که طرح دوچرخه‌های هوشمند در سطح شهر ارومیه اجرا شده است این طرح به منظور کاهش آلودگی هوا، استفاده از وسایل نقلیه سبک و همچنین در راستای کاهش ترافیک راه اندازی شد اما در حال حاضر به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب و عدم مدیریت صحیح استقبال خوبی از آن صورت نمی‌گیرد و مردم نیز به جهت نبود مسیر مناسب برای استفاده از دوچرخه‌های هوشمند رغبتی جهت استفاده از این دوچرخه‌ها از خود نشان نمی‌دهند.  
سامانه هوشمند اشتراک دوچرخه در ارومیه  فراگیر نشده است
رسول اصغرزاده عضو شورای اسلامی شهر ارومیه در گفت و گو با خبرنگار سرویس اجتماعی باریش در آبان ماه سال 96 اظهار کرد: سامانه هوشمند اشتراک دوچرخه در حال اجرا است اما احتمالا به دلیل اینکه مردم صرفا به فکر مبدا و مقصد خود هستند و یا به منظور تفریح و ورزش به این موضوع نگاه می کنند، استفاده از آن در سطح شهر چشمگیر نیست.
وی، تصریح کرد: تمامی سامانه‌های دوچرخه به تجهیزات الکترونیکی و کارت اشتراک مجهز شده‌اند و به هر کسی که داوطلب استفاده از دوچرخه باشد، کارت اشتراک صادر می‌شود و می‌تواند شبانه روز از این طرح استفاده کنند.
رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه، درباره استقبال مردم از این طرح گفت: استفاده مردم از این دوچرخه‌ها به نوعی در ایستگاه‌ها و مسیرهای ویژه قابل مشاهده است ولی آن طور که باید، متأسفانه به صورت عام و فرا گیر استفاده نمی‌شود.
اصغرزاده افزود: به دلیل کمرنگ بودن استقبال مردم از این طرح، سازمان فرهنگی و ورزشی و سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری ارومیه موظف به آسیب شناسی و بررسی این موضوع شده اند تا به بررسی تعداد دوچرخه‌ها و محل ایستگاه‌ها بپردازند.
وی کاهش استفاده از خودروهای شخصی در داخل شهر را یکی از اهداف اصلی این طرح عنوان کرد و گفت: در خصوص مسیرهای دوچرخه سواری تجدید نظر شود و بررسی درباره مسیرهای مربوطه در سطح شهر ارومیه توسط سازمان‌های متولی و مربوطه و پلیس راهور صورت گرفته تا برای مردم قابل استفاده شوند.
اصغرزاده در خصوص الزامات فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه در شهر ارومیه گفت: برای فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه باید مسیرهای مربوطه ایمن بوده که در این مورد باید پلیس راهور همکاری کند و همچنین جایگزین دوچرخه به جای استفاده از خودروی شخصی به مردم معرفی شود.
رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه، هزینه استفاده از سامانه هوشمند اشتراک دوچرخه را ناچیز عنوان کرده و گفت: برای استفاده از دوچرخه ها قبلا از مردم سپرده گرفته می‌شد اما به دلیل به صرفه نبودن آن برای مردم با مصوبه شورای اسلامی شهر ارومیه این سپرده گیری حذف شد.
نبود زیرساخت‌های مناسب دوچرخه‌های هوشمند را از دور خارج کرد
حسین پناهی عضو شورای اسلامی شهر ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز اظهار کرد: عدم موفقیت در ادامه طرح سامانه دوچرخه‌های هوشمند در ارومیه به دلیل نبود بستر مناسب و آماده‌سازی‌ زیر ساخت‌های لازم در سطح شهر ارومیه است.
وی افزود: استقبال شهروندان و فرهنگ سازی در این زمینه فراهم شده و مردم نیز مشتاق استفاده از دوچرخه‌های هوشمند هستند اما نبود مسیرهای ویژه دوچرخه سواری و ایمنی کافی شرایط را برای ادامه و افزایش اجرای این طرح در سطح شهر محدود کرد.
 پناهی با اشاره به اینکه شورای شهر مشتاق اجرای این طرح است، عنوان کرد: در برخی از ایستگاه‌هایی که در سطح شهر احداث شده شهروندان به صورت تفریحی از دوچرخه‌های هوشمند استفاده می‌کنند اما به جهت نبود بستر و آمادگی مسیرهای مورد نظر فعالیت این ایستگاه‌ها قابل توجه نیست.
عضو شورای اسلامی شهر ارومیه تصریح کرد: امیدواریم در میان طرح‌های آتی شورای شهر و شهرداری ارومیه، اگر بتوانیم خیابان امام را به پیاده راه تبدیل کنیم و مسیر تردد خودروها را در این مکان محدود کنیم امکان و بستر مناسب جهت استفاده از دوچرخه‌های هوشمند نیز فراهم می‌شود.

حال از این رو امیدواریم مسئولان مربوطه اقدامات لازم و مناسب را جهت اجرای منظم این طرح در شهر ارومیه را ایجاد کنند تا شهروندان بتوانند با استفاده از دوخرچه‌های هوشمند در سطح شهر در جهت نشاط شهری و کاهش ترافیک تا حدی زیادی مثمرثمر واقع شوند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید