07:05|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 25 فروردین 1398 - 10:19
کد خبر: 11782

قیمت‌های سلیقه‌ای در بازار ارومیه غوغا می‌کند

این روزها مردم علاوه بر افزایش قیمت تمام کالاها و اقلام اساسی آن هم به شکل سرسام‌آور با مشکل قیمت‌های سلیقه‌ای در بازار ارومیه نیز درگیر هستند ولی گویا مسئولین هیچ علاقه‌ای به شنیدن صدای مردم و چاره‌اندیشی برای شرایط مذکور ندارند.
قیمت‌های سلیقه‌ای در بازار ارومیه غوغا می‌کند

به گزارش سرویس اقتصادی باریش‌نیوز؛ تفاوتی ندارد، برای خرید چه کالایی به بازار ارومیه مراجعه کرده باشید و یا قصد خرید از کدام مرکز خرید را داشته باشید چون با چرخی کوتاه در بازار متوجه می‌شوید که قیمت تمام کالاها کاملا سلیقه‌ای است و هیچ نظارتی نیز وجود ندارد. هر مغازه‌دار براساس میل و تصمیم خود قیمتی را بر روی کالای خود درج می‌کند و اگر اعتراضی هم به قیمت تعیین شده کنید با جمله‌ی معروف «همینی که هست، نمی‌خواهی نخر» مواجه خواهید شد. همین بلاتکلیفی قیمت‌ها و جولان قیمت‌های سلیقه‌ای در بازار سبب شده مردم علاوه بر مشکل افزایش قیمت کالاها و مایحتاج خود دچار سردرگمی نیز شوند.
عدم نظارت به موقع حاکمیت سبب بروز موج گرانی در بازار
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت کنترل قیمت در بازار از سوی دولت اظهار داشت: در قانون به طور کامل کنترل قیمت بازار بر عهده نهادها و سازمان‌هایی قرار داده شده است، تا از گران فروشی و افزایش خودسرانه قیمت در کشور اجتناب شود.
نادر قاضی‌پور تصریح کرد: قیمت کالا از تولید تا مصرف زنجیره‌ای را سپری می‌کند که باید در این زنجیره وزارت صنایع و معادن برای کنترل قیمت برنامه‌ای داشته باشد، اگر این امر صورت نپذیرد همواره شاهد گرانی کالاها به ویژه کالاهای کمیاب خواهیم بود.
وی با اشاره به وضعیت نابسامان قیمت کالاها در بازار گفت: عدم نظارت به موقع حاکمیت برای کنترل بازار سبب افزایش قیمت کالاها در بازار شده است، این افزایش قیمت قشر آسیب‌پذیر جامعه را تحت فشارقرار داده و باعث شده مستضعفین روز به روز مستضعف‌تر شوند.
فروشندگان مستلزم به درج قیمت روی کالاها هستند
معاون اجرایی اداره کل تعزیرات حکومتی آذربایجان‌غربی، با اشاره به جلوگیری از گرانفروشی در استان اظهار داشت: درج قیمت روی کالاها، خدمات و تناسب آن براساس قیمت‌گذاری حمایتی یا هزینه تمام شده از الزاماتی است که فروشندگان کالا باید آن را رعایت کنند.
خلیل ابراهیمی گفت: برای تاثیرگذاری بیشتر در رسیدگی به گرانفروشی، مجازات از طریق جریمه است که 20 درصد نسبت به ماه گذشته افزایش یافته که بلافاصله پس از رسیدن پرونده در اسرع وقت در ادراه تعزیرات مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
وی تاکید کرد: برای ایجاد آرامش در فضای جامعه، رصد مستمر بازار عرضه و تقاضا برای تامین، توزیع کالا و خدمات رسیدگی به گزارشات مردمی و جلوگیری از کمبود می‌تواند در تنظیم بازار موثر باشد.
اما آنچه در عمل دیده می شود خلاف این است و هیچ قیمت گذاری روی کالاها وجود ندارد و حتی فاصله قیمت کالا علاوه بر این که از خیابان به خیابانی دیگر متفاوت است حتی گاها در دو مغازه چسبیده به هم نیز این قیمت ها ثباتی ندارند
گوش شنوایی برای شنیدن حرف‌های مردم وجود ندارد
یکی از شهروندان درخصوص جولان گرانی و قیمت‌های سلیقه‌ای می‌گوید: افزایش قیمت به ویژه در کالاهای اساسی معیشت مردم را با مشکل جدی روبه‌رو کرده است ولی سکوت مسئولین نشانگر آن است که مسئولین به اندازه‌ای از مردم دور هستند که این  مشکلات را تجربه نمی‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: گوش شنوایی حتی برای شنیدن دردها و مشکلات مردم وجود ندارد و ادامه این وضعیت سبب می‌شود بسیاری از افزاد که با فقر درگیر هستند و به سختی روزگار می‌گذرانند با ادامه این روند زیر فشار اقتصادی نابود خواهند شد.

مردم محکوم به تحمل و مسئولین علاقمند به سکوت
مریم صادقی یکی دیگر از شهروندان ارومیه است، که برای خرید پیاز به بازار مراجعه کرده است، او می‌گوید: یک ساعتی است که قیمت پیاز را در مغازه‌های مختلف جویا می‌شوم و قیمت‌ها از 11 تا 15 تومان در مغازه‌های مختلف متغییر است.
وی می‌گوید: گوشت و مرغ که گران شد، گفتند نخرید ما هم نخریدیم، سپس آجیل، میوه، شیرینی و سبزی نیز از سفره‌هایمان حذف شد ولی انگار این دومینوی گرانی و بی‌توجهی مسئولین پایانی ندارد و ما حتی نمی‌توانیم در سفره خود پیاز  هم داشته باشیم.
صادارت بدون توجه به نیاز بازار، نبود نظارت جدی از سوی مسئولین وبی‌انصافی برخی فروشندگان هر روز بیشتر از دیروز به افزایش قیمت کالاها و نارضایتی وگلایمندی مردم دامن می‌زند ولی در این میان مردم محکوم به تحمل هستند و مسئولین علاقمند به سکوت.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید