20:14|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 24 فروردین 1398 - 13:28
کد خبر: 11780
باریش گزارش می‌دهد:

بازشدن گره‌کور ازدواج با درمان‌های مقطعی!

در سال‌های اخیر که آمار ازدواج هر روز بیشتر و بیشتر آب می‌رود و در مقابل آمار طلاق هرساله سبقت‌های غیر مجاز می‌گیرد، باید دید که مشوق‌های مالی چگونه می‌تواند بازگشای گره‌کور افزایش آمار ازدواج شود.
بازشدن گره‌کور ازدواج با درمان‌های مقطعی!

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، ازدواج مهم‌ترین تصمیمی است که هر فرد در طول زندگی می‌تواند داشته باشد چراکه ورود افراد به زندگی یکدیگر می‌تواند تعیین کننده ادامه مسیر باشد و چه‌بسا عدم آگاهی و تصمیم‌های عجولانه و صرفا از روی احساسات و دلایل سطحی تا کنون خیلی از زوجین را از ادامه زندگی در کنار هم ناامید کرده و کار را به پله‌های دادگاه خانواده کشانده است.
سوال اینجاست چرا با وجود افزایش ازدواج جوانان در سن ازدواج  تمایل این قشر به تشکیل خانواده و قبول مسئولیت را کاهش داده است، باریش نیوز در گزارش پیش رو  به بررسی پاسخ این سوال از منظر کاربران می‌پردازد.
ازدواج در شرایط فعلی ریسک است
علی مخاطب 34 ساله که خود را کارشناس ارشد رشته آی تی معرفی کرده می‌گوید: در شرایط فعلی حاکم بر اقتصاد جامعه ازدواج کردن و تشکیل زندگی مشترک برای نسل جوان که پشتوانه خاصی هم ندارند ریسک بزرگی است.
وی ادامه داد: توقعات خانواده‌های طرفین هم که بالا نباشد با درآمدهای فعلی و وام‌هایی ازدواج یک جوان نمی‌تواند ازدواج کند چه برس که بچه‌دار هم بشوند.
دست خالی زوجین از تسهیلات، بخاطر نداشتن ضامن معتبر
الناز 28 سال دارد و سال گذشته عقد کرده است، در این رابطه گفت: برای دریافت وام ازدواج به هر بانکی که مراجعه میکنیم چند برابر مبلغ وام چک و سفته و ضامن کارمند می‌خواهند و دلیل نداشتن ضامن فعلا نتوانستیم‌ایم وام ازدواجمان را بگیرم و بلاتکلیف مانده‌ایم.
وی افزود: در شرایط اقتصادی هم که قیمت لوازم هر روز بیشتر از پیش می‌شود ازدواج کردن تنها باری به کوه مشکلات جوانان اضافه کرده و نمی دانیم چه آینده ای در انتظارمان است.
وقتی امنیت شغلی ندارم چطور ازدواج کنم!
مهدی 29 ساله است و در یک شرکت خصوصی کار می‌کند در رابطه با اینکه چرا ازدواج نمی کند، گفت: با اوضاع کاری فعلی جرات نمی‌کنم به ازدواج فک کنم، صاحب شرکت هر روز به بهانه اینکه نمی‌تواند دستمزد کارگران بدهد عده‌ای اخراج می‌کند  و با نبود شغل چطور می‌شود تشکیل خانواده داد.
وی ادامه داد: الان مجرد هستم و برایم فرقی ندارد که درآمد روزانه داشته باشم یا نه ولی خانواده داشتن مسئولیت دارد و باید هزینه‌های خانه را تامین کرد ولی با کدام کار! دولت اگر صد میلیون هم واج ازدواج بدهد وقتی جوان کار و درآمد نداشته باشد چگونه باید بازپرداخت آن را بپردازد!
مشوق‌هایی که مرحم زخم‌ها نمی‌شود!
در حالی که چند سالی است زنگ خطر پیری جمعیت در کشور به صدا درآمد است و دولت سعی دارد با مشوق‌های مالی و افزایش حمایت‌های خود از خانواده‌ها روند ازدواج و همچنین فرزندآوری را در جامعه تسریع ببخشد اما آمارهای منتشر شده از آمار ازدواج نشان می‌دهد که درمان های مقطعی و وعده‌هایی که تنها در حرف دهن پرکن هستند تاکنون نتوانسته گره کور مشکل عدم تمایل جوانان به ازدواج را بازگشایی کند.
اما به نظر می‌رسد که بیشترین و مهم‌ترین عامل در نبود انگیزه  جوانان به تشکیل خانواده را باید در ضعف بنیان‌های اقتصادی جامعه و رکود حاکم بر چرخه کسب و کار دانست چراکه اگر جوان امروز به داشتن شغل مناسب و امنیت شغلی لازم ایمان داشته باشد، برای عبو از گذرگاه‌های اقتصادی پیش رو در زندگی دیگر هراسی نخواهد داشت.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید