05:53|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 24 فروردین 1398 - 10:24
کد خبر: 11775
باریش گزارش می‌دهد:

مرگ‌هایی که نبود فرهنگ رقم می‌زند

این روزها صدای بوق‌های ممتد و ناسزاهای مملو از خشم در خیابان‌های شهر به خوبی اعلام حضور می‌کند. رانندگانی که هرکدام بنابه قانونی نانوشته تنها خود را محق می‌دانند و دوست دارند هرطور که شده و به هر قیمتی به مقصد برسند.
مرگ‌هایی که نبود فرهنگ رقم می‌زند

به گزارش سرویس اجتماعی باریش‌نیوز؛ این روزها صدای بوق‌های ممتد و ناسزاهای مملو از خشم در خیابان‌های شهر به خوبی اعلام حضور می‌کند. رانندگانی که هرکدام بنابه قانونی نانوشته تنها خود را محق می‌دانند و دوست دارند هرطور که شده و به هر قیمتی به مقصد برسند و در این میان اینکه قانون چه چیزی می‌گوید و یا حق با چه کسی است به هیچ وجه اهمیت ندارد. زیرا خودخواهی و عدم احترام به قوانین در فرهنگ رانندگی افراد بیداد می‌کند. شهر ارومیه نیز از این قاعده مستثنی نیست و خیابان‌های پراز ترافیکش به راحتی نشانگر این موضوع است. هرچند عمده یادگار ناپسند و مذموم این رفتارها جا نهادن تصادف‌های داخل شهری است که حتی منجر به مرگ هم می‌شود ولی علاوه براین نشان از مرگ فرهنگ در میان مردم دارد مردمی که امروز با دستان خودشان فرهنگ را قربانی می‌کنند و برای نسل‌های فردا ارثی جز خودخواهی و بی اعتنایی بر حقوق را برجای نمی‌گذارند.
149 نفر در معابر شهری ارومیه جان باخته اند
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی اظهار کرد : 46 نفر از این تعداد در سال 1394، 46 نفر در سال 1395 و 57 نفر در سال 1396 بر اثر وقوع تصادف به ویژه در کمربند میانی ارومیه جان باخته اند.

سرهنگ صمد بی‌غم اضافه کرد: رشد 23 درصدی تلفات طی سال 1396 نسبت به سال پیش از آن بسیار نگران کننده است و برای جلوگیری از تداوم این روند باید برنامه ریزی اساسی توسط نهادهای مسوول صورت گیرد.

وی بیان کرد: 113 نفر از این تعداد بر اثر برخورد خودرور با عابر پیاده، 13 نفر بر اثر واژگونی خودرو و بقیه در نتیجه سایر سوانح رانندگی جان خود را از دست داده اند که بخش عمده آنها در پی سرعت غیرمجاز در معابر درون شهری اتفاق افتاده است.
وی افزود: استفاده از دوربین های کنترل سرعت و کنترل تخلف در کمربندی ارومیه به ویژه پس از روگذرها بسیار ضروری است و در این خصوص اهتمام ویژه شهرداری ارومیه موثر خواهد بود.
وی اضافه کرد: از جمله دیگر معضلاتی که تصادف در معابر درون شهری ارومیه به ویژه برخورد خودرو با عابر پیاده را موجب می شود، گذر مردم از عرض کمربندی خاتم الانبیا (ص) حدفاصل پل ابوذر تا پل نزدیک پایانه مسافربری شهر ارومیه است که به نظر قابل حل نیست.
وی با اشاره به فنس کشی مسیر توسط شهرداری برای حل این معضل در سال های گذشته، بیان کرد: با وجود راه اندازی سه دستگاه پل عابر پیاده در این مسیر، شهروندان فنس ها را تخریب کرده و از زیر پل ها تردد می کنند و این امر تعداد تصادف ها و تلفات را بالا برده است.
راهکار طولانی مدت برای این معضل، فرهنگ سازی است ولی باید برای کوتاه مدت از روش های بازدارنده غیرقابل تخریب استفاده شود. سالانه 500 نفر در تصادف های رانندگی آذربایجان غربی جان خود را از دست می دهند که سهم 11 درصدی این تعداد در سوانح رانندگی درون شهری ارومیه قابل توجه است. آذربایجان غربی ششمین استان کشور از نظر وجود نقاط حادثه خیز درون شهری به شمار می رود و تعداد زیادی از آنها شامل 117 نقطه حادثه خیز به ارومیه اختصاص دارد..‎‎‌‎ 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید