22:37|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 22 فروردین 1398 - 12:11
کد خبر: 11770
باریش گزارش می‌دهد:

نفس‌های تئاتر در ارومیه به شماره افتاد

تئاتر را مادر هنرهای نمایشی می‌داند که در آن احساسات بیننده به وجد می‌آید و به نظاره یک کارگروهی می‌نشیند ولی عدم توجه مسئولین در ارومیه به این نمایش و هنرمندان آن سبب شده تا کلانشهر ارومیه حتی فاقد سالن تئاتر باشد و لذا تئاتر در این شهر رو به افول رود.
نفس‌های تئاتر در ارومیه به شماره افتاد

به گزارش سرویس فرهنگی باریش، تئاتر یکی از شاخه‌های نمایشی است که بازیگران آن با اجرای موضوعات مختلف به صورت نمایش به مشکلات و واقعیات روز جامعه می‌پردازند و علاقمندان به این رشته نمایشی را به تماشا ترغیب می‌کنند اجرای تئاتر همانند سایر هنرهای دیگر نیاز به هزینه و مکان مناسب دارد اما در حال حاضر در ارومیه وضعیت تئاتر مناسب نیست و حمایت چندانی از آن نمی‌شود و این باعث شده که علاقمندان تماشای تئاتر نیز کمتر به سمت این هنر روی آورند.   
تئاتر استان نیاز به بازبینی دارد
حجت الاسلام ناصر خدایاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی باریش، در خصوص وضعیت تئاتر در استان اظهار کرد: تمامی گروه‌های تئاتر استان زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌باشد بخشی مرتبط با شهرداری و بقیه مطلق به بخش خصوصی است.
وی به تقویت بنیه هنری گروه‌های تئاتر در استان اشاره و افزود: برگزاری انتخابات انجمن تئاتر و نمایش در استان، برگزاری جشنواره سالانه تئاتر، تقویت و ایجاد زیر ساخت‌های مورد نیاز در بخش نمایش و تئاتر، فراهم کردن بودجه و اعتبار و آسیب شناسی تئاتر و رفع ضعف‌های موجود تا حد زیادی در بهبود وضعیت تئاتر در استان تأثیر گذارخواهد بود.
حجت الاسلام خدایاری افزود: همچنین تشکیل انجمن هنرمندان، با حضور تمامی آنان به صورت گسترده و معرفی بهترین‌های تئاتر استان به تهران از جمله برنامه‌های مورد نظر در این زمینه است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر تمرکز در تقویت وضعیت تئاتر استان معرفی و تعریف پتانسیل‌ها و استعدادهای جوانان علاقمند در زمینه تئاتر و نمایش استان است که بتوانیم موانع موجود را حل کنیم تا ریزشی در گروه‌های تئاتر و نمایش استان وجود نداشته باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در ادامه افزود: باید در زمینه وضعیت تئاتر استان بازبینی صورت گیرد با توجه به اینکه آذربایجان غربی قابلیت و پتانسیل خوبی در زمینه تئاتر و نمایش دارد اما متاسفانه در مقایسه با وضعیت انجمن‌های نمایشی سایر استان‌ها از وضعیت قابل قبولی برخودار نیست و سطح انتظارات از این فراتر است.
امیدواریم مسئولان مربوطه با توجه به پتانسیل موجود در استان و شهر ارومیه و همچنین در راستای حمایت از جوانان و علاقمندان  از تئاتر تمهیدات لازم را برای ایجاد و احداث فضای مناسبی برای نمایش  هنرهفتم را بیندیشند.  
کلانشهر ارومیه نیاز اساسی به سالن تئاتر دارد 
پدرام رحمانی مسئول واحد نمایش حوزه هنری آذربایجان غربی در گفت‌وگو با  خبرنگار باریش عنوان کرد: در ارومیه سالن اجرای تئاتر وجود ندارد و این یکی از بزرگترین ضعف‌های تئاتر به شمار می‌رود. تئاتر ارومیه به وجود و احداث سالن تئاتر شهر نیاز اساسی دارد باید مکانی باشد که مخاطب اطلاع یابد هر زمانی می‌تواند به تماشای تئاتر بپردازد.
رحمانی به مخاطبان تئاتر در ارومیه نیز اشاره و اضافه کرد: در حال حاضر استقبال مردم از تماشای تئاتر نسبت به 10 سال گذشته وضعیت خوبی دارد در طول این 10 سال و با تلاش کارگردان‌های تئاتر در سطح شهر ارومیه به جهت اجراهای متعدد، استقبال مردم رضایت بخش بوده است.
رحمانی گفت: مخاطبان تئاتر امروزه به تماشای تئاتر علاقه نشان می‌دهند و نه تنها برای تماشای تئاتر شوق دارند بلکه به جهت تهیه بلیت هزینه می‌کنند که این اتفاق مثبت و امیدوار کننده‌ای است از این رو سعی کرده‌ایم هزینه‌های تهیه بلیت تئاتر را معقول‌تر و با صرفه تر در نظر بگیریم تا مخاطبان بتوانند استفاد کنند و به تماشای تئاتر ترغیب شوند.
وی افزود: در سال‌های اخیر تبلیغات و نصب بنرهای شهری در راستای اطلاع رسانی اجرای تئاتر در شهر بسیار مؤثر بوده است و همچنین اطلاع رسانی در فضای مجازی نیز در جذب مخاطب تأثیر گذار بوده است.
رحمانی به نبود دانشکده تئاتر و نبود تئاتر شهر در ارومیه اشاره و ادامه داد: در شهر ارومیه سالن اجرای تئاتر شهر وجود ندارد و این یکی از بزرگترین ضعف‌های تئاتر به شمار می‌رود همچنین تئاتر ارومیه به وجود و احداث تئاتر شهر نیاز اساسی دارد باید مکانی باشد که مخاطب اطلاع یابد هر زمانی می‌تواند به تماشای تئاتر بپردازد.
وی تصریح کرد: نبود دانشکده آکادمیک تئاتر در شهر یکی دیگر از مشکلات و ضعف تئاتر است آذربایجان غربی پتانسیل وجود و احداث دانشکده تخصصی تئاتر را دارد پتانسیل برای تشکیل دانشگاه و هئیت امنای دانشگاه نیز با وجود افراد تحصیل کرده در این رشته محیا است. 
مسئول واحد نمایش حوزه هنری افزود: دانشگاه‌ها باید جهت همکاری و تشکیل دانشکده تخصصی تئاتر در شهر اقدام کنند. اما اقدامی برای تعیین رشته تخصصی تئاتر انجام نمی‌شود چرا که رشته تئاتر رشته پر هزینه‌ای می‌باشد و امکانات خاص و تخصصی را می‌طلبد که شاید عدم علت ورود به این رشته همین است تا زمانی که دانشکده تئاتر در شهر تشکیل نشود وضعیت تئاتر همین گونه خواهد بود.  ‌ 
امیدواریم مسئولان مربوطه با توجه به پتانسیل موجود در استان و شهر ارومیه و همچنین در راستای حمایت از جوانان و علاقمندان از تئاتر تمهیدات لازم را برای ایجاد و احداث فضای مناسبی برای نمایش هنرهفتم را بیندیشند.

با توجه به شرایط کنونی جامعه و نبود تفریحات سالم برای جوانان می‌توان با احیای هنرهایی همچون تئاتر از هنرمندان این هنر حمایت کرد و نیز زمینه‌ای جهت بهره‌مندی جوانان از این هنر فراهم کرد تا در کنار خانواده و دوستانشان از یک نمایش لذت ببرند و زوایای پیدا و پنهانش را بررسی کند ولی عدم توجه مسئولین در آذربایجان غربی و شهر ارومیه نشان از بی‌توجهی آنان به هنر و جوانان دارد که با ادامه یافتن این روال در آینده شاید هرگز نتوان تبعات این بی‌توجهی را جبران کرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید