03:55|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 20 فروردین 1398 - 12:43
کد خبر: 11758

جای خالی طرح‌های عملی در ساماندهی دستفروشان

بساط کردن در کنار خیابانها به ویژه معابر اصلی شهر همیشه دردسرهای خاص خود را برای شهروندان داشته است، از این رو باید طرح‌های عملی در ساماندهی این قشر به کار گرفته شود.
جای خالی طرح‌های عملی در ساماندهی دستفروشان

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، بساط کردن در کنار خیابان از جمله مشاغلی است که علیرغم کاذب شمردن آن در فضای کسب و کار به دلایل مختلف همچون کاهش فرصت‌های شغلی پایدار و کم‌شدن میزان درآمد خانوار در مقابل افزایش هزینه‌های جاری زندگی به شغل ثابت برخی از افراد تبدیل شده است.
در فرهنگ اسلامی تلاش برای کسب روزی حلال هم ردیف جهاد در راه خدا عنوان شده و ثوابی برابر با کار انبیای الهی نصیب فرد می‌کند ولو اینکه این کار دستفروشی در کنار خیابان باشد.
باید اذعان کرد که جای خالی طرح‌های عملی و پایدار، علیرغم تلاش نهادها و سازمان‌های متولی در ساماندهی دستفروشان در ارومیه به‌طوری که امرار و معاش خانواده‌ای که از این راه ارتزاق می‌کند، دچار آسیب نشود، در این زمینه به خوبی احساس می‌شود.
دست‌فروشی تنها محل تامین هزینه‌های زندگیم است
حسین، مرد میانسالی که با دستفروشی و بساط کردن در کنار خیابان گذران روزی برای خود و خانواده اش می کند، در همین رابطه به باریش گفت: من یک فرزند دختر و دو پسر دارم و دخترم ازدواج کرده و از زمانی که از روستا به شهر آمده‌ام چون نتوانسته‌ام کار مناسبی پیدا کنم دستفروشی می‌کنم.
وی ادامه داد: امسال هم امیدمان به فروش دم عید بود، چون هر سال دم عید شهرداری اجازه می‌داد تا در خیابان عطایی بساط کنیم و درآمد خوبی داشتم.
این دستفروش با بیان اینکه امسال عید سختی داشته، ادامه داد: امسال گفتند که باید به مکان خاص دستفروشان در خیابان امام برویم و اجازه نداریم در کنار خیابان بساط کنیم اما فروش خوبی نداشتیم چون هیچ کس استقبال نکرد شاید هم اصلا خبر نداشتند که دستفروشها در کجا بساط می‌کنند.
همه مردم نمی‌توانند از مغازه‌ها خرید کنند
مهین زن جوانی است که از جمع‌آوری دستفروشان در خیابان‌های اصلی شهر گلایه کرده و می‌گوید: اقشار ضعیف و کم درآمد نمی‌توانند از مغازه‌های لوکس خرید کنند و بیشتر از دستفروشان خرید می‌کردند چون نسبت به مغازه‌ها قیمتشان مناسب‌تر بود.
وی افزود: اما حالا که دستفروشان را جمع کردند افرادی مثل من که قدرت مالی زیادی ندارند از کجا باید خرید کنند، حداقل مسئولان باید مکان بهتری که در دسترس همه باشد برای این افرا در نظر بگیرد.
هدف از ساماندهی کمک به رونق کسب و کار افراد است
رئیس سازمان مدیریت ساماندهی مشاغل شهری شهرداری ارومیه، در ‌گو با باریش از تعیین بیش از 30 نقطه برای استقرار دستفروشان در سطح شهر خبر داد و گفت: نکته حائز اهمیت در تعیین محل‌های مورد نظر عدم تمرکز آن بر مرکزیت شهر برای جلوگیری از ایجاد ترافیک شهری است.
غلامرضا حافظی، با بیان اینکه این نقاط بیشتر در حاشیه شهر تعبیه شده است، اضافه کرد: سیاست اصلی در ساماندهی مشاغل شهری کمک به روان شدن‌ ترافیک و ترغیب مردم برای خرید از مراکز دور از مرکزیت شهر است تا تجمع در خیابان‌های اصلی کاهش یابد و از این طریق مردم راحت‌تر بتوانند در معابر شهری تردد داشته باشند.
این مسئول با بیان اینکه اجرای این طرح در راستای شناسنامه‌دار کردن تمام دستفروشان جهت ساماندهی مشاغل شهری است، افزود: برای افرادی که در این طرح ثبت‌نام کنند کارت شناسایی صادر می‌شود و تمام خدمات ارائه شده در این طرح به طور رایگان انجام می‌شود.
رئیس سازمان مدیریت ساماندهی مشاغل شهری شهرداری ارومیه، گفت: نگاه شهرداری ارومیه در فاز اول اجرای این طرح درآمدزایی نیست بلکه تمرکز اصلی بر  ساماندهی و کمک به رونق کسب و کار مشاغل شهری است.
براساس این گزارش، گرچه دست‌فروشی جزو مشاغل مزاحم و کاذب محسوب می‌شود، اما باید این واقعیت را نیز قبول کرد که شرایط اقتصادی فعلی و کمبود فرصت‌های شغلی برخی ها را مجبور می‌کند تا برای کسب روزی حلال و گذران خانواده هم که شده علیرغم میل باطنی خود در کنار خیابان بساط کنند از این رو شایسته است متولیان امر به جای طرح‌های فصلی و برخوردهای مقطعی طرح‌های عملی که ماندگاری و پایداری داشته باشد برای ساماندهی دست‌فروشان اجرا کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید