18:28|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 19 فروردین 1398 - 13:05
کد خبر: 11753
یادداشت:

مکدرشدن سیمای شهری ارومیه با گسترش حاشیه‌نشینی

معضل اجتماعی حاشیه‌نشینی بیشتر از یک دهه است که با گسترش بی‌رویه خود سیمای ارومیه را مکدر ساخته آسیب‌های جدی بر پیکره شهری آن وارد کرده است.
مکدرشدن سیمای شهری ارومیه با گسترش حاشیه‌نشینی

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، گسترش سکونتگاه های غیر رسمی در حاشیه شهرها از جمله معضلاتی است که همواره چهره و سیمای شهری را مخدوش می کند که کارشناسان دلیل اصلی آن را توسعه شهرنشینی برای یافتن موقیعت‌های اجتماعی و اقتصادی جدید از سوی مردم می‌دانند.
روند مهاجرت از روستاها به سمت شهرها نیز یکی از دلایلی است که در گسترش بی‌رویه حاشینه نشنی عنوان شده است و طبق گفته مسئولان آذربایجان غربی جزو 10 استان درگیر با این پدیده اجتماعی است.
بدون شک تا کنون خیلی‌ها از زوایای مختلف در رابطه با مشکلات و آسیب‌های پدیده اجتماعی حاشینه‌نشنی مطلب نگاشته و قلم زده‌اند و خیلی‌ها هم خوانده‌اند، از این رو به نظر می‌رسد بازگوکردن چندباره لیست آسیب‌ها و مشکلات این حوزه تنها تکرار مکررات است و تلف کردن وقت مخاطب!
اما آنچه در شرایط کنونی باید مورد توجه قرار گیرد، ساماندهی کردن مناطق حاشیه نشین شهری است، چراکه پر واضح است افرادی که در حاشیه شهرها سکونت دارند، از اقشار متوسط و ضعیف بوده و بدون شک توان مالی لازم برای ارتقای محل زندگی را حداقل در شرایط کنونی که قیمت مسکن در محدوده های شهر سر به فلک گذاشته است، را نخواهند داشت.
از سوی دیگر، اعطای برخی از خدمات شهری به مناطق حاشیه‌نشین نیز همواره با اما و اگرهای خارج از محدوده بودن همراه است که شرط اصلی برخورداری از امکانات را منوط به الحاق آن به محدوده شهری می‌کند، طرحی که عملی شدن آن هنوز در اندرخم یک کوچه مانده است.
طبق آمار سال‌های گذشته، آذربایجان غربی با 72 محله به مساحت 2500 هکتار و ارومیه با 40 محله به مساحت 800 هکتار با معضل حاشیه‌نشینی دسته و پنجه نرم می‌کنند. وجود این آمارها که بدون شک هر سال به تعداد آن افزوده می‌شود، این شائبه را ایجاد می‌کند که متولیان برای ساماندهی معضل حاشینه نشینی در کلانشهر ارومیه چه تدابیری را اندیشیده اند و این وعده‌ها کی جامعه عمل می‌پوشد تا شهر ارومیه مانند خیلی از کلانشهرهای دیگر کشور روند توسعه شهری خود را با شتاب بیشتری طی کند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید