14:21|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 19 فروردین 1398 - 11:11
کد خبر: 11749

تداوم بلاتکیفی قدیمی‌ترین ساختمان رسانه ملی در ارومیه

اولین ساختمان صدا و سیمای شهرستانی کشور در ارومیه که از معماری خاص و بی‌نظیری برخوردار است، سال‌هاست در بلاتکلیفی به سر برده و در حال حاضر هیچ کاربردی جز تبدیل شده به خرابه ندارد.
تداوم بلاتکیفی قدیمی‌ترین ساختمان رسانه ملی در ارومیه

به گزارش سرویس فرهنگی باریش، اولین ساختمان صدا و سیمای مراکز استانها 51 سال پیش در شهر ارومیه ساخته شده که از ویژگی‌های آن می‌توان به تلفیق زیبای معماری مدرن با ویژگی‌های معماری ایرانی، منحصر به فردبودن طرح و استفاده از تکنولوژی بتن اشاره کرد.
این بنای منحصر به فرد نیم قرن پیش توسط معمار برجسته به نام دکتر جهانگیر درویش طراحی ساخته شده است و اکنون بدون هیچ کاربری به خرابه‌ای تبدیل شده که گاهی اوقات پناهگاه معتادین می‌شود و یا آغل گوسفندان!
تعیین تکلیف در رابطه با تغییر کاربری قدیمی‌ترین ساختمان رسانه ملی در ارومیه از چند سال پیش در دستور کار جلسات کارگروه‌های شورای شهر قرار گرفته است اما هنوز پس از این همه جلسه و آمد و رفت‌ها هنوز که هنوز است اتفاق خاصی برای استفاده و بهره‌گیری از ظرفیت تاریخی این اثر معماری نیفتاده است.
آن زمان قرار بود این بنا با کاربری میزبانی سمینارها، همایش‌ها و کنفرانس‌های مختلف ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی احیا شود که بعد بحث تبدیل آن به موزه رادیو و تلویزیون هم مطرح شد اما انگار «شب دراز است و قلند بیدار».
احیای آثار تاریخی در راستای جذب گردشگر انجام شود
 حسین پناهی، عضو شورای اسلامی شهر ارومیه در گفت‌و‌گو با باریش، در رابطه تعیین تکلیف ساختمان قدیمی صدا و سیمای استان، اظهار کرد: این ساختمان به سبب داشتن معماری خاص و قدمتی که دارد یکی از امکان تاریخی مهم در شهر ارومیه به شمار می‌رود.
وی افزود: با توجه به لزوم احیای این ساختمان قدیمی برای استفاده از ظرفیت‌های آن جهت جذب گردشگر و توریست در شهر ارومیه، این ملک در ابتدا مقرر شد که به عنوان تالار شهر مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
پناهی ادامه داد: پس از اتمام مطالعات ساختمان قدیمی صدا و سیمای استان با همکاری سازمان‌های متولی تصمیم برآن شد که این مکان به پس قدردانی از 40 سال رشادت‌های حافظان امنیت به موزه تبدیل شود.
عضو شورای اسلامی شهر ارومیه در پایان خاطرنشان کرد: ساختمان تاریخی صدا و سیمای آذربایجان غربی با همکاری سازمان‌های مرتبط به موزه مجاهدت‌های خاموش استان تبدیل می‌شود.
حفظ اصالت آثار تاریخی در اولویت قرار دارد
جلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی همچنین در گفت‌وگو با باریش اظهار کرد: ساختمان قدیمی صدا و سیمای آذربایجان ارومیه در مالکیت شهرداری قرار دارد و سازمان میراث فرهنگی آمادگی لازم را دارد تا با حفظ اصالت اثر و بدون هیچ دخل و تصرفی در معماری بنای آن را به موزه و فضای فرهنگی بی‌نظیر برای بازدیدکنندگان تبدیل کند.
با اینکه دهها سال از مخروبه شدن این ساختمان که ارزش ملکی میلیاردی نیز دارد  می‌گذرد، اما تاکنون هیچ اتفاقی در محوطه این مجموعه نیفتاده بلکه در یک بی‌توجهی محض محوطه رها شده نخستین مرکز تلویزیون محلی ایران به محل چرای گوسفندان، رفت و آمد معتادین و سگ‌های ولگرد و در نهایت به آغل گوسفندان تبدیل شده است.
البته قدیمی‌ترین ساختمان صدا و سیمای محلی در ارومیه تنها اثر تاریخی و معماری نیست که به خاطر کم‌توجهی و نبود مدیریت‌های لازم در راستای تعیین کاربری های متناسب به حال خود رها شده است، اما وجود چنین کم‌کاری‌هایی این سوال را ایجاد می‌کند که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بی‌نظیر استانی و شهر ارومیه تا کی قرار است بدون تکلیف رها شده و هیچ سودی از قبل آن عاید مردم این دیار نشود.  

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید