09:54|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 18 فروردین 1398 - 13:03
کد خبر: 11747
باریش گزارش می‌دهد:

هوای بازار کیف و کفش آذربایجان غربی بهاری نشد

علیرغم اینکه بیشتر از 15 روز است زمستان جای خود را به بهار داده ولی حال و هوای بازار کیف و کفش استان همچون خیلی از اصناف دیگر هنوز بهاری نشد که نشد.
هوای بازار کیف و کفش آذربایجان غربی بهاری نشد

به گزارش سرویس اقتصادی باریش، با افزایش نرخ ارز در ماه‌های ابتدایی سال گذشته بود که یک‌باره بازار کالاهای مختلف در داخل کشور دچار نوسانات و تغییرات ناگهانی شدند و قیمت‌ها در چشم به هم زدنی رو به افزایش گذاشتند.
به دنبال نوسان قیمت‌ها که قدرت خرید اقشار ضعیف و متوسط جامعه را به شدت کاهش داد بازار کیف و کفش هم از تغییرات و نوسانات ناگهانی قیمت‌ها در امان نماند و و عدم توانایی مالی مردم نسبت به سال‌های گذشته سبب رکورد بازار این صنف هم شد.
مغازه‌های تقریبا خالی از مشتری صنف کیف و کفش  
بازاریان کیف و کفش که چشم امید به فروش دم عید داشتند با اینکه بیش از نیمی از روزهای اولین ماه بهارهم سپری شده است اما هنوز نتوانسته‌اند بخش زیادی از خریدهای عید خود را به فروش برسانند و این را می‌شود در گفت‌و‌گوی معمول بازاریان هنگام مراجعه به مغازه تقریبا خالی از مشتری‌هایشان مشاهده کرد.
امیر یکی از مغازه داران کفش فروشی در خیابان اصلی شهر ارومیه است که چند سال پیش با مشارکت مالی دوست خود مغازه ای را اجازه کردند تا کیف و کفش بفروشند، می‌گوید: در سال‌های اول وضعیت بازار خیلی خوب بود تا جایی که از یک مغازه خرجی دو سه خانوار در می‌آمد اما از اواسط سال گذشته تقریبا بازار در رکورد کامل است به‌طوری که اجناسی که در زمستان خرید کردیم هم نتوانستیم به فروش برسانیم.
توان مالی مردم کاهش یافته است
وی ادامه داد: دیگر کسی وسع مالی برای خرید کفش‌های 300 هزار تومانی ندارد از طرف دیگر برخی‌ها هم دنبال برند هستند که آنهم با قیمت دلار فعلی صرفه اقتصادی برای مغازه دار ندارد و به ناچار فعلا گذران روزی می‌کنیم تا حداقل سرمایه اولیه را سرپا نگه داریم والا با این روال پیش برود خیلی ها ورشکسته می‌شوند و سرمایه خود را در بازار از دست خواهند داد.
دریغ کردن حمایت‌های مالی برای رونق بازار کیف و کفش 
در این میان رئیس اتحادیه کیف و کفش نیز عدم حمایت از تولید داخلی را عامل اصلی سردی بازار کیف و کفش دانسته و تاکید دارد: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و نبود ماده اولیه مناسب نیمی از واحدهای تولیدی ارومیه به صورت نیمه تعطیل فعالیت می‌کنند و اکثر تولیدی‌ها به دلیل بالا رفتن قیمت مواد اولیه و قیمت چرم به تک دوزی روی آورده اند.
یعقوب کاظمی که دل پری از اوضاع آشفته و مشکلات صنف خود دارد، افزوده است: در آستانه عید نوروز انتظار رونق بازار کیف و کفش را داشتیم ولی متاسفانه وضعیت خوبی در بازار خرید و فروش حاکم نیست.
وی با اشاره به اینکه 12 واحد تولیدی کفش زنانه و مردانه در ارومیه فعال هستند تاکید کرد: 400مرکز فروش دارای پروانه و 70 مرکز فروش کیف وکفش بدون پروانه در ارومیه فعالیت می کنند.
کاظمی با اشاره به اینکه دولت متاسفانه حمایت کمی از تولید کنندگان داخلی کیف و کفش می‌کند یادآور شد: از سال 95 بانک‌های استان متعهد شدند برای حمایت از هر واحد تولیدی مبلغ 200میلیون تومان تسهیلات ارائه دهند که متاسفانه تا به امروز ریالی توسط بانک‌ها پرداخت نشده است.
رئیس اتحادیه کیف و کفش ارومیه گفت: در سال‌های اخیر با اجرای طرح مبارزه با ورود کالاهای قاچاق خوشبختانه کمتر شاهد کیف وکفش قاچاق به‌خصوص کالای چینی در بازار هستیم.
خانوارهای کمی توان خرید کیف و کفش با قیمت‌های فعلی را دارند
پریسا دختر جوانی که برای خرید کیف و کفش به بازار رفته است، می‌گوید: برای خرید یک کفش مجبور شده بیش از 400 هزار تومان هزینه کند و البته امسال نتوانسته کیف نو بخرد چون قیمت کیف‌های موجود در بازار تناسبی با کیفیتشان نداشت و آنهایی هم که کیفیتشان بهتر بود قیمتشان بسیار بالا بود.
وی ادامه می‌دهد: برای خانواده‌هایی که دارای چند فرزند هستند و درآمد متوسطی دارند خرید کیف و کفش با هزینه‌های این چنین در سال شاید یک‌بار هم نتواند اتفاق بیفتد و این خیلی دور از انصاف است.
با این اوصاف از حال و روز بازاریان کیف و کفش در ارومیه باید دید در سال جدید دولت و متولیان امر برای حمایت از تولید داخل و رونق تولید که مقام معظم رهبری یک دهه است که بر آن تاکید جدی دارند، چه برنامه ریزیهای کلانی انجام خواهند داد و آیا سایه سرد رکورد در بازار اجناس مختلف جای خود را به گرمی رونق فروش و افزایش توان مالی مردم  می دهد یا همچنان خرما بر نخیل می‌ماند و دست ما کوتاه!

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید