11:25|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 18 فروردین 1398 - 11:40
کد خبر: 11745

کلیه‌هایی که نان شب می‌شوند

فروش کلیه و برخی اعضای بدن در زمان حیات موضوعی است  که با افزایش مشکلات اقتصادی چند سالی است در شهر ارومیه نیز بسیار دیده وبرخی حتی اقدام به فروش قرنیه چشم خود می‌کنند.
کلیه‌هایی که نان شب می‌شوند

به گزارش سرویس اجتماعی باریش‌نیوز؛ «فروش کلیه زیر قیمت، فروش کلیه سالم به دلیل نیاز مالی» این‌ها بخشی از جملاتی آشنا برای مردم است که به کررات آن را بر روی دیوارهای شهر و یا در فضای مجازی دیده‌اند. جملاتی که اگر بی‌تفاوت از کنارشان نگذریم و اندکی تامل کنیم نشان از عمق فاجعه و فقر در میان مردم دارد. فقری که فرد را وادار می‌کند بر روی سلامتیش معامله کند و خطر را به جان بخرد.البته این روزها برخی پار ا فراتر گذاشته و آگهی فروش کبد، قرنیه چشم و مغز استخوان نیز در بین آگهی‌ها دیده می‌شود.
دلالان فروش اعضای بدن
هرچه که هست نیازِ مالی یا سلامتِ در خطر باعث شده بسیاری وارد بازی خطرناکی شوند که خودشان هم به عاقبت آن فکر نکرده‌اند. با یکی از شماره‌هایی که برای فروش کلیه آگهی داده است تماس می‌گیرم، آقایی گوشی تلفن را برمی‌دارد و در جواب قیمت کبد درج شده بر روی آگهی اعلام می‌کند که باید حضوری صحبت کنیم و بعد از اصرارهای فراوان با گفتن جمله 150 میلیون تمام! تماس را قطع می‌کند.
البته در این میان اگر چندباری با شماره‌های روی آگهی تماس بگیرید و کمی بیشتر جویا شوید، متوجه خواهید شد در پشت پرده برخی از این فروش‌های اعضای بدن، دلالانی قرار دارند که نقش رابط بین فروشنده و خریدار را بازی می‌کنند و از همین راه نیز پول خوبی کسب می‌کنند..
فروش کلیه تنها راه!
شماره دوم را که می‌گیرم، آقای جوانی تلفن را برمی‌دارد و بعد از صحبت درخصوص قیمت کلیه در واکنش به این سخن که با فروش کلیه امکان دارد سلامتیش به خطر بیفتد، می‌گوید: اگر نتوانم مهریه و نفقه همسرم را تامین کنم باید به زندان بروم و ترجیح می‌دهم بین آزادی و زندان، آزادی را انتخاب کنم حتی اگر بهای آن به قیمت از دست دادن جانم باشد.
 1 هزار و 518 بیمار دیالیزی در استان وجود دارد
رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی آذربایجان غربی  در خصوص اقدامات انجمن در راستای حمایت از بیماران کلیوی استان  گفت: ارائه کمک های نقدی و غیر نقدی معیشتی و درمانی با حفظ کرامت انسانی بیماران، معرفی بیماران نیازمند به ارگان های حمایتی، اسکان بیماران نیازمند در واحدهای مسکونی انجمن به صورت رایگان و به مدت 2 الی 5 سال، ارائه آموزش های لازم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری در قالب پخش بروشور های آموزشی،خرید یک دستگاه همودیالیز به مرکز همودیالیز شهرستان اشنویه از جمله اقدامات انجمن در راستای حمایت از بیماران کلیوی استان بوده است.
«حسن اشتری» با بیان اینکه تاکنون  برای 2 هزار و 154 خیر در انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان تشکیل پرونده شده است بر لزوم افزایش حمایت های خیرین از این نهاد تاکید کرد و گفت: بیشتر بیماران کلیوی از فقر و تنگ دستی رنج می برند که امیدواریم با حمایت هرچه بیشتر خیرین ضمن حفظ کرامت انسانی بیماران و خانوادهایشان حمایت های لازم را از این افراد اعمال کنیم.
فروش کلیه کار اخلاقی و علمی نیست
   فوق تخصص بیماری های کلیه اظهار کرد: تمام تحقیقات و مطالعات نشان داده گرفتن کلیه از افراد زنده در 5 سال اول به نفع گیرنده است اما به طور قطع اهدا کننده کلیه آسیب می بیند.
«محمدرضا گنجی» ادامه داد: اگر فردی از روی اجبار یا فقر کلیه خود را می فروشد این همان فردی است که در یک محیط ناسالم زندگی و رشد کرده است. که متأسفانه سلامتی جسم و روحش فراهم نبوده و بر اثر درگیری با یک فشار مالی زندگی تن به فروش کلیه می دهد.
 وی تصریح کرد: ما دلمان نمی خواهد افراد کلیه خود را بفروشند .هرچند متأسفانه این تجربه در کشورهای دیگر هم دیده می شود. در حالی که این امر با قرارداد استانبول همخوانی ندارد؛ ضمن اینکه تاکید می شود خرید و فروش کلیه به هر صورتی غیر قانونی است و حتی در برخی از کشورها مانند هندوستان جرم محسوب می شود.
وی با اشاره به این که فروش کلیه کار اخلاقی و علمی نیست؛ افزود: برای جلوگیری از فروش کلیه باید زیرساخت های استفاده بیشتر از افراد مرگ مغزی را با برنامه ریزی های کارشناسی تهیه کرد.
این نفرولوژیست متذکر شد: متأسفانه سالانه 10 تا 15 هزار نفر بر اثر حوادث ناشی از رانندگی جان خود را در جاده های کشور از دست می دهند و ما تنها 2هزار و 500 پیوند کلیه از مرگ مغزی انجام می دهیم .در حالی که این تعداد متوفی  می توانند 20 تا 30 هزار کلیه به ما بدهند.
وی ادامه داد: اگر در انتقال این مجروحان فوت شده تسریع و از کلیه آنها استفاده شود نیازمان به افراد زنده ای که قصد فروش کلیه دارند نیزبه شدت کاهش می یابد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید