09:32|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 18 فروردین 1398 - 10:23
کد خبر: 11743

روزه سکوت جهادکشاورزی آذربایجان غربی

افزایش قیمت انواع صیفی‌جات در عین فراوانی نسبی آن نشان می‌دهد عامل گرانی این محصولات افزایش صادرات است، در صورتیکه ابتدا باید نیاز بازار داخلی استان تامین و سپس مازاد مصرف صادر شود اما مسئولان جهاد کشاورزی در این زمینه پاسخگو نیستند.
جهاد کشاورزی استان روزه سکوت گرفته است

به گزارش سرویس اقتصادی باریش‌نیوز؛ دومینوی گرانی محصولات کشاورزی و دامپروری که با افزایش قیمت گوشت و مرغ آغاز شده بود، با فرارسیدن سال 1398 همچنان ادامه یافته و این گرانی به پیاز و سیب‌زمینی رسیده است و با زمزمه‌های آزادشدن صادرات گوجه فرنگی در روزهای آتی مردم آذربایجان غربی شاهد افزایش قیمت این محصول نیز خواهند بود.
قیمت پیاز در ایام نوروز به 15 هزار تومان و سیب زمینی نیز به مرز 7000 تومان در بازار رسید. گرانی که بزرگترین دلیل آن صادرات است و مسئولین نیز به آن واقف هستند و با وجود اعتراضات و بدون درنظرگرفتن نیاز بازار داخلی برای ارزآوری اقدام به صادرات می‌کنند و ادامه این روند سبب شده مردم در سبد خرید خود هیچ نداشته باشند. زیرا اینگونکه مسئولین پیش می‌روند مردم از خرید پیاز و سیب زمینی هم عاجز شده اند.
عامل اصلی افزایش قیمت پیاز صادرات است
قاسم عزتی، رئیس اتحادیه بار فروشان میوه و تره بار شهرداری ارومیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس اقتصادی باریش با بیان اینکه محدودیت صادراتی در رابطه با سبزی و صیفی جات مانند سیب زمینی و پیاز وجود ندارد، اظهار کرد: عامل اصلی افزایش قیمت این اقلام در ماه‌های اخیر در بازار نبود کنترل بر روند صادرات است چون بیشتر تولید استان در قالب صادرات به کشورهای گرجستان، ترکیه و عراق عرضه می‌شود.
وی ادامه داد: علیرغم اینکه شدت بارندگی‌های امسال باعث از بین رفتن قسمتی از زمین‌های کشت سبزی و صیفی‌جات شد، اما با این حال تولیدات استان به اندازه‌ای است که علاوه بر نیاز داخلی بتواند بخش زیادی از نیازهای سایر استانهای کشور را تامین کند. می‌توان صادرات را مهم‌ترین عامل کمبود عرضه و افزایش قیمت پیاز در روزهای اخیر دانست.

جهادکشاورزی پاسخگو نیست
مسئولین جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به هیچ وجه پاسخگو نیستند و گویا این سازمان به جای روشن‌گری و تشریح وضعیت بازار ترجیح می‌دهد سکوت کند.
 انجام بررسی ها و اقدامات لازم به منظور برنامه ریزی تولید و تأمین نیاز استان از جمله وظایف جهادکشاورزی آذربایجان غربی است ولی گرانی مرغ، پیاز، سیب‌زمینی و گوجه فرنگی نشان می‌دهد این سازمان هنوز بر نیاز مردم واقف نیست و نتوانسته است بازار را مدیریت کند. 
جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به عنوان متولی اصلی تولید، تأمین و تنظیم بازار انواع محصولات کشاورزی باید پاسخگو باشد که چرا مردم نمی‌توانند و انواع میوه برای سفره‌های خود را با قیمت مناسب تأمین کنند این در حالی است که مسئولان این سازمان با وجود پیگیری‌های خبرنگار ما پاسخگوی این ابهامات نیستند و روزه سکوت گرفته‌اند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید