01:51|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 07 فروردین 1398 - 12:29
کد خبر: 11700

مهاباد، کلکسیونی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی

شهر تاریخی و فرهنگی مهاباد در 120 کیلومتری ارومیه قرار دارد و وجود جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی بکر و بی‌نظیر مسافرت به این شهر زیبا با مردمان نجیب را خالی از لطف نمی‌کند.
مهاباد، کلکسیونی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، مهاباد یکی از 14 شهرستان استان آذربایجان غربی است که برخورداری از تنوع جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی این شهر کردنشین را به یکی از منحصر به فردترین شهرهای این استان تبدیل کرده است که دیدن آن هر گردشگری را به وجد می آورد.
مهاباد در فاصله 120 کیلومتری از مرکز استان آذربایجان غربی قرار دارد که ارتفاع آن از سطح دریا 1358 متر ذکر شده و زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل از شاخص‌های آب و هوایی این شهر به شمار می‌رود.
بازدید از دومین غار بزرگ آبی کشور را از دست ندهید
اگر بخواهید از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی مهاباد دیدن کنید حتما اولین پیشنهاد برای شما از سوی افراد محلی دیدن غار سهولان خواهد بود، این غار نمونه‌ای از بی‌نظیرترین غارهای طبیعی و دومین غار آبی بزرگ کشور است که علاوه بر داشتن حوضچه های بزرگ آبی و مناظر بی نظیر طبیعی و نقش های سسنگی که در اثر تماس آب با سنگ های داخل غار به وجود آمده است هر گردشگری را به شگفتی وامی دارد و به نظر می‌رسد که قدم در یک باغ حیوانات سنگی گذاشته اید.
این غار آبی دارای یک مدخل با دالان‌های تنگ و باریک است که در طول ادوار مختلف، محل سکونت انسان‌های اولیه تا قرن اخیر بوده است. به استناد سفال‌های کشف شده، این غار در هزاره اول و دوم قبل از میلاد تا دوره پارتی مورد سکونت واقع شده است.
گفتنی است؛ عمق آب این غار بین ۱۳ تا ۵۵ متر متغیر است و در مسیر خشکی آن نیز مکان‌هایی جهت استراحت مسافران در نظر گرفته شده است. این غار در ۳۸ کیلومتری جاده مهاباد به بوکان قرار دارد.
تالاب کانی برازان؛ عصاره ای از شگفتی‌های آفرینش
منظره بکر و بی‌بدیل کانی برزان در مسیر رسیدن به شهر مهاباد هر بیننده‌ای را در تفکر به عظمت خلقت پرودگار فرو می‌برد و شاید پر بیراه نباشد اگر بگوییم این تالاب عصاره‌ای شگفتی‌های آفرینش در آذربایجان غربی است.
این تالاب به وسعت ۹۲۷ هکتار، یکی از بزرگترین تالاب‌های کشور محسوب می‌شود و توسط کمیته طبیعت گردی کشور در تاریخ ۲۸ آبان سال ۱۳۸۶ به عنوان اولین سایت پرنده‌نگری کشور به ثبت رسیده است.
فلامینگو، قو، غاز، اردک، پلیکان از جمله پرندگان تالاب کانی برازان هستند که زیست آنها در این تالاب زیبایی دو چندان به این حاذبه طبیعی داده است.
تالاب کانی برازان در ۳۰ کیلومتری مهاباد، در سمیر کمربندی مهاباد _ ارومیه_ میاندوآب و بین دو روستای خورخوره و قره داغ قرار گرفته است.
سدمهاباد نزدیکترین سد به شهر در کل کشور
سد مهاباد در سال ۱۳۴۶ آغاز و در سال ۱۳۴۹ پایان یافت. این سد از سدهای خاکی کشور محسوب می‌شود و به دلیل نزدیکی به شهر مهاباد، از جاذبه های مهم این منطقه است.
شاید جالب باشد بدانید سد مهاباد، نزدیک‌ترین سد به یک شهر در کل کشور است که بین جاده‌های مهاباد _ سردشت و مهاباد _ پیرانشهر و بین کوه‌هایی منحصر به فرد قرار گرفته است. دریاچه سد مهاباد مکان مناسبی برای تفریحاتی همچون ماهیگیری، شنا، پیک‌نیک و پیاده‌روی و همچنین عکاسی از طبیعت است که هر ساله تعداد زیادی گردشگر را به سمت خود جذب می‌کند.
گوردخمه‌ای به قدمت هزاره اول قبل از میلاد
گوردخمه فخریگاه در شمال مهاباد و در دشت اگریقاش واقع شده است. عده‌ای از باستان‌شناسان قدمت این سایت را به هزاره اول قبل از میلاد  و دوره مادها نسبت می‌دهند. این افراد عقیده دارند که این گوردخمه در واقع آرامگاه فرورتیش پسر دیاکو است. در هر وصورت تعیین دقیق قدمت این گور دخمه به ادامه پژوهش‌ها و حفاری‌ها در آن بستگی دارد.
موزه مردم‌شناسی حمام میرزا رسول تبلوری از تاریخ و تمدن 
موزه مردم شناسی مهاباد در مرکز این شهر و بین بازار و مسجد جامع مهاباد قرار دارد. این موزه از طرف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، در حمام میرزا رسول و در سال ۱۳۸۰ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در موزه مردم شناسی مهاباد، آداب و رسوم، فرهنگ و پوشش مردم کرد این منطقه در معرض نمایش گذاشته شده است.
مسجد جامع مهاباد بنایی تاریخی به جامانده از صفویه
یکی از زیباترین آثار تاریخی بر جای مانده از دوره صفویه در منطقه غرب ایران، مسجد جامع مهاباد یا مدرسه شاه سلیمان است که اکنون در قلب شهر قرار گرفته است. این اثر تاریخی، در عین قدمت بالایش، از سالم‌ترین آثار دوره اسلامی شهر مهاباد به شمار می‌رود. به این مسجد، مسجد سرخ هم گفته می‌شود. دلیل آن به کار گیری آجرهایی سرخ در ساخت مسجد است.  مسجد جامع مهاباد در سال ۱۳۴۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید