17:55|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 05 فروردین 1398 - 13:07
کد خبر: 11683

خطر وقوع سیل بیخ گوش شهرهای آذربایجان غربی

بارش باران و برف از بامداد روز یکشنبه در شهرهای آذربایجان غربی شدت گرفته و تدوام بارش‌ها زنگ خطر وقوع سیل در برخی شهرها و روستاهای استان را به صدا درآورده همچنین بارش‌ها تردد در برخی از جاده‌های استان را دچار مشکل کرده است.
خطر وقوع سیل بیخ گوش شهرهای آذربایجان غربی

به گزارش سرویس اجتماعی باریش‌نیوز؛ از بامداد روز یکشنبه بارش باران و برف در شهرهای آذربایجان غربی آغاز شده و براساس پیش‌بینی‌ هواشناسی، بارش‌ها طی دو روز آینده ادامه خواهد داشت لذا شدت گرفتن بارش باران و برف علاوه بر به صدا درآوردن زنگ خطر وقوع سیل در شهرها و روستاهای آذربایجان غربی، تردد در برخی از جاده‌های استان را نیز دچار مشکل کرده است.
هواشناسی آذربایجان غربی هشدار داد
 کارشناس سازمان هواشناسی در خصوص آخرین وضعیت آب و هوایی استان اظهار کرد: با ورود سامانه بارشی در حال حاضر بارش باران در اغلب مناطق استان آغاز شده است و شدت بارش‌ها تا اواخر امروز ادامه دارد.
«مهدی کریمی» افزود: در مناطق سردسیر و ارتفاعات همچنین در گردنه‌های استان شاهد بارش برف و لغزندگی جاده‌ها هستیم.
وی  با اشاره به اینکه از روز سه شنبه از شدت بارش‌ها کاسته خواهد شد افزود: سامانه بارشی تا اواخر روز سه شنبه در استان به صورت پراکنده ادامه دارد همچنین از اواخر هفته جاری نیز به تدریج از استان خارج خواهد شد.
کریمی به وضعیت دمایی آب و هوای استان اشاره و ادامه داد: صبح روز دوشنبه دمای هوای ارومیه 5 درجه بالای صفر و همچنین چالدران و تکاب با صفر درجه سردترین شهرهای استان گزارش شده است
 اکیپ‌های خدمات‌رسان در حال بازگشایی معابر آبگرفته در سطح شهر هستند. 
معاون خدمات شهری شهرداری ارومیه با بیان اینکه اکیپ‌های خدمات شهری در حال آماده باش کامل هستند، اظهار کرد: در حال حاضر اکیپ‌های خدمات‌رسان در حال بازگشایی معابر آبگرفته در سطح شهر هستند.
«امیر سحابی» با بیان اینکه ماشین آلات لازم برای پمپاژ آب از سطح شهر و هدایت کردن آن به معابر خروجی در حال آمادگی کامل هستند، خاطرنشان کرد: هم اینک معبر زیرگذر مدرس به سمت زیرگذر میرزای شیرازی (سه راه دخانیات) به دلیل اینکه باند کندرو بوده و حجم بارندگی بسیار است سیفون‌های موجود نمی‌توانند به خوبی آب را تخلیه کنند.
وی یادآور شد: در صورت شدت بارش‌ها برای تخلیه آب‌های سطحی شهر ماشین‌های شهرداری آماده تخلیه آب‌های شهر هستند.
این مسئول تاکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده مشکل آبگرفتگی در معابر شهری می‌توانند با سامانه 137 تماس بگیرند تا در اسرع وقت اکیپ‌های خدمات شهری خدمات لازم را ارائه دهند.
مردم از اتراق در کنار رودخانه های آذربایجان غربی پرهیز کنند
مدیرکل ستاد مدیریت بحران آذربایجان غربی اظهار کرد: پیرو اطلاعیه سازمان هواشناسی آذربایجان غربی، تمامی اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان اعم از فرمانداران، شهرداران و دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران در حال آماده باش کامل هستند.
«امیرعباس جعفری» با اشاره به اینکه تا این لحظه نگرانی و مشکلی وجود ندارد افزود: با توجه به اینکه اغلب شهرهای جنوبی و مرکزی استان از شدت بارش بیشتری برخودار خواهد بود از این رو  جلسات هماهنگی شورای مدیریت بحران شهرستانها نیز برگزار شده است و در حال حاضر تمامی دستگاه‌ها ماشین آلات سنگین  و سبک در تمامی شهرستان‌ها در حال آماده باش هستند.
وی گفت: همچنین اقدامات لازم توسط سازمان آب منطقه‌ای استان که به عنوان رئیس کارگروه سیل و طغیان رودخانه‌ها است انجام شده است.
جعفری در ادامه اضافه کرد: از تمامی همشهریان و هم استانی‌ها درخواست می‌شود امروز و فردا از تردد و اتراق در کنار و مسیر رودخانه‌ها خودادری کنند و در فضاهای باز و مکان‌هایی که احتمال سیل، طغیان رودخانه‌ها و صاعقه وجود دارد  پرهیز کنند. 
وی اضافه کرد: از روستاییان نیز درخواست می‌شود برای حفط دام‌های سبک و سنگین در برابر سیل و صاعقه اقدامات  لازم را انجام داده و در برابر بلایای طبیعی پیشگیری کنند تا دچار مشکل نشوند.
وی عنوان کرد: با توجه به احتمال صاعقه و سقوط بهمن، از کوهنوردان در خواست می‌شود تا فردا از رفتن به مناطق کوهستانی خوداری کنند.
مدیرکل ستاد مدیریت بحران آذربایجان غربی در پایان افزود: مسافران نوروزی نیز در تردد در جاده‌ها مراقبت‌های لازم را داشته باشند و از سفرهای غیر ضروری خوداری کنند همچنین با توجه به بارش برف در مناطق کوهستانی از سالم بودن وسیله نقلیه خود اطمینان حاصل کنند و تمهیدات لازم را به همراه داشته باشند.
مردم در صورت لزوم از ترددهای غیر ضروری اجتناب کنند
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی اظهار کرد: در حال حاضر در بیشتر محورهای جنوب و شمال استان به ویژه مسیرهای کوهستانی از جمله محور سرو، چهارده شهید، راژان، محور تمرچین_پیرانشهر_نقده، محور تکاب به شاهین دژ بارش برف گزارش شده است.
ارسلان شکری که اکیپ‌های راهداری در حال برف‌روبی محورهای مواصلاتی استان هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی در مورد ادامه بارش‌ها مردم در صورت لزوم از ترددهای غیر ضروری اجتناب کنند.
وی  تاکید اینکه در حال حاضر هیچ یک از جاده‌های استان به دلیل بارش برف و باران مسدود نیست، تصریح کرد: تردد در شبکه محورهای مواصلاتی استان برقرار است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی، یادآور شد: با توجه به اعلام قبلی هواشناسی مبنی بر بارش‌های متعدد در محورهای استان و احتمال وقوع سیل در برخی از نقاط رعایت نکات ایمنی و داشتن تجهیزات سفر الزامی است و مردم در صورت سفر در دو روز آینده در جاده‌های استان حتما آذوقه‌ای مختصر همراه داشته باشند و از لحاظ فنی نیز از سلامت خودروی خود اطمینان خاطر داشته باشند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید