18:32|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 26 اسفند 1397 - 13:50
کد خبر: 11661
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی در گفت‌وگو با باریش:

اعمال کنترل حداکثری در پیشگیری از بیماری تب برفکی در استان

شیوع بیماری تب برفکی سبب بروز تلفات در جمعیت دام‌های جوان بویژه بره و بزغاله‌ها می‌شود و  ضرر و زیان اقتصادی فراوانی را به صنعت دامپروری و دامداران استان نظیر کاهش تولید شیر وگوشت تحمیل می‌کند. 
اعمال کنترل حداکثری در پیشگیری از بیماری تب برفکی در استان

کامیار داهیم در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش، بر رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای جهت کنترل حداکثری در پیشگیری از بیماری تب برفکی در آذربایجان غربی تأکید کرد.
وی با اشاره به مخاطرات بهداشتی و اقتصادی شیوع این بیماری بر صنعت دامداری استان، از دامداران و فعالان در این حوزه درخواست نمود از جابجایی دام‌های سبک و سنگین خارج از نظارت و کنترل‌های دامپزشکی جدا خودداری کنند و حمل و نقل هر گونه دام فقط با اخذ مجوزهای بهداشتی قرنطینه‌ای دامپزشکی انجام شود
داهیم افزود: شیوع بیماری تب برفکی سبب بروز تلفات در جمعیت دام‌های جوان بویژه بره و بزغاله‌ها می‌شود و  ضرر و زیان اقتصادی فراوانی را به صنعت دامپروری و دامداران استان نظیر کاهش تولید شیر وگوشت تحمیل می‌کند. 
وی گفت: با رعایت اصول بهداشتی قرنطینه‌ای و فعال کردن حوضچه‌های ضدعفونی در ورودی واحد دامداری خود، خودروهایی که در دامداری در حال تردد هستند را کاملا ضدعفونی و از ورود افراد، وسایل نقلیه و تجهیزات متفرقه به داخل واحد دامداری جلوگیری کنند.
داهیم اضافه کرد: در صورتی که دامداران نسبت به ابتلای دامهای خود به بیماری تب برفکی مشکوک شدند قبل از هر اقدامی باید دامپزشکی را در جریان موضوع قرار دهند تا متخصصان دامپزشکی موضوع را بررسی کرده و در صورت نیاز نسبت به واکسیناسیون و نیز درمان‌های کمکی و تقویتی اقدام نمایند و از همه دامداران، تولیدکنندگان و فعالان در حوزه دام درخواست نمود با مشاهده علائم این بیماری نظیر آبریزش دهان، وجود تاول و زخم در دهان، کاهش اشتها  و لنگش دام‌ها موضوع را سریعا به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.
 مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی اطلاع رسانی، آموزش، ضدعفونی و گزارش گیری و جلوگیری از سرایت بیماری به سایر نقاط، مهمترین رمز موفقیت کنترل بیماری و کاهش عواقب آن عنوان کرد و گفت: خطر شیوع بیماری  تب برفکی جدی و ضروری است که  دامداران ضمن همکاری با ادارات دامپزشکی سراسر استان نسبت به رعایت موازین بهداشتی- قرنطینه‌ای اقدام نمایند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید