12:39|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 23 اسفند 1397 - 11:59
کد خبر: 11639
باریش گزارش می‌دهد:

«کلیسای ننه مریم» دومین کلیسای قدیمی جهان

یکی از بناهای تاریخی و قدیمی شهرستان ارومیه «کلیسای ننه مریم» است که به گفته برخی محققان کلیسای ننه مریم دومین و کهنه‌ترین کلیسای قدیمی جهان است که در خیابان «قدس» شهرستان ارومیه قرار دارد.
«کلیسای ننه مریم» دومین کلیسای قدیمی جهان

به گزارش سرویس فرهنگی باریش، استان آذربایجان غربی از اقوام و ملیت‌های مختلف تشکیل شده است که در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. این منطقه از آثار تاریخی، باستانی و مناطق گردشگری  بکر و گوناگونی برخوردار است که در ایام تعطیلات تابستانی و تعطیلات نوروزی گردشگران و توریست‌های علاقمند را جذب خود می‌کند. یکی از بناهای تاریخی و قدیمی شهرستان ارومیه «کلیسای ننه مریم» است که به گفته برخی محققان کلیسای ننه مریم دومین و کهنه‌ترین کلیسای قدیمی جهان است که در خیابان «قدس» شهرستان ارومیه قرار دارد.

فضای داخلی کلیسای ننه مریم فاقد هرگونه تزئینات است
 معماری انجام شده در ساختمان کلیسای مقدس ننه مریم، به سبک معماری عمارات دوران ساسانیان است و می‌توان قرینه‌سازی زیبا را که در بنای آتشکده‌های ساسانی استفاده شده است، در این کلیسا نیز مشاهده کرد. همچنین سازندگان این بنای تاریخی برای داخل آن تلفیقی از معماری ساسانی و پارتی را به‌کار برده‌اند؛ اما درون این کلیسا با دیگر کلیساهای موجود در جهان، تفاوتی اساسی دارد. در این مکان مذهبی خبری از تزئینات چشمگیر و زیباسازی سازندگان نیست و به‌گونه‌ای ساده است که نظر هر بیننده‌ای را در بدو ورود به خود جلب می‌سازد. دلیل این امر نیز اعتقاد آشوریان به پرهیز از هر گونه آراستن و تزئین کردن کلیساهای خود است که در مورد این مکان مذهبی نیز چنین رفتار شده است.
کلیسای ننه مریم، یکی از بناهای سنگی در استان آذربایجان غربی است که کلیه‌ی دیوارها و سقف آن را استفاده از سنگ‌های نامنظم و به روشی کاملا استادانه بسیار محکم احداث کرده‌اند. در داخل کلیسا می‌توان شاهد نقاشی، کوبلن‌دوزی، تابلوی منبت‌کاری و شمع‌هایی بود که تمامی آنها حضرت مسیح (ع) را در حالت‌های مختلفی به تصویر کشیده است.


کلیسا گردی، نقش موثری در درآمدزایی و توسعه گردشگری در استان دارد
کلیساهای استان آذربایجان غربی به دلیل اینکه از فضا و ساماندهی خوبی از طرف متولیان مربوطه دارند از طرفداران و گردشگران زیادی نیز برخوردار هستند و در توسعه گردشگری، درآمدزایی و جذب توریست نقش اساسی و مهمی را در سطح استان دارند هرچند ظرفیت کلیساهای استان بیش از آن است که در حقیقت به عمل پیوسته است و جا دارد مسئولین میراث فرهنگی استان اهتمام و توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند و از طرفیت کلیساها استفاده و بهره برداری کنند. از این رو به تمامی مسافران نوروزی پیشنهاد می‌شود در صورت سفر به استان آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه حتما از «کلیسای ننه مریم» نیز دیدن کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید